Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!)
<<   1, 2, 3, 4 ... 25, 26, 27   >>
32 besök senaste veckan (358325 totalt)
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Kul att du kommit igång! Följer med spänning thumbs up

_________________
/David Johansson
Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 91



riktigt coolt ju, ska lätt följas!

_________________
Christoffer Mårtensson
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



Nått nytt ?

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Herman skrev:
Nått nytt ?


Jodå, visst händer det något men det är mycket tankeverksamhet nu....
Jag kan visa lite CAD bilder på det tänkta chassit. Motorn kommer fästas in i en vagga som kommer vara en bärande del i chassit och även fäste för nedre triangelstagen bak. Det ska även till förstärkningar i dörrhålen samt diverse triangulering som jag inte hunnit med...

Kom gärna med kommentarer på hur jag kan dra rören på ett bättre sätt!! thumbs up












_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Staffan Lindén skrev:
Herman skrev:
Nått nytt ?


Jodå, visst händer det något men det är mycket tankeverksamhet nu....
Jag kan visa lite CAD bilder på det tänkta chassit. Motorn kommer fästas in i en vagga som kommer vara en bärande del i chassit och även fäste för nedre triangelstagen bak. Det ska även till förstärkningar i dörrhålen samt diverse triangulering som jag inte hunnit med...

Kom gärna med kommentarer på hur jag kan dra rören på ett bättre sätt!! thumbs up



Det ser inte ut som du har något rör alls i dörröppningen. Rent säkerhetsmässigt vill man ju ha ett där då en glasfiberdörr inte stoppar något alls. Dessutom bör det kunna göras så det ökar styvheten väldigt mycket.


Hursom så lär det bli ett hårigt bygge.

_________________
Markus Ålind
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Qaz skrev:

Det ser inte ut som du har något rör alls i dörröppningen. Rent säkerhetsmässigt vill man ju ha ett där då en glasfiberdörr inte stoppar något alls. Dessutom bör det kunna göras så det ökar styvheten väldigt mycket.


Tackar för kommentaren. Så här har jag tänkt mig förstärkningen i dörren. Eventuellt kan man låta strävan ansluta lite högre upp vid "A-stolpen". Jag vill inte krångla till in/urstigningen för mycket...





Jag kommer återkomma med fler bilder när trianguleringen är klar. En sak som oroar mig är vikten (på bilen alltså)... Som chassit ser ut på bilderna väger det 98kg!! enligt Pro/E.
Här är materiallistan:
Botten ram: Fyrkants 50x50x2
Huvudbåge: Runda rör 45x2,5 (enligt reglemente)
resterande runda rör: 40x40x2 (enligt reglemente)
resterande fyrkantsprofiler: 25x25x2

Vad brukar ett rörchassi (alt. fullbur) väga??

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Dubbla rör i taket, är inte det lite overkill med en så liten "fyrkant"?
Jag är ingen expert men eftersom du ville spara vikt så tänkte jag bra att det kanske är något att fundera över.

_________________
/David Johansson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Jag håller med om att dubbelt kryss i taket samt även det lodräta krysset bakom kupen kanske är lite overkill, enkel snedsträva borde vara fullgott. Eventuellt kan man kanske gå ner något där, sen hade jag gärna sett en sträva från främre a-armens övre infästning neråt bakåt utåt mot bågen vid vindrutans nedre fästpunkt, förutsatt att den inte inkräktar för mycket på utrymmet för knä/fötter.

Sen tyckte jag PrOE tog i något i överkant på massuppskattningen på vår formelbilsram, även efter viss felkorrigering så var den några kilo lättare i verkligheten än i cad.

Något mer som en parentes, hur utvecklar du hjulupphängningsgeometrin?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Något mer som en parentes, hur utvecklar du hjulupphängningsgeometrin?


Detta har jag inte gjort så mycket med än.... Jag har införskaffat raceledas aluminiumspindlar (anpassade för att ersätta sierraspindlar vid locostbygge). Uprightsen bak kommer bli egen plåtboxdesign. Det kommer bli dubbla triangellänkar fram och bak. Fram kan jag i princip göra som jag vill men bak är värre pga platsbrist (vill ju inte ha hur bred bil som helst....). Jag återkommer med lite simuleringar på detta snart.

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Trevligt upplägg.

Du ska nog ha snedsträvor från huvudbågens ovankant ner till infästningen i närheten av bakhjulet.
Den du ser genom sidorutan på alla rally och racingbilar.

98kg ska du nog inte ojja dig för allt för mkt tycker jag även om det inte är anorektiskt.
Du har inte tillgång till SolidWorks så du kan köra Cosmos Express. Det är väl enklaste "FEM-programet" för hemmabruk typ.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Nu har det hänt lite mer. Som vanligt vill jag ha massor av kritik, det blir bäst lösningar då....

CGH ligger just nu på 400mm höjd (är detta högt eller lågt?)
Chassit väger 86kg (lite bantat men med fler snedsträvor...)
Allt som ses i bilderna väger 480kg (inklusive 70kg kaross...), självklart kommer det tillkomma en hel del!!!
Viktfördelningen är just nu 65/35 (bak/fram).
Motorn kommer hänga i den oranga vaggan med 5 infästningar i chassit.
Måtten på profilerna där hjulupphängningarna kommer sitta kommer ändras lite när designen av hjulupphängningarna är klar.










_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Ingen som vill kommentera rörhögen??

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Svårt att säga...

jag hade nog gjort ett "kryss" i dörröppningen med två som korsar varandra istället för tre som möts, men det är min teori.. Blir oftast lättare att kolla triangulering när bärarmsinfästningar är klara.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



65/35 känns lite baktungt. Närmare 60/40 hade varit trevligt tycker jag.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Staffan Lindén skrev:
Ingen som vill kommentera rörhögen??


Som jag sagt innan; mig kanske du inte ska lyssna på då jag inte är så bra på det här. Men du kan ju fundera på saken iaf.

Röda rör = ta bort
gröna rör = lägg till



Dock hjälpte detta dig nog inte så mycket i vikt

_________________
/David Johansson
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Svante skrev:

jag hade nog gjort ett "kryss" i dörröppningen med två som korsar varandra istället för tre som möts, men det är min teori.. Blir oftast lättare att kolla triangulering när bärarmsinfästningar är klara.


om jag gör ett kryss så blir det ganska jobbigt att ta sig i och ur bilen, det ska fortfarande vara en "gatbil"... men tanken är god!!

Guson skrev:
65/35 känns lite baktungt. Närmare 60/40 hade varit trevligt tycker jag.


Håller absolut med dig... det tillkommer en hel del pinaler och jag försöker så klart lägga all vikt jag kan långt fram. Eventuellt får jag vikta ned den i nosen för att få bättre fördelning. Får se var det landar...

wipe skrev:

Röda rör = ta bort
gröna rör = lägg till




Krysset bak vill jag helst behålla eftersom det är lååånga rör samt att de kommer behöva vara böjda i bakkant för att klara frigången till motorn, dessutom sitter som sagt motorn där vilket ger stora belastningar. Att byta ut de andra gröna gör att jag får en sträva mitt i sidorutan, vilket jag helst inte vill ha, samt att det blir en stor knäckande kraft på "B-stolpen" från dörrsträvan. Det man isåfall skulle göra är att lägga till dina gröna, men inte ta bort något, men det ger mer vikt bak....

Mycket bra med feedback thumbs up , jag återkommer med mer då hjulupphängsningsdesignen är i kritiskt läge....

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Håller med - behåll det röda och lägg till det gröna. Ang viktfördelningen - hur är viktfördelningen på andra kända mittmotorbilar?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Min Pantera har 58/42 utan bagagebalja men med reservhjul, domkraft och normalt småplock för vardagskörning i framskuffen. Jag har hört att De Tomaso Mangusta skall vara överdrivet baktung och en Googling ger att den skall ha 68/32. Det vore intressant att höra vad en 356a har original och vad 911or av olika årgångar kan tänkas ha.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Kan man luta motorn lite framåt hjälper det en del. Att flytta hela paketet framåt och köra med lite vinkel på drivaxlarna är en annan lösning. Porsche gör väl det på 911? Båda medför troligen att stolarna får flyttas lite framåt vilket också hjälper till. Å andra sidan är det kanske inte så gott om benutrymme att ta av...

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Guson skrev:
Kan man luta motorn lite framåt hjälper det en del. Att flytta hela paketet framåt och köra med lite vinkel på drivaxlarna är en annan lösning. Porsche gör väl det på 911? Båda medför troligen att stolarna får flyttas lite framåt vilket också hjälper till. Å andra sidan är det kanske inte så gott om benutrymme att ta av...

Guson


Att det inte finns utrymme för att flytta fram stolarna har du helt rätt i. Dessutom hamnar man väldigt nära rutan/instrumentbrädan då...

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Välkommen till mittmotorbilarnas värld. När jag sitter i bilen och lutar huvudet bakåt slår jag i bakrutan. När jag håller i ratten mitt upp och sträcker ut pekfingret kan jag nå vindrutan utan att vara särskilt långfingrad.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!)
<<   1, 2, 3, 4 ... 25, 26, 27   >>
32 besök senaste veckan (358325 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande