Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Curbs
1 besök senaste veckan (2136 totalt)
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Curbs

Jag satt just och undrade var man köper curbs eller vem som tillverkar dem . Någon som vet?
I USA vet jag att det finns maskiner som gör dem på plats. Men hur gör vi här i Sverige.

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re: Curbs

gladiatorn skrev:
Jag satt just och undrade var man köper curbs eller vem som tillverkar dem . Någon som vet?
I USA vet jag att det finns maskiner som gör dem på plats. Men hur gör vi här i Sverige.

Rejsas ballaste fråga... någonsin! thumbs up

Jag kan verkligen se det framför mig;
Fin nyrenoverad villa säljes. Nytt kök -05. genomgående planlösning. Helkaklade badrum, klinkersgolv i kök, asfalt och curbs i vardagsrum, valnötsparkett i resten av rummen.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Finns lika många varianter som det finns kurvor höll jag på att säga.

En vanlig modell är helt standard fyrkantig plattor som man lägger så man får en "platthöjd" i nivåskillnad i bakkant...typ.

Så blandad kompott kantsten är vad det oftast handlar om.

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mantorps curbs ser ut att var gjutna i ett stycke..

Så det är väl bara spika ihop en lämplig form av spillvirke med lagom radie och hälla betong i formen. Sen målar man med stora penseln.

Borås
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re: Curbs

Anders Jeppsson skrev:
gladiatorn skrev:

Rejsas ballaste fråga... någonsin! thumbs up

Jag kan verkligen se det framför mig;
Fin nyrenoverad villa säljes. Nytt kök -05. genomgående planlösning. Helkaklade badrum, klinkersgolv i kök, asfalt och curbs i vardagsrum, valnötsparkett i resten av rummen.

Du gav det hela en ny dimension en lite bit asfalt åxå kanske

Jag såg framför mig denna modell, bilden är riktigt mumsig

Citera
C

Här sen Feb 2003

det är rätt ofta gjut formar för en och en. rätt lätt att bygga sådana själv. se till att undersidan av curbs stenen är uppåt bara. blanda betong och fyll. glöm inte att vattna då och då under tiden det brinner.

mvh C

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om det är nån speciell curb du vill ha så kan du väl smyga ut och plasta av formen (Curbs från en speciell kurva på ringen kanske?). Glasfiberformar är väl att fördra för massproduktion, har fått för mig att de är lättare att återställa (och flexet, tillsammans med röranslutningar för vattenslang underlättar avformning).

Men annars finns det ju toppig plattsten (minicurbs vid en del rondeller mm) som kan målas röda och vita, om det kanske är kantsten till garageuppfarten som söks

Sen är väl "riktiga" curbs bra mycket större än man tror. Det är väl inte ovanligt med 0,5x1m i storlek på en del (Ambulanscurbsen i Knutan är iofs dubbla men de får man ju nästan plats med hela bilen på).

gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004

Trådstartare
så man kan hittills konstatera att de förmodlingen byggs på plats och i förekommande fall är konstruerade av ett ihopa plock. Men jag gillade iden att guta av ngn speciell curbs på ringen thumbs up klockrent galen ide.

Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005

En idé för som jag har hört för rc-bilar som banmarkering är att använda lerduvor.
Vid konbanerejs kanske?
Har dock ingen aning om hur väl de håller för riktiga bilar. Troligvis inte.

Min lilla fundering.

mvh Johannes

1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Är det bara jag som har varit sugen på att smyga ut en natt och måla de där rondellstenarna?

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

Bladh skrev:
Är det bara jag som har varit sugen på att smyga ut en natt och måla de där rondellstenarna?

Kolla stenarna i rondellen vid avfarten från E18 vid shellmacken i Bålsta, gissa om det kliat i fingrarna..

Degerfors
Här sen Jul 2005

Anders, hör med Mike Luff, har för mig de har formar för att gjuta curbs på gelleråsen thumbs up

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Jon80 skrev:
Anders, hör med Mike Luff, har för mig de har formar för att gjuta curbs på gelleråsen thumbs up
Stämmer nog, jag läste nå'nstans (det var nog här på rejsa... ) att LMS lånat dem för att gjuta på Sviestad...

Rice and shine
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

En ex-kompis har kört betongbil och jag har för mig att han berättade att de gjöt kurbs åt Knutstorp. Vet inte om det var företaget han jobbade på som gjöt eller om han körde betong till de som gjöt.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Mr. Pink skrev:
En idé för som jag har hört för rc-bilar som banmarkering är att använda lerduvor.
Vid konbanerejs kanske?
Har dock ingen aning om hur väl de håller för riktiga bilar. Troligvis inte.
Det jag funderat på som curbs vid småkörning är gummifötterna till de vikbara "konerna" (sidomarkeringsskärm) som vägverket använder. Det ger ju en avgränsning som känns men som inte skadar bilen alltför mycket (man kanske vill skydda en gräskant från slitage). Men de är svindyra.
Men ska man ha curbs bara för känslan (dvs såna man tjänar tid på att använda) så kanske sandfylld trädgårdsslang eller nåt kan fungra (synd om sevenägare som får dem runt halsen iofs).

Edit: De gummibaserade "Fartguppen" på sidan 22 här kanske?
http://www.meaggenevad.se/Lillabla/adm/upload/Avstangning/Avstangning. . . . .

Allmänt banåkaforum
Curbs
1 besök senaste veckan (2136 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande