Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsdimensionering Saab 900 -96
1368 besök totalt
H. Nilsson
Stockholm
Här sen Jan 2007

Trådstartare

Sitter och funderar över bromsar till min kärra, en Saab 900 -96 2.0T.
Utan att gå in på detaljer så kommer denna ha "lite mer effekt än orginal" och något som kanske inte intresserar er alltför mycket, eller rentav förkastar, ca 80 kg billjud, placerat rätt över bakaxeln. Tar jag detta tillskott så blir då viktfördelningen (Corner Weight?) enl nedan..

Gamalt test på min bil, 10 L soppa och mig (65 kg), lite osäker dock om siffrorna på pappret är räknat med min vikt eller någon annans då det står "operator:________________(80kg)" Hur som:

Höger fram: 400 kg
Vänster fram: 370 kg
Höger bak: 220 kg (+40 kg)
Vänster bak: 220 kg (+40 kg)

Viktfördelning alltså tidigare 64% fram, 36% bak. Sen blir det ju 60% fram och 40% bak.

Har fått trevliga priser på flytande 355x32mm och 330x32mm skivor med tillhörande 6-kolvsok, och bak 4-kolvsok med 324x24mm resp 310x24mm skivor (tror det fanns 302x24mm skivor också).

Just nu sitter det ju 17" fälgar, men det är tänkt att 18" ska införskaffas.

Jag förstår att 355mm är helt overkill för min bil, men jag kan ändå inte hålla tankarna borta, jag måste erkänna att det är lite prestige i det hela också

Det som talar för 330mm skivorna är ju att jag (förmodligen) kan använda mina 17" fälgar, till typ bana och annan lek, så har man 18" på gata. Men om man leker med tanken att man av någon anledning skulle få spons/bra pris på 18" och däck att den kostnaden inte var ett bekymmer? Priskillnaden är f.ö. Obefintlig på de olika skivdim. fram.

Snälla slå mig inte för att jag bygger en showbil som, till skillnad mot alla andra Bilsportsrepotagebilar inte behöver trailas överallt. Jag tänkte bli snabbaste stereon runt Gotland ring eller nått

Sen håller jag på och funderar på en egen konstruktion av Sellholms fjäderben till min bil, så jag tänkte diskutera val av lite fjädrar och kompression:retur förhållanden, men det tar jag i en ny tråd och när jag sovit.

H. Nilsson
Stockholm
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Blah, ingen som kan hjälpa

Lutar åt att det blir 330mm skivorna, och så kör man antingen 302mm bak eller 310mm bak. Vad tror ni?
om det gör er gladare så ska all stereoutrustning gå att lyfta ur på mindre än 15 minuter

Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Välkommen till forumet.

om du läser igenom reglerna som gäller på detta forum innan du postar dylika frågor, så kan du läsa dig till följande: För att få ställa frågor i skruva banåkarbiltråden om sin banåkarbil, så skall den finnas med bland projekttrådarna under våra banåkarbilar.

Citera
H. Nilsson
Stockholm
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Re:

Krille_hlm skrev:
Välkommen till forumet.

om du läser igenom reglerna som gäller på detta forum innan du postar dylika frågor, så kan du läsa dig till följande: För att få ställa frågor i skruva banåkarbiltråden om sin banåkarbil, så skall den finnas med bland projekttrådarna under våra banåkarbilar.

Tackar,
Rackarns här försöker man hålla projektet lite hemligt när det gäller vissa komponentval
Får slänga upp lite info i en projekttråd då, ska skaka fram lite bilder bara..

Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Re:

H. Nilsson skrev:
Krille_hlm skrev:
Välkommen till forumet.

Tackar,
Rackarns här försöker man hålla projektet lite hemligt när det gäller vissa komponentval
Får slänga upp lite info i en projekttråd då, ska skaka fram lite bilder bara..

Japp, det tycker jag absolut att du ska göra. Självklart kan du ju vara liite hemlig ändå

Citera
H. Nilsson
Stockholm
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Re:

Krille_hlm skrev:

Japp, det tycker jag absolut att du ska göra. Självklart kan du ju vara liite hemlig ändå

Nu ligger det uppe

Nå några teorier?
Fick detta från "bromsnissen" idag...

4-kolvs:
Piston diameter: 36mmx2/40mmx2
6-kolvs
Piston diameter: 32mmx2/36mmx2/40mmx2 (antar att det är ett typo och ska stå x3 istället för x2)

Vet inte vad huvudbromscylindern är orginal på dessa, är väll tänkt att köra med den till en början (eller åtminstonde fram till att man ska lyfta ur motorn för besiktning). Någon som vet pedalutväxlning och org. diam. på huvudcylindern på 900 -96?

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Re:

H. Nilsson skrev:

6-kolvs
Piston diameter: 32mmx2/36mmx2/40mmx2 (antar att det är ett typo och ska stå x3 istället för x2)

2+2+2 är väl 6 det?

Stockholm
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Re:

Folxam skrev:
H. Nilsson skrev:

6-kolvs

2+2+2 är väl 6 det?

Tänkte mer att det står 35mmx2/40mmx2 på 4-kolvs... fast det är sant det skulle ju kunna vara så som du säger, men är det vanligt att man har tre olika dim på kolvarna? Får fråga dem.

Edit: Dra mig baklänges, när jag kollar på bilderna så ser det ju ut att vara olika dim på dem. Är det av samma princip som jag fick lära mig att ställa bromsbeläggen något vinklade (innåt, i färdriktningen) på cykeln?

EXD
Stockholm
Här sen Sep 2004

Ur minnet:

Kolvar (enkolvsok)
Fram: 54mm
Bak: 35mm

Huvudcylinder: 23.13 (tror jag, kan kolla detta senare)

Bromsservot har en utväxling på 3,9:1

Vet dock inte vad utväxlingen är på bromspedalen.

Du torde behöva större huvudcylinder för att skapa högre tryck i oken för att få ut kolvarna lika mkt.
Nu vet jag inte exakt hur man räknar, någon annan kanske kan hjälpa att räkna mha ovan info.

Stockholm
Här sen Jan 2007

Trådstartare
EXD - tackar!

Någon som kan hjälpa till att räkna ut hur stor huvudcylinderns diameter bör vara? Gärna med redovisade uträkningar så man lär sig något

H. Nilsson
Stockholm
Här sen Jan 2007

Trådstartare
hmm, det sitter ju en sån här enkel bromscylinder nu, som var 23.91mm tror jag att vi kom fram till.

Men det är ju sjukt mkt större area på kolvarna än orginal. Jag vill ju helst ha kvar bromsservot då det är en gatbil också, clubsport eller vad man säger. Ska för egen maskin ta mig till och från banan och ska även kunna köra och handla.. eller ja, ni förstår.

Några idéer?

H. Nilsson
Stockholm
Här sen Jan 2007

Trådstartare
En cylinder som är lite större är Saab 9-5an, den har 25.4mm diam.

Slaglängd:
Primärcylinder: 17,5mm
Sekundärcylinder: 19,4mm

Volym:
Primärcylinder: 8,8cm^3
Sekundärcylinder: 9,2cm^3

Kan det vara något, känns dock som den fortfarande är för liten.

Skruva banåkabil
1368 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande