| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Infästning av bakaxel
|
2232 besök totalt |
|
Infästning av bakaxel
Jag håller på att göra iordning nya infästningar för min bakaxel. Tänkte ha ett långt panhardstag som sitter parallellt med bakaxeln, samt ett rätt långt reaktionsstag som skall sitta parallellt med kardan, och framåt i färdriktningen. Nu till frågan: Måste reaktionsstaget sitta i vinkel mot bakaxeln? För att lättare förstå vad jag menar, har jag gjort ett par bilder. 2a i bild samt kass med datorn, innebär att ni måste ha lite fantasi...
Gult=Panhardstag, Rött=Reaktionsstag. Bakaxel sett uppifrån, reaktionsstag i vinkel.
Reaktionsstag sitter snett i förhållande till bakaxeln(ej i vinkel).
Bakaxel sett bakifrån. Fäste för reaktionsstag inringat, pilen pekar på Panhardstaget.
/Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
|
Re:
Bra, då får det bli så. Tackar! /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
|
Jag tänkte komplettera mitt skjuta-från-höften-svar med ett back-of-an-envelope-svar:
om du fäster reaktionsstaget så som du har ritat; 'kommer bakaxeln att röra sig "orent" (då den utsätts för ett accelererande/bromsande moment kommer det att skapas ett krängande moment). Hur stort är nu detta krängande moment? Med full muff på ettan kommer lastförskjutning att bli ~ 10 kg. Är detta acceptabelt? om karossfästet sitter till höger om bakaxelfästet; 'skulle jag svara ja (då kommer det krängande momentet att delvis (~ 30 %) motverka, den av kardanen orsakade, prOpellereffekten). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Infästning av bakaxel
|
2232 besök totalt |