| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med beräkna huvudbromscylindrar till Se7en.
|
844 besök totalt |
|
Har inhandlat ett par Brembo 4-kolvs-ok från Rs2 som ska monteras på min se7en. Bak ska jag köra med Volvo 240 2-kolvok. Ska ha bromsvåg med separata bromscylindrar. Utväxling på pedal 5.1:1. Brembooken har 28 och 30mm kolvar. Volvooken har 38mm. Bilen väger 800kg totalt och viktfördelningen är 50-50. Men hur stora bromscylindrar bör jag ha för att det ska funka bra? Har hittat följande storlekar på Deamon tweeks, 0,625" 0,700" 0,750" Kan dessa funka? //Joakim |
|
Större fram än bak och det beror på maximalt däcksgrepp (fram och bak, beroende av däcksbredd förmodligen), statisk viktfördelning samt CGH (=tyngdpunktens höjd över marken) vilket resulterar i dynamisk viktfördelning vid maximal bromsning.
Men mer än så kan jag nog inte lösa för ögonblicket. Edit: vänta nu... det där reglerar man ju med bromsvågen. Är det inte bara att räkna ut vad du har för kolv-uttrycknings-volym i respektive ok? |
|
|
|
Kolv diameter
Jag körde med 5/8-5/8 men bytte den för bakre kretsen till 3/4 för att jag fick justera broms vågen så mycket att det inte såg bra ut, vet inte om det är intresant för dig. Min bil väger 500kg med 60% vikt på bakhjulen. (modsport seven) _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
|
På Stoptechs hemsida finns en guide som heter
Brake Pedal Setup and Dual Master Cylinder Installation Guide http://www.stoptech.com/tech_info/te Borde väl kunna va' nåt? _________________ Johan Lekås |
![]() |
Skruva banåkabil
|
844 besök totalt |