| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Drivaxel 28 splines Porsche 930/Ford granada/å BMW?
|
1334 besök totalt |
|
Letar efter en del information i mitt och en kompis sökande efter bra drivaxlar. Kompisen har en banracing/gatreggad AC cobra med 427 och jag en ombyggd Toyo Beetle cup bubbla. Vad vi har gemensamt är 380 mm långa drivaxlar och med 28 splines. Dvs samma som Porsche 911, Ford Granada och till och med samma som gamla jänke Ford 9". Ac Cobran har en egenbyggd bakaxel med quickchange center och egna bärarmar osv. Vad kompisen minns är att dom byggde med BMW drivaxlar dock ej säkert vilken modell. Den byggdes många år sedan. Nu är det dags att byta både skadade drivaxlar och knutar. Min bubbla har 930 knutar men inga drivaxlar ännu. Jag har hittat amerikansk leverantör samt jag har haft kontakt med Sellholms. Jänkarna litar jag inte riktigt på och Sellholms var klart över vad jag vill betala. De original BMW axlar jag hittar är alla över 400 mm långa. Någon som vet var man hittar specifikationer över BMW drivaxlar? Längd och splines storlek? Någon som har tips på andra lokala tillverkare som jobbar med 2541 eller Uddeholms "supra max" eller liknande? Dock inte till priset av 5000kr per axel. Tips på bättre än original drivknutar för dessa är ochså uppskattat. Dvs 108 mm diameter i anslutningen. _________________ Fredrik Reichel |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1334 besök totalt |