Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Övar du racingtekniker på vintern? | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (14632 totalt) |
|
||||||||||||||||||||||||
Hur rejs-nördig är du?
Jag kan komma på mig själv med att ibland öva heel&toe när jag är ute och kör med bruksbilen på vintervägarna och tex kommer till en hal korsning/kurva. På sätt och vis så påminner vinterkörningen lite om banåkat med tanke på att man kämpar om fästet på ett helt annat sätt än på sommrarna Anledningen till att jag gör det är mest att jag övar... men jag kan även känna att man får aningens mer kontroll över fästet. Hur gör du? _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||||||||||||||||||||
Jag hälochtåar mest hela tiden i vinter-Fiaten. Eftersom bromsservot är digitalt blir det ganska ryckigt - minsta vick på foten och bilen tvärbromsar. Kan man inte reglera servoverkan på något sätt? Dessutom hjälper det väl inte av att man stoppar ner fyrtiotreorna i vinterskor stora nog att täcka hela pedalstället samtidigt.
Anledning? För att det sitter i ryggmärgen från alla skitbilar man haft där synkringarna skrikit ut sin ångest vid varje nedväxling som inte skötts med omsorgsfull varvtalsmatchning. |
||||||||||||||||||||||||
Det känner jag igen Kommer på mig själv med att tänka "Aaahh... sen apex där" efter att ha fått en liten understyrning i nån kurva med peugeoten _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||||||||||||||||||||
Hältå är ju räddningen för att kunna växla ner på vinterhäcken.
Smårondellerna (eller kanske mediumstorlek) som de så tacksamt gödslat med är ju fina chikaner året om. Om de bara kunde strunta i att lägga övergångsställen i utgångarna och enorma plantage i mitten... Att man sen sitter och småler över att ha tagit ett bättre spår än bilen framför (tagit in en 5 billängder) ska man kanske inte prata så högt om i andra sällskap... |
||||||||||||||||||||||||
Du är i gott sällskap här! Gör precis samma sak! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||||||||||||||||||||
Puh... jag var inte ensam Vintern är perfekt att testa teknikerna inför sommaren på ett liknande sätt, bara något uppförstorat (halare) och i en mycket lägre hastighet _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||||
Heel&toe blir det ganska ofta mest för att jag behöver träna på det och det känns bra.. ...spårval och sladdhantering blir det väldigt mycket förhoppningsvis även på sjöis om det kan bli riktig vinter.
|
||||||||||||||||||||||||
Jag gör precis som alla ni andra. Skönt att någon out-ade att man sitter och skrattar åt att folk tar så dåliga spår...
Jag kör dessvärre jordfräspulka på vintern vilket gör att jag inte bara tå&hälar utan framförallt vänsterbromsar. Jättenyttig balanseringsövning för att få med/runt skiten i motorvägspåfarter, rondeller eller kurvor generellt. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||||||||||||||||
Får man fråga vad det är för trevlig bil som förtjänar epitetet "jordfräspulka" |
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Jag hade nog försökt varvmatcha om jag hade haft en annan bil. På nuvarande vagnen finns det ingen förnimbar koppling mellan pedaler och maskineri så det är liksom ingen idé att försöka.
Man använder mest pedalerna för att markera en avsikt för bilen. Sen får man vänta och se om man får nåt svar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||||||||||||||||
Men det kanske bara är här i Mölndal som de har pippi på att fixa 2+m höga grejjer i rondellmitten (de gömmer ju en stadbuss). På insidan asfalten ska det ju vara låg kantsten och sen gatsten. Annars tar ju långtradarna med sig hela rasket. Dessa låga kantstenar är ju fina för att träna ryggmärgen i hur bred bilen är. Vänster bakhjul skall ju bara kyssa stenen lite fint utan att det stör riktningen. Nä, nu är det dags att åka hem (4 rondeller på 3 km ) |
||||||||||||||||||||||||
Övar inte tå/häl manövrar precis, däremot brukar driftingnörden ta över i mig när snön kommer.
Inbillar mig att det är bra träning för nödsituationer där man troligen ändå sitter som passagerare. Årets vinterbil har faktiskt tillräckligt mycket mos för att det inte ska gå att hålla stumt i favoritböjarna. 2,6 liter RWD bottenvrid är mycket trevligt på snöföre! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||||||||||||||||||
Alltid när jag kör.
Tittar efter spår osv Försöker ha samma beteende (dock lägre tempo ) just för att få det i ryggmärgen. Man kör ju mer vanlig bil än race så, vill ju ha rätt reaktioner inpräntande. _________________ Daniel Steiner |
||||||||||||||||||||||||
Vinter, vår, höst och sommar. Det gör det samma, jag sitter alltid och testar spår i kurvorna på väg hem från jobbet. Tå/häl däremot blir det inte mycket av då vinterbilarna inte direkt belönar det... Någon nämnde digitalt bromsservo och dålig koppling mellan motor och pedalställ, vänsterbroms blir det en del däremot. Tyvärr säger ena bilen "nej nu jävlar! Han kan väl inte bromsa och gasa samtidigt, nu stänger jag av!!!" och stryper motorn i två sekunder så fort man duttar på bromsen med vänsterfoten.
Kul för övrigt att åka fyrhjulsdrivet för första vintern. Det går fort att få upp farten, men lika långsamt som alla andra att bli av med den igen. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||||||||||||||||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Övar du racingtekniker på vintern? | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (14632 totalt) |