Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Övar du racingtekniker på vintern?
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (14634 totalt)

Hur rejs-nördig är du? :)
Japp, det händer
100%
 100%  [ 85 ]
Nej för tusan, det är för halt
0%
 0%  [ 0 ]
Totalt antal röster : 85

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG skrev:
Jag gör precis som alla ni andra. Skönt att någon out-ade att man sitter och skrattar åt att folk tar så dåliga spår...

Jag kör dessvärre jordfräspulka på vintern vilket gör att jag inte bara tå&hälar utan framförallt vänsterbromsar. Jättenyttig balanseringsövning för att få med/runt skiten i motorvägspåfarter, rondeller eller kurvor generellt.

Jordfräspulka *suck*. Ingen direkt körglädje där inte...

Jag har inte ens försökt vänsterbromsa min jordfräspulka. Är det överhuvutaget möjligt med nå'n större behållning? På min förra bruxholk (som var av ett liknande jordfräskoncept, samma koncern fast ett annat varumärke) gick det i princip inte att v-bromsa. Alla bokstavsystemen fick fnatt när man försökte.
Intressant är att notera att programeringen/filosofin är helt olika på de bägge missfostren till bilar. Den förra hade mycket mer subtil och finlemmad setup av systemen. Där hjälpte bokstäverna faktiskt till en del. Gick in och stöttade relativt tidigt och mjukt. Både "antisladd" och "antispinn".
Ingenjörerna som programmerat den nuvarande, jordfräspulkan, har haft en helt annan syn på hur man tar död på körkänslan. Här tillåter man mycket mer spinn och sladd en stund, men stänger sedan istället av bilen helt, och det alldeles för länge, när man gått över tröskeln. Sjukt trist.


_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Lars Falk skrev:
Jag har inte ens försökt vänsterbromsa min jordfräspulka. Är det överhuvutaget möjligt med nå'n större behållning?

Nej, inte om du har så höga krav att det skall vara med behållning.

Men det är ganska behjälpande vid körning i och runt stan tex vid refuger och när två filer svänger parallellt och man bara "måste" ta sniglar på yttern.

Din pulka är ju en aningen exklusivare än min. Är det så att du iom det det saftigare feg-systemet av de två möjliga? Jag har iaf det enkla, det går att koppla ur helt vilket jag alltid gör av trafiksäkerhetsskäl. Men eftersom jag nu sitter och läser katalogen för att skaffa en ny pulka av samma fabrikat men fetare sort har jag insett att det saftigare systemet bara delvis går att koppla ur.

Jag fick föv blåsa två gånger idag inom loppet av 10 minuter - mer nykterhetskontroller till folket! thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG skrev:
att det saftigare systemet bara delvis går att koppla ur.

Den delen av livrem, hängslen och blöjorsystemen som man verkligen vill kunna koppla ur går naturligtvis inte att koppla ur. >
På R-modellerna lär det dock gå om man trycker 5 ggr på knappen.

Behållning eller ej, ska prova att vänsterbromsa i morrn.

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Lars Falk skrev:
På R-modellerna lär det dock gå om man trycker 5 ggr på knappen.

Visst hade du kontaker på rätt ställe? omprogrammering!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG skrev:
omprogrammering!

Går inte enligt sagda kontakter. thumbs down
(F*n tro't...)

_________________

Rice and shine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Lars Falk skrev:
BTG skrev:
omprogrammering!

Går inte enligt sagda kontakter. thumbs down
(F*n tro't...)

Vad är det för jordfräspulka det handlar om?
Med lite kontakter brukar det mesta kunna lösas

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

super7 skrev:
Vad det handlar om?

På Volvos R-modeller kan man, om jag är rätt underrättad, stänga av inte bara STC utan även DSTC, eller vad systemen nu kallas.
På Svensson-modellerna går det bara att stänga av antislirfunktionen. Enligt mina kontakter är det tydligen inte genomförbart, på ett enkelt sätt, att fixa till så att man kan stänga av anti-sladdsystemet, DSTC.

Edit: Värst vad denna tråden spårade ur... För att svara på trådskaparens fråga: Japp, jag är alltid spårvalsnörd i trafiken både vinter och sommar...

_________________

Rice and shine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Dubbeltramp och varvtalsmatch sitter nu mer i ryggmärgen. Mysigt när växlarna bara glider i, trots patinerade syncringar.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Lars Falk skrev:
super7 skrev:
Vad det handlar om?

På Volvos R-modeller kan man, om jag är rätt underrättad, stänga av inte bara STC utan även DSTC, eller vad systemen nu kallas.
På Svensson-modellerna går det bara att stänga av antislirfunktionen. Enligt mina kontakter är det tydligen inte genomförbart, på ett enkelt sätt, att fixa till så att man kan stänga av anti-sladdsystemet, DSTC.

Edit: Värst vad denna tråden spårade ur... För att svara på trådskaparens fråga: Japp, jag är alltid spårvalsnörd i trafiken både vinter och sommar...


Jag forskade oxå lite i detta på den tiden man hade en Volvo, och det stämmer det där med R-bilarna. Däremot om man har DSTC på en -02 så gick det att helt stänga av den om jag inte missminner mig, men däremot inte från och med -03.

För att återgå till huvudämnet så tycker givetvis jag också att vintern är utmärkt tid för att träna spårval och bilkontroll i allmänhet

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005
Inlägg: 120



Klart jag kör aktiva spår på vintern, när det verkligen behövs! Tå-hälar åxå en hel del, givetvis för varvtalssmekningen men lika myket för att njuta av ljudet.
Körde +20 mil ren nöjeskörning på plogade krokvägar häromdagen. Nya "smala" dubbdäck och 4x4 (nåja, lite...) på 911:an är en fantastisk kombination. Vita vägar, inget salt och solen tittar fram. Sidorutan på glänt. Lika roligt som vilken bana som helst!

Tråkdatorn (PSM, som annars funkar väldigt bra) går att stänga av, men vålds-aktiveras tillfälligt under bromsning om abs:en går igång. Detta gör att med känslig fot kan man smeka in bilen i kurvan och justera driftvinkeln med bromsen innan man reglerar vidare med gasen. Mmmm... Men om man trampar för hårt tar datorn över och i värsta fall går det rakt fram. (och nej, det har inte hänt. Ännu)

_________________
Björn Hoffmann, Stockholm
(PCS #9240)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Lars Falk skrev:
Går inte enligt sagda kontakter. thumbs down

Ryck en ABS-givare så slipper du alla hjälp-/stjälpsystem.
Min kan jag lätt koppla ur, det sitter ett skarvdon lättåtkomligt under motorhuven.
Å andra sidan är mina bromsar helt odugliga utan ABS. Noll känsla. >

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jörgen (Jet) skrev:
Ryck en ABS-givare...

Metoden praktiseras framgångsrikt på vissa franska shoppingbilar.


Har inte orkat att grotta ner mig i kablagen på bruxhinken. Man kanske skulle smälla dit en brytare även på Leasing-Vobblon.
Det är ju bara så att man ibland skulle vilja stänga av DSTC'n och samtidigt behålla ABS'en.

_________________

Rice and shine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Lars Falk skrev:
super7 skrev:
Vad det handlar om?

På Svensson-modellerna går det bara att stänga av antislirfunktionen. Enligt mina kontakter är det tydligen inte genomförbart, på ett enkelt sätt, att fixa till så att man kan stänga av anti-sladdsystemet, DSTC.
Vem har sagt att det skall vara lätt
Kanske man måste kolla om det går att chippa bort
2 olika chip....ett vintertid som fixar bort anti-sladdsystemet, DSTC, samt lite mer kraft till bakhjulen innan det börjar slira allt för mycket.
Det andra på sommaren med lite mera effekt

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Med den nyinförskaffade Vulvan övar jag vinterdrifting!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Kraniel skrev:
Med den nyinförskaffade Vulvan övar jag vinterdrifting!
Du ska inte bespara den 5Papp för att ha den själv...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Falk skrev:
Kraniel skrev:
Med den nyinförskaffade Vulvan övar jag vinterdrifting!
Du ska inte bespara den 5Papp för att ha den själv...


Egentligen borde man det förstås - men vad skulle min fru säga?

Angående spårvalsdiskussionen, så finns det väl inte en människa här som INTE tar idealspåret i rondeller, låter bilen vandra i utgånen av motorvägspåfarten eller testar olika spår genom farthinderchikaner?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Kraniel skrev:
Niklas Falk skrev:
Kraniel skrev:
Med den nyinförskaffade Vulvan övar jag vinterdrifting!
Du ska inte bespara den 5Papp för att ha den själv...


Egentligen borde man det förstås - men vad skulle min fru säga?

Angående spårvalsdiskussionen, så finns det väl inte en människa här som INTE tar idealspåret i rondeller, låter bilen vandra i utgånen av motorvägspåfarten eller testar olika spår genom farthinderchikaner?


Antar att inomhus-go-cart och "bilspel/simulator" kvalar in här...

Kraniel, din fråga beskriver ett tvångsmässigt beteende som jag har svårt att "stänga av"...

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Idag vänsterbromsar man med fördel runt sin jordfräspulka. Det är såphalt, iaf i Stockholm. Kanske också i Skåne?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

d_b skrev:
Kraniel, din fråga beskriver ett tvångsmässigt beteende som jag har svårt att "stänga av"...




BTG skrev:
Idag vänsterbromsar man med fördel runt sin jordfräspulka. Det är såphalt, iaf i Stockholm. Kanske också i Skåne?


Snorhalt! Min tappra Fiat gled omkring på E4an som en smörklick i het stekpanna. Och vid Häggvik låg en bil i diket. Baklänges! Därtill flankerad av blåljus.

Det suraste av allt är att handbromsen fryser fast i minusgraderna, så några schyssta ställ är inte att tänka på . Får väl börja öva upp vänsterbromsandet istället.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005
Inlägg: 120



och halkan fortsätter! thumbs up

Jag tvingas stundtals att köra framhjulsdrivet och tyvärr är det få bilar som funkar så dåligt att vänsterbromsa som min Citroen Xantia. Kombinationen känsliga bromsar, kraftig front-bias och en motor som inte orkar hålla emot funkar inget vidare i detta sammanhang. Och den alldeles för bra fjädringen gör det svårt att få hjälp av några några lastväxelreaktioner värda namnet. Möjligtvis var min GS ännu mera ovillig, trots att den hade den stora motorn på 1220 cc.
Saabturbon funkade bättre att vänsterbromsa, men var sämre i allt annat - utom att transportera fåtöljer och TV-apparater i 200 km/h. Det senare gjorde jag sällan.

Tur att det finns bruksprodukter från Zuffenhausen när det är halt. Häckmotor, 4x4 (nåja) och nya dubbdäck gör att man hittar på nya ärenden hela tiden bara för att få köra en extra sväng i snön!...

_________________
Björn Hoffmann, Stockholm
(PCS #9240)
Citera
Sort
Fritlsa
Här sen Jan 2004
Inlägg: 64



bmw130 skrev:

Jag forskade oxå lite i detta på den tiden man hade en Volvo, och det stämmer det där med R-bilarna. Däremot om man har DSTC på en -02 så gick det att helt stänga av den om jag inte missminner mig, men däremot inte från och med -03.

För att återgå till huvudämnet så tycker givetvis jag också att vintern är utmärkt tid för att träna spårval och bilkontroll i allmänhet


Hoj.
Jag har skaffat en S60 AWD -02.
Hur f*n stänger man av DSTC??????
Vill ju ha kul på grusvägar men inte då så länge systemet e som de e.

_________________
Martin Lindahl
Inget kalas utan ras

Volvo S60 2.4T AWD
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Övar du racingtekniker på vintern?
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (14634 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande