Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200 sx s13 -93 Bitchen
3062 besök totalt
Pillevinken
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Jaha då får man väl ta och slänga upp en tråd här med.

Bilen är som rubriken lyder en nissan 200sx av 93 årsmodell. "Döpte" henne till Bitchen eftersom hon brukar strula och sen kostar hon en massa pengar. Har ägt bilen sen slutet på 2005. Tänkte bygga om bilen radikalt vintern 05-06 men inte mycket mer än en bur och ny lack letade sig dit.
År 2006 så var bilen modifierad med steg 2 chip, bosch 040 pump, xs extraktorgrenrör, höjd laddtryck (1.1 bar) och 3 tums hela vägen med en 3" högflödeskatalysator.
Invändigt var det bara dörrsidor, instrumentpanel och orginalstolarna kvar. Satte i ett par 4 punktsbälten och lät den vara så.
Då bilen inte var den driftsäkraste så var det inte många dagar den var ute på vägen förra året. Var det inte avgaspackningar som gick så var det bromsar som tog slut och sista dagen jag var ute så rasade jag vevlagerna.
Bestämde mig för att ställa av bilen och börja bygga om den lite mer ordentligt.
Målen var som alltid satt höga med 400 hästar och världens show and go bil, som vanligt fick man dra ner målen eftersom drömmarna och ekonomin inte går hand i hand.
Här är lite saker som händer i vinter och stoppas i den.

Exteriör:

Ny lack
Civic framlampor
Egendesignat kjolpaket runt om
Lexanrutor bak
Baklucka, huv och framskärmar i glasfiber

Interiör:

Ny lack
Fia godkända stolar från bimarco
6 punktsbälten
Ny ratt
Massa kul mätare
Dörrsidor i rostfritt alt alu

Motor:

Smt7 piggyback
Avgaskam på insugssidan
Gt28BB turbo
Venolia kolvar
SPM stakar
444cc spridare
600x300x76 intercooler
Kallare stift

Drivlina/chassie:

RSR bussningar i fram och bakvagn
Koppling vet jag inte riktigt än
Coilovers frågan är bara när
1½ lsd diff samma som ovan

Bromsar:

Blir från en s14 med m3ans skivor
Belägg Ebc?

Ja som ni ser har jag fortfarande en del frågetecken som behövs redas ut lite. Det var tänkt att bilen skulle vara klar till Elmia men nu har jag lugnat mig och satsar på Emmaboda i slutet på Maj.
Vissa utav sakerna kommer jag att sätta på under sommarens gång.

Vad ska det då bli av bilen? Det är tänkt att det ska bli en show and go bil med inriktning på drifting. Var tänkt att jag skulle tävla i drifting i år men det lutar åt att jag bara komma prova på på några events.

Här har ni lite bilder från början och under byggets gång.



































Mvh Glenn

_________________
Glenn Jönsson aka Pillevinken

My way or the highway? I take both sideways
Citera
Pillevinken
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Någon med en m3a här som känner till några bra bromsbelägg som tål riktigt tuffa tag?

Är lite ny här så har inte hittat "min väg" igenom forumet än .

_________________
Glenn Jönsson aka Pillevinken

My way or the highway? I take both sideways
Citera
s13drft
Sverige
Här sen Dec 2006
Inlägg: 54



mer bilder

har du mer bilder på bur bygget??

Mvh Johan

_________________
Johan Larsson
Citera
Pillevinken
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
s13drft skrev:
mer bilder

har du mer bilder på bur bygget??

Mvh Johan



Ah det har jag, något speciellt du vill titta på så kan jag nog leta fram det till dig. Lr så skriv ett pm med det du vill ha förklarat för dig så ska vi se vad jag kan göra

_________________
Glenn Jönsson aka Pillevinken

My way or the highway? I take both sideways
Citera
Martin_Ring
Malmö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 13



ser ut att kunna bli finfint, jag har en fråga dock ang kammen. hur blir karaktären med en avgaskam på insugsidan? vad förändras, fördelar resp nackdelar? mvh martin

_________________
Martin Ring

Team SPR

VR6R och 740
Citera
Pillevinken
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Martin_Ring skrev:
ser ut att kunna bli finfint, jag har en fråga dock ang kammen. hur blir karaktären med en avgaskam på insugsidan? vad förändras, fördelar resp nackdelar? mvh martin



På avgaskammen har du en dration på 248 grader jämfört med 240 grader på insugskammen. Avgaskammen har ett lyft på 8.5 mm och insug har på 7.8.

Nu har jag inte kört med det här själv än men vet att många 200or är utrustade med just avgaskam på insugssidan. Bilen ska bli rappare på lägre varv, laddtrycket ska komma tidigare etc etc.
Nackdelar vet jag inga faktiskt. =)
Det här är ju ett budget trim som jag bara gör för att jag inte har råd till att gå igenom toppen just nu.
Hade grynen funnits där hade jag köpt justerbara kamdrev och vassare kammar.

_________________
Glenn Jönsson aka Pillevinken

My way or the highway? I take both sideways
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159



Pillevinken skrev:
Någon med en m3a här som känner till några bra bromsbelägg som tål riktigt tuffa tag?

Är lite ny här så har inte hittat "min väg" igenom forumet än .


Ring PEAN, han vet vad som tål mer än vad du lär behöva
http://www.peansweden.com/

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Vad skall du köra för banträffar med bilen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pillevinken
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Jema: Tackar, kom att tänka på det efter jag skickat, skyller på sinnesförvirring då man gått upp 0445 för att jobba.

Maz: Det kommer väl bli en del utav bilsports event, mest för att prova på, sen gatebil är ett givet val av träff, sen ska jag försöka dyka upp på en del driftingtävlingar och sen har vi ju konbanekörningar med
VI får se vad tid ekonomi och bilen håller för

_________________
Glenn Jönsson aka Pillevinken

My way or the highway? I take both sideways
Citera
Pillevinken
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 16


Trådstartare






Ägnade några timmar idag till att få lite plåt runt lamporna. Var bara tvungen att släpa fram batteriet för att se hur det blev med angeleyesen. Såg riktigt trevligt ut. Inte för att den går fortare med dom men ändån

_________________
Glenn Jönsson aka Pillevinken

My way or the highway? I take both sideways
Citera
Martin_Ring
Malmö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 13



jaha okej, men allt passar bolt on så att säga då? inga överfall eller något som behöver bytas?

_________________
Martin Ring

Team SPR

VR6R och 740
Citera
Pillevinken
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Martin_Ring skrev:
jaha okej, men allt passar bolt on så att säga då? inga överfall eller något som behöver bytas?


Japp den passar bolt on, enda är att den ska stå en kugg fel minns inte på vilket håll dock hehe

_________________
Glenn Jönsson aka Pillevinken

My way or the highway? I take both sideways
Citera
Pillevinken
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Idag fick man hem bussningar från RSR och en boost controller från greddy. Känns nästan som om man börjar bli lite märkesbög nu, inte bra.
Kommer bli intressant att köra bilen sen i sommar. Ekonomin vill inte riktigt räcka till coilovers och lsddiff.
Ska bli kul att se hur den beter sig på bana. Kommer ju iaf ha problem med understyrningen.
Förhoppningsvis så kommer det att gå att åka brett ändå. Hade varit kul att "slå några på nosen" med en bil utan diff och stenhårdfjädring när man provar på drifting.

_________________
Glenn Jönsson aka Pillevinken

My way or the highway? I take both sideways
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



blir snyggt me strålkastarna
thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
forever_skyline
Norrköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 46



håller med, framlamporna ser ut att bli klockrena! thumbs up

_________________
Mvh
Martin Nilsson
Mazda 6 MPS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200 sx s13 -93 Bitchen
3062 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande