Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-02-10 5 Papp Cupen. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 16 besök senaste veckan (46226 totalt) |
Nog var det riktigt roligt roligt alltid - och riktigt, riktigt och då menar jag riktigt, halt. I planen ingick att inte dra på sig svartflagg pga omkörning under gulflagg. Dessvärre fanns det en hel del aktörer som skamlöst gav helt f-n i vad allt vad flaggor hette. Kändes inte så kul att köra enligt regelboken alla gånger.
Visst skedde passeringar på delar av banan där det formellt ej var tillåtet, men vad göra när medtestarna gled ut i allt bredare spår och i det närmaste försvann i periferin. Stanna upp och vänta? Nej, det hade inte varit praktiskt gångbart. Med tätare posteringar vore mycket löst och jag vet att Fredrik jobbar på en teknisk lösning på detta. Viktigt är nog ocsså att verkligen ha en kvalificerad bedömning och att udöma straff. Emellanåt var det ju förstås svärt att veta vad som gällde, speciellt när en postering envisades med att vifts med gult och grönt samtidigt. _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||||||||||
Lite fler bilder. Utan undantag har jag valt både motiv, bilder därav och sekvenser av bilder helt utan uppenbar anledning:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
Det ligger i allas intresse att efterlevnaden av reglerna förbättras. Även om det är glest mellan posteringarna var det många som körde som svin direkt efter en gulflaggspostering. Om minnet är så kort ska man kanske ta kontakt med sin läkare för en undersökning - något måste vara fel. Det som gör mig lite betänksam är att det är erfarna förare som tävlar i större sammanhang som beter sig så här. Respekten för gulflaggorna borde vara ännu större vid ett evenemang som detta än i andra sammanhang, med tanke på säkerhetsnivån i övrigt. Det är också betydligt fler riktiga amatörer som är med och lite mer hänsyn av de erfarana förarna vore på sin plats. Det är inte schysst, vare sig mot andra deltagare, funktionärer, eller arrangörer att köra på det viset. De som inte har någon större erfarenhet av att köra tar efter och det blir en negativ spiral där allt färre bryr sig om att följa reglerna. I synnerhet som alltfler verkar ta tävlingen på allvar är det viktigt att följa reglerna annars så urartar det. Sitter man där och ser konkurrenterna passerar tio bilar under gulflagg så börjar man snart köra om själv - jag vet, för i min frustration sket jag själv i det till slut.
Jag hoppas och tror att Fredrik kommer att skärpa linjen men det vill också till att deltagarna faktiskt tar säkerhetsfrågan på allvar. Till deltagarna vill jag rikta följande uppmaning: Se till att hjälpa Fredrik att göra 5papp till ett säkert arrangemang i stället för att motverka domarens och funktionärernas arbete. Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||||||||
Hej alihopa.
Vill tacka för en riktig kanon dag. vi kunde inte ha varit mer nöjda och tänker givetvis ställa upp nästa race. Dock med en anna bil eftersom vår solblekta jetta fått fara till dom sella jaktmarkerna där den knuffar på gammla 240 och annat skrot hela dagarna. Dock hoppas vi att bromsarna ska holla mer änn 1.4 timmar nästa gång och att någon annan växel änn 2:an funkar me. _________________ Richard Särenfors 2007-02-10 Jetta Nr.37 |
||||||||||
Jag har lite undringar eller rättare sagt frågor som jag emellanåt får på mail och gärna skulle vilja ha eran hjälp att besvara.....
Hur mycket bensin går det åt på 5timmars ? Vad behöver man göra med bilen för att få den hålla? Vad kostar det totalt? Hur många förare ska man vara? |
||||||||||
Jag vill tacka alla inblandade för en trevlig testdag.Jag åkte på en svartflagg för omkörning under gulflagg, måste missat den,men hade järnkoll efter det .Tyvär var vi tvungna att bryta efter brustet fjäderben.
Tråkigt vi kännde att vi hade tagigt hem segern annars men vi kommer igen nästa tävling. Lasse/Salaligan _________________ Lars Lissdaniels |
||||||||||
Efter lite konsultation med högre makter här hemma, så vart nästa 5papp race flyttat till den 10e Mars
Så nog finns det chans för lite isunderlag även nästa 5papp race..... Och om det då är vinterväglag så kommer det då vara tillåtet med standarddubbade däck så ni får lite fäste även i dom feldoserade kurvorna och slipper snurra så ofta, kanske Men det var många dråpliga snurrningar och en hel del väldigt imponerande körning sist som var himla kul att stå bredvid som åskådare på |
||||||||||
Vill först be om att få tacka för ett riktigt trevligt arrangemang.
Den enda kritik som jag skulle vilja framföra är att man är hårdare mot dom som inte följer reglerna. Speciellt när det gäller omkörning under gulflagg.
Våran 1.6L 4 cyl Sunny drog en halv tank dvs. 25-30 liter.
Inget specillt. Köra med huvudet.
Valfritt.
_________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||||||
En trettionågonting plats efter ett 20 min stop/reparation av bil är inte så dåligt. Vi var 6 pers som körde i 15min intervaller. Ingen vinnartaktik, vilket inte heller var meningen, men ett utmärkt lördagsnöje. Vi hade dock helst sluppit 20 min stoppet som orsakades av en färgblind deltagare, dvs en som inte kunde inte skilja på grönt och gult. Och dessutom tyckte tydligen denne deltagare var lämpligt att använda vår bil som stöd via bakkofångaren, vid omkörning under gult, vilket innebar att vi i vår tur tryckte in i framförvarande. > Snabbt plåt-, kyl- och insugsrörsjobb och vi var på banan igen...
Bilen kommer köras igen efter smärre plåtarbeten. Vi körs igen... _________________ Mats Widman |
||||||||||
En generell synpunkt - det MÅSTE bli en rejäl förbättring vad gäller gulflagg så till alla som kör och till de som sköter flaggningen: respektera gulflagg och bestraffa dem som inte gör det mycket hårt. Svartflagg och minus tre varv och efter tre svartflagg diskning t.ex. Igår var det låga farter, nere i Skåne med asfalt och flygfält och förmodat höga hastigheter kan det bli livsfarligt om samma totala brist på respekt för gulflagg uppstår. Att själv ligga och respektera gulflagg i fem timmar och bli avknuffad, undanknuffad och omkörd av andra framför flaggvakter som viftar med dubbla gula flaggor får ilskan att koka till högre temperaturer än motorn på högvarv utan korrekt fungerande kylare. Särskilt när det sker för tionde gången på 30 minuter.
Vår Golf drog knappt en halv tank - runt 20-25 liter. Bränslesnålt, men så är det ju en Golf. Tanka upp full tank och jag kan inte tänka mig att bensinen skulle vara något problem för någon bil med mindre än att en mullrande V8 är motorn.
Modifieringar av bilen är egentligen inga alls om man bara kör med huvudet, vilket tyvärr inte alla gör. Kör inte in i andra - då ryker kylaren. Kör inte av - då kan allt möjligt paja. De enda modifieringar vi gjort hittills är att ta ur inredning för racig känsla inne i bilen, bytt olja och filter, fyllt på glykol och hängt upp släpande avgasrör. Det är vad jag kan komma på. Kylaren är nog det kritiska, om bilen i sig fungerar som den ska för att kosta 5,000 kr. En trasig kylare ställer till mycket, så kan man skydda den är det nog ingen nackdel.
Inköp av bil: Max 5,000 kr (även om vissa ekipage uppvisar tecken på högre värden än så) En tank bensin: 520 kr Anmälningsavgift: 2,000 kr Verktyg, mycket nödvändig färg för rätt utstrålning, smått och gott till banan: 1500 kr Övrigt, transport etc: 500 kr? Delat på antal förare i teamet.
2-4 men det vore lite hardcore att se ett team med bara en förare ... 3-4 är nog optimalt, dessutom är det roligt att vara flera i teamet och ha lite teamkänsla. Vi har varit 4 förare och en fantastiskt styrande och matlagande teamchef. 5 personer som haft otroligt kul två gånger nu på Sundsta. _________________ Ola Lennström |
||||||||||
http://www.slc.se/5papp/resultat/10f |
||||||||||
om insamlingen till KW Bruuns minne går som planerat så kommer en dåre tydligen att ställa upp ensam med en Pegga 406:a av 2002 års modell. Tärnström _________________ Joakim Tärnström |
||||||||||
Mkt konstigt, det skall bara vara att klicka på länken, du har troligen en brandvägg av någon form. |
||||||||||
Tur det, med tanke på att du och 4 av de tävlande skall befinna sig på en annan ort den 17:e... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Jag tyckte också att datumet verkade bekant Ska vi köra ett 5papps-race med hyrmaskinerna på åresjön eller _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||
Absolut, så får vi se om 5pappsarrangören är lika bra på att följa reglerna som oss andra. Kanske nåt att boka in sent på torsdag em? Vi körde där för 2 år sedan, men det var lite småstelt efter drygt 10 mils skoteråkning strax innan. Jaja, nog om det. Tackar för den snabba uppkörningen till klar ledning igår, även om det kanske fanns nån(?) som inte var lika glad. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Här kommer några bilder från mig också.
Starten har gått! En Le Mans-start ger lite extra racingkänsla. De är iväg! Full fart bakåt! Finmek med precisionsverktyg. En liten bildserie som visar hur man kör om enligt konstens alla regler. _________________ |
||||||||||
Eftersnack 2007-02-10 5 Papp Cupen. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 16 besök senaste veckan (46226 totalt) |