Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1753 besök totalt |
Leda fjäderben till M3E30. Nån som har provat?
Jag ska köpa nya stötdämpare och fjädrar till min M3E30 och för engångskull så finns det ju massvis att välja på. Nästan lite för mycket. Ju mer kan kan justera ju bättre. (tycker jag) Nån som har erfarenhet av Leda? Verkar ju prisvärt iallafall. http://www.leda.com/PDF%20Format%20s Några andra alternativ är koni modifierade av sdv men då blir det dyrare och har inte samma inställningsmöjligheter. Men dom kanske funkar bättre? |
||||
LEDA används av en del riktigt snabba E30 i bla Fyndbörsen Cup och de verkar funka mkt bra.
ok, det kanske inte är "det värsta som finns" kvalitetsmässigt osv. Men jag skulle vilja säga prisvärt. Hade legat mkt bra till om jag skulle handlat ngt till en sådan bil du har Samuel. |
||||
Precis som Johan påpekar, eller iaf vad jag tror han försöker säga...
![]() ![]() Är att man måste kolla in HELA produktkatalogen innan man säger att X är bättre än Y osv. Bara för att tex Öhlins har 4 vägs justerbara dämpare för ruggiga pengar som är otroligt bra betyder det inte att deras lite billigare kit till Volvo S40 är bättre än kit man kan köpa för andra tillverkare för samma pengar. Man får helt enkelt söka efter vad man är ute efter. Race är en sak. Gata en annan. |
||||
Jag har kört med fjäderben från Leda i snart 3 år på Imprezan.
Kalasnöjd med strulfria grejer. ![]() /J |
||||
Bättre att lägga de pengarna på föraren ![]() ofta stirrar man sig blind på dyra tillbehör, men jag kan garantera att det säkraste sättet att kapa tid är att köra mycket. När man nått gränsen där så kan man börja köpa de DYRA sakerna för att kapa 1/10 delar ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Men då är det väl bra att du har mig som fyller i det du menar? Så lägg du ner ![]() ![]() I övrigt håller jag med Johan, kör mer och köp mindre. och tror ni mig inte så ladda ner filmen med Peeters ringenvarv med "hans", då helt standard, Polo... ![]() ![]() ![]() |
||||
Nu verkar ju iofs värsting-öhlinare kapa sekunder och inte tiondelar men jag håller med om resonemanget. |
||||
Jag håller med i era resonemang, dock så finns det en liten annan aspekt också. Kollade på ett Leda-kit till min bil och det kostar 20 000:- ungefär med frakt och allt, från Stötdämparexperten har jag fått offert på 50 000:- för ett Öhlins-kit. Och då är frågan om jag vill kasta ut 20k först, köra och prylbög som man är bli ännu mera sugen på ett par Öhlinare och då få lägga ut 50k till, även om jag då säljer det begagnade Leda-kitet så får jag kanske bara ut en 10k för det. Och 10 000:- att "kasta i sjön" är rätt så mycket pengar...
Förstår ni hur jag tänker? |
||||
Klart du ska ta Öhlinarna från Stötdämparexperten istället .... Pelle är ju en hyvens kille som man ska gynna ![]() Värst är ju alltid roligast ![]() |
||||
Så jag också resonerade - därför jag fortfarande kör omkring med original. ![]() (försök få det att gå ihop om ni kan...logiken är, 50k är mycket pengar och jag spar därför ihop pengarna vid sidan om istället för att tömma sparkontot och sedan känna mig som en fattig kyrkråtta...en lycklig fattig kyrkråtta dock) ![]() |
||||
Re: Leda fjäderben till M3E30. Nån som har provat?
Japp, man skickar in sina fjäderben, alternativt likadana från skroten och så bygger dom om dom i england enligt den specen som är på bilen. tex vikt användningsområde osv... men leveranstiden är nog uppåt en månad så det är väl bäst man skaffar ett par extra fjäderben. Man skickar även med bakre stötdämparfästet så gör dom om det så det klarar fjäderkraften från dom nya coiloverdämparna bak. Vips så kan man ställa retur och kompression med en ratt utan montera bort nånting. Men det skulle tydligen kosta runt 17000:- (jag väntar på exakt pris) frågan är om det inte funkar lika bra med gula koni om man bara ska leka lite på BMWSC träffar?!! Då hamnar man på 5100:- plus fjädrar. |
||||
Funkar och funkar... Du kan ju åka original också? ![]() om du är som jag så lockas du nog också av möjligheten att kunna ratta lite på dämparna och känna skillnaden. Steget från vanliga Koni till ett LEDA kit skulle jag nog kunna tänka mig är som att gå från original till Koni. Som du säkert vet så upplevs en sättning som är stenhård på gatan nästan som mjuk när du väl är ute på en bana och kör... ![]() Edit: Håkan Johansson åkte 1.11 på Knutstorp med ett set LEDA på sin 318iS E30 (ex AL-bil ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
AMEN! ![]() |
||||
Jo, eller mkt kraftiga förstärkningar.. På min blivande BMWCup-bil har jag byggt nya kraftigare fjäderbenstorn och gjort lite speciallösningar på buren för att integrera den i den bärande stommen. Angående gula Koni vs. LEDA, så har väl LEDA också bara enkel justering precis som Koni? Eller menar ni att dämpområdet på gula Koni är helt fel för racing?? Carl Rydquist här på forumet menade att gula Koni skulle funka.. Vad finns det mer för insatsdämpare som är lämpliga för racing? (i nedre prisklasserna) _________________ /Arne Lindgren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1753 besök totalt |