Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7186 besök totalt |
Vettiga hjulvinklar till E30?
Ska byta stötdämpare snart och tänkte därefter lämna in bilen och få en riktig hjulinställning gjord...original inställningarna ser ut såhär: Front settings : Castor 8½º ± ½, Camber -2/3rdsº ± ½, Toe-in 0.028" ± 0.024, Steering axis inclination 13 5/6thsº ± ½ Rear settings : Camber -2º ± ½, Toe-in 0.080" ± 0.031 Hur ska dom stå efter hjulinställningen? ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
||||
Caster ändrar man med exentriska bussningar, camber med exentriskfjäderbenslagring.
Den första bussningen kan jag tillverka, har monterat sånna på 2st E30 senast idag ![]() |
||||
Intressant ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Jag tilverkar dom i acetal/delrin. två namn på samma sak ![]() Du hittar lite info om dom här. http://www.turnermotorsport.com/html Jag tar 350:-/st plus frakt. Jag har bilder på mina egna men jag har ingen server att lägga dom på nu. Edit: jag skrev fel pris först ![]() |
||||
Nu gissar jag lite här men ungefär 2-4grader negativ camber, beror mycket på däckfabrikat, modell och hur hårt chassit är. Men inte under 2grader. |
||||
ok, här kommer Herr
![]() ![]() Är acetal/delrin så pass mjuk, medgörligt, att det klarar snedställningen som blir i länkarmen eller har du borrat hålet lite snett för att det inte ska bli brytningar? |
||||
Länkarmen är väldigt rak oavsett position i bussningen. Så mycket skiljer det faktiskt inte. I stort sett så sitter länkarmen där den ska nu. Skillnaden mot orignial är att den behåller sin position vid belastning. |
||||
Hmmm, det är så alltså... Ja jag bara frågar så man inte får en massa otäck friktion, vilket vore otrevligt. Kanske man kan smörja med ngt lämpligt kladd. *tittar på svarven med ivriga ögon* ![]() |
||||
Nu är det ju såhär va, att jag är ju ingen bonde som anväder huggmejsel och ståltråd
![]() Bussningarna är ju "racegrejer" och är väl inte direkt tänkta för speciellt lång fjädrringsväg. Jag funderade faktiskt på om man skulle pressa i ett kullager också. Men mest för att slippa förslitningar i hålet. Originalbussningen är ju fast monterad också och kan endast flexa med gummit. När jag monterade mina smörjde jag med teflonspray. |
||||
Hmm, jag blir lite kluven, bilen används ju till 99% på gatan så delrin kanske blir lite väl hårt, motsvarande polyurethan bussningar kostar 345:- st...Fast å andra sidan så får jag ju en anledning att ta ut bilen på banan lite oftare
![]() ![]() Hur ska jag göra med toe-in då? ska jag lämna den orörd? ![]() Lotus Samuel: Du kan maila mig bilderna, miker505@student.liu.se ![]() Snart kommer det ett paket med 4st konstiga gula rör hem till mig ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Jag vet vad du är kapabel till när du leker med dina maskiner. ![]() Men du missförstår mig. Vad jag undrade över var om den lilla snedställning som trots allt blir när man gör raka hål, excentriskt, i den bussningen, gör att det går trögt i den. Själv hade jag excentriska bussningar gjorda av aluminium med ett ledlager inpressat i, bara för att motverka ev. problem med snedställning och slitage. Men det är lite överkurs kanske. Jag försöker inte vara kritisk till din lösning Samuel, bara nyfiken på om du lyckats lösa det. Minns att det sas, för nga år sedan då jag byggde bil, att man inte kunde lösa det såhär. Men det vore ju trevligt om det vore så. För vad jag vet så provade ingen. ![]() Föresten, tror jag sett en dansk DTC-bil (E36) som hade ngn form av plastbussning tillverkad exakt som du gjort dina. Och det verkade ju funka. Jag är oxå sugen på bilder. ![]() |
||||
AL: Jag förstår vad du menar. Eftersom turner säljer sånna och jag ville ha sånna så gjorde jag ett par likadana själv. Jag tar för givet att det funkar när dom redan finns att köpa. Kan du inte (jag orkar inte) maila till tunermotorsport och fråga hur det är med friktionen i deras delrin bussningar? Då får vi ju svar båda två
![]() Friktion blir det alltid men inte pga att bärarmen blir sned. I vilket fall som helst så funkar det bättre än original på min bil. Nu kan jag bromsa fullt utan att hjulen tar i fram pga att dom flyttade sig bakåt lite vid belastning. |
||||
|
||||
Låter ju toppen Samuel! Att göra saker själv är ju ett bra och beprövat småländskt trick. ![]() ![]() om du har provat och det funkar godtar jag att det är så. Trodde inte du kommit så långt. Men att det tog i tidigare! ![]() Hur uppfattar du styrning/väghållningen efter monteringen? |
||||
Vill man ha fasta excentriska fjäderbenslagringar så säljer BMW det:
Stödlager camber-korrektur +/-0,5grader #31 33 1 139 484 Annars får man tillverka eller köpa nåt i stil med http://www.turnermotorsport.com/html _________________ /Arne Lindgren |
||||
![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Å den gnetandes smålänningen blir glad när han får ihopa till brödföda. En "win/win situation"! ![]() ![]() Claes: om du kan hålla dig ett tag så kan det tänkas att "E30 CSN-kitet" utökas med en ny produkt. Måste bara rita/mäta testa lite och se om det överhuvudtaget går att göra som jag funderar på. |
||||
Det låter kalasbra! Ville mest veta i god tid innan det blir panik att få ihop bilen. ![]() Delarna har ju börjat trilla in till mitt CSN-stall. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7186 besök totalt |