Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sugen o testa banåka? Eller har testat nån enstaka gång?
1959 besök totalt

Har bara skrivit något enstaka eller inte alls här...
för att allt jag undrat än så länge har dykt upp i trådar när jag läst på forumet
20%
 20%  [ 10 ]
för att jag har bara någon liten grej jag undrar över, jag tar det lite senare
18%
 18%  [ 9 ]
jag har en undring, grej jag tänker på eller åsikt men det känns inte 100 som frågan platsar
2%
 2%  [ 1 ]
jag har en undring, grej jag tänker på eller åsikt men jag vet inte vilken forumdel det platsar i
0%
 0%  [ 0 ]
nej för tusan, hade jag något jag ville skriva så skulle jag det, här blir ju nybörjare jättesnällt besvarade
36%
 36%  [ 18 ]
njaaeeee, en del nya besökare kan bli lite konstigt besvarade ibland för att frågan "inte platsar" så jag vet inte...
22%
 22%  [ 11 ]
Totalt antal röster : 49

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Vill kolla om vi skrämmer bort några få av alla som är nyfikna men som kanske känner sig bortkomna bland alla till synes ( )erfarna här på Rejsa. Alla har ju inte lika mycket skinn på näsan och ställer sig upp i församlingen o höjer sin röst. Så är det ju bara. Jag vet att otroligt många bara läser här

Eslöv
Här sen Jan 2007

Jag har svarat för att allt jag undrat än så länge har dykt upp i trådar när jag läst på forumet

Har själv bara åkt på bana och aldrig kört själv (förutom 5 papp på F5 i skåne =)).. Tanken är att jag ska prova på i sommar!

Jag har mest hämtat lite fakta, tankar och ideér från sidan..

http://www.vulko.se/
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Hej, jag heter AL och jag skriver inte så mkt här...numera.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bra poll Magnus. thumbs up

Detta är en ganska viktigt fråga om vi vill bredda banåkahobbyn. Jag tycker mig förstå att det finns många som skulle vilja prova bana/slalom men inte riktigt vågar.
Efter att ha läst alla våra fikonåsikter om körning och alla modifieringar tror man som oskuldsfull nybörjare att man måste ha en herrejössesbil och vara supererfaren för att platsa. Och så är det ju verkligen inte. (Jag åker ju själv på massa ban och slalomträffar med en i det allra närmaste helt standard Renault Clio...)
Jag har försökt missionera för ban och slalomåka i en märkesklubb. Det är jättesvårt att övertyga om att man inte behöver vara "född expert" med värstingbil för att ha kul.

Vi får slå ett slag för förstagångsrejsarna.

Jag minns tydligt när jag själv åkte bana med bil första gången. Det var '83 på Gelleråsen, Steffe här på forumet och undertecknad fick för oss att ta licens. Jag åkte en helt standard svenssonbil och hade tusen frågor och massor med fjärilar i magen. Efter några varv när man förstod hur det funkade och började hitta runt insåg jag hur otroligt kul det var att åka bana.
Det gick ju alldeles utmärkt trots att jag var total nybörjare.

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:

Vi får slå ett slag för förstagångsrejsarna.

Jepp! och som sagt, det är kanske lätt att få känslan om man kommer in här på Rejsa.nu att det bara består av massa erfarna rävar som snackar avancerade saker med varandra? och så är det ju inte alls egentligen, det är en OTROLIG mängd läsare som aldrig skriver och av de måste garanterat en bunt vara nyfikna? Halloj på er allihop thumbs up

Dalhem, Gotland
Här sen Sep 2003

Jag tillhör de som är inne och läser emellanåt och aldrig skriver nått. Jag har ingen kunskap att bidra med tycker jag. Så jag sitter tyst i änden av Magnus soffa och lyssnar på de andra och försöker lära mig nått. Men jag har besökt några ban- och konbaneträffar. Skulle gärna åka på fler men barn, ekonomi och det faktum att man är ö-bo gör att det blir allt för sällan.

Jag uppfattar Rejsa som ett ställe där man kan ställa de mest novisa frågor utan att bli idiotförklarad. Jag tycker det är en otrolig kunskapsbank.
Tyvärr tar jag inte tillfället att ställa de frågor jag skulle vilja ha svar på. Jag tänker att, "-vad skall jag fråga det för? Jag hittar säkert svaret om jag använder sökfunktionen." Så söker jag på det jag undrar över och brukar vanligtvis få upp en radda trådar där ämnet förekommer men sällan nån som behandlar min fråga på pricken. Då börjar jag läsa lite på måfå i några trådar i hopp om att hitta lite info som jag kanske, om jag lägger ihop dem, ger svar på min fråga. Men efter att ha kollat 5-6 trådar tröttnar jag, ger upp och sen står jag där lika ovetande som innan.
Skall försöka skärpa mig på den punkten.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Rejsa är båda tummar upp! Lite trist att en stor del av mänskligheten saknas: Tjejerna, fast de kanske inte har samma behov av att snacka lika mycket skit som vi män?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004

Jag kan ju säga att jag mest läser, finns mycket matnyttigt här och ofta får jag svar på de sakerna jag undrar över, dock drar jag mig för att posta frågor för ibland är tonen vädigt hård och man känner sig mer dum än upplyst när dagen är slut. Så postar jag gör jag det det för att jag anser ha nått att komma med och hjälpa till med.

Angående min bankörning så har jag kört någon gång men ska väl dubbla min tid på bana nästa sommar och även försöka ta licens i mån om tid. Om nu bilen går att sätta ihop igen efter vinterns pyssel.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Exlex skrev:
...drar mig för att posta för ibland är tonen väldigt hård och man känner sig mer dum än upplyst när dagen är slut.

Det är verkligen inte bra att det upplevs så. Hoppas att det är undantagsvis.
Här får vi hjälpas åt med en uppryckning så att tonen inte blir för taskig.
Nångång kan jag tänka mig att det blir lite hjärtligt rått p.g.a att de inblandade känner varandra. Det är ju svårt att veta för alla som läser.

Det kan iofs viftas med lite pekpinnar när "frågeställaren" är ute i gränslandet till ban/slalomåka och harvar. Rejsa är ju inte inrättat som ett allmänt bilforum där det är fritt att babbla om brux, show och "gat"bilar avsedda för nattliga rivstartstävlingar.
Här ligger fokus på körning, bana och slalom.

Rice and shine
Citera
Björn Westergren
Köping
Här sen Jun 2006

Det mesta som intresserad mig får jag svar på om jag söker lite thumbs up så jag nöjer mig med att kommentera andras byggen och funderingar

Stockholm
Här sen Jan 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Rejsa är båda tummar upp! Lite trist att en stor del av mänskligheten saknas: Tjejerna, fast de kanske inte har samma behov av att snacka lika mycket skit som vi män?

Tjejer snackar skit fast på ett annat stället www.brollopstorget.se

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

PaZ skrev:
Roger Gustafsson skrev:

Tjejer snackar skit fast på ett annat stället www.brollopstorget.se

Hjälp! Tur man är singel! :-)

Försvann en omröstningsfråga?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Zagato
Linköping, (Ystad)
Här sen Aug 2005

Min uppfattning är att stämningen här på rejsa är väldigt bra, så det är inte p.g.a. den som jag inte skriver så mycket thumbs up

Däremot känner jag att jag i de allra flesta fall inte har något att tillföra diskussionen, hade jag däremot inte tvivlat på att skriva.

Tyvärr lär det dröja ett tag innan bandebuten sker, att plugga ger tyvärr inte så bra betalt . Men så småningom så kommer den nog, under tiden får jag nöja mig med att titta och fota (vilket är jäkligt skoj det med)

Martin_A
Göteborg
Här sen Jun 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Bara för att man inte skriver något betyder ju inte att man inte kör på bana.
Jag har kört bana och slalom med olika föreningar i ca 5 år. Det har dock aldrig handlat om tävlingar mer än mot klockan på slalomkörningar. Jag har alltid kört med min vardagsbil. Detta har gjort att det aldrig varit aktuellt med några större modifieringar på bilen. Den måste ju funka till jobbet också.

Det är också hit min praktiska erfarenhet sträcker sig. Givetvis så finns ju drömmar om ett rejsbils-projekt (hur den nu ska se ut). Men just nu funkar det inte riktigt. Fram till dess så suger jag åt mig så mycket jag kan av den otroliga kunskapskälla som Rejsa är. Det är just den höga nivån på kunskap som är så lockande. thumbs up

Jag tillhör den skaran som sällan skriver något på forum. Det beror nog mycket på hur jag är som person. Jag tycker att jag får de flesta svaren när jag läser och söker på forumet. Jag vill dessutom gärna ha testat det själv innan jag ger tips och råd om något. Jag är nog inte den mest "pratglada" typen helt enkelt.
Detta blir det förhoppningsvis viss förändring på när jag kommer igång med mitt egna rejs-projekt. När det nu blir. Men det kommer!

Fram till dess ser jag fram emot fortsatt trevlig läsning här på Rejsa!

Köping
Här sen Okt 2005

Själv har jag inte vart med i trådarna speciellt mycket då jag inte har haft något att tillföra dom. Men hoppas att något kan sätta sig innanför skallen så man kan delta i framtiden Just nu kännar jag att jag tillför mest i offtopic och babbel trådar

1959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande