| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pump till catchtank
|
2879 besök totalt |
|
Pump till catchtank
Håller på att färdigställa min banåkar-Sierra och har kommit till bränslesystemet. Funderar på att använda originalpumpen till att pumpa från huvudtanken till catchtanken och sedan "själv-fall" tillbaka till huvudtanken. Är det någon som har åsikter om det eftersom det känns som pumpen egentligen har lite överkapasitet för ändamålet? Bilen är en Sierra Cosworth 4x4 som är ämnad och byggd att köras på banträffar och kanske lite gata i sommar. _________________ Micke Nyberg |
||
|
Vad jag har hört/läst så ska det inte va bra då pumpen kommer skena då den inte har något motstånd på bränslet.
Jag har fått tips om att använda en elektrisk pump för förgasare som förpump och sen en vanlig pump till motorn. Hade själv samma tankar som dig från början men blev avrådd. Men då jag inte provat så vill jag inte säga att det inte kommer att funka. Olika originalpumpar kanske är konstruerade på olika sätt. _________________ Emil Rehnfors |
||
|
Vet om flera som kör med orginalpumpen som förpump, och det verkar ju funka.
Har aldrig kört med detta själv, så jag vet inte om det kan innebära några bekymmer. Själv kör jag med dubbla Facet "Red top" som förpumpar, funkar kanon. om man kan leva med oljudet...
För övrigt kan du nog hitta en hel del trådar ang catchtank, om du använder sökfunktionen. /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
|
Re:
dubbla bosch 044 alt. remdriven aeromotive lr liknande! _________________ Daniel Sundström |
||
|
Till att börja med så är min erfarenhet av att använda Facet "Red Top" som förpumpar dålig.
I en uppsättning där returen från fuelrailen går till huvudtanken (för att inte cirkulera uppvärmt bränsle till catchtanken) så får dessa Facet-pumpar jobba mer än de klarar av för att hålla catchtanken full. De är förgasarpumpar och avsedda för just förgasamotorer, där de pumpar upp ett tryck och sedan bara sporadiskt "slår" när det behövs mer bränsle. När man kör dem konternueligt så blir de för varma och går sönder. Själva ytterhöljet på den fast monterade strömkabeln smälter då pumpen blir varm och det blir kortslutning mot jord. Jag har reklamerat två Red Top med detta problem innan jag bytte lösning. Körde med dubbla Red Top, catchtank på ~3 liter och en Bosch 044 som huvudpump. Jag använder numera en Holley "blå" som förpump till min catchtank. Den flödar så det räcker till och blir över, samt att den klarar att pumpa luft (tvära kurvor på banan och dåligt med soppa i huvudtanken) utan att ta skada som en högtryckspump typ Bosch. Huvudpumpen är fortfarande en Bosch 044. Holley Blå: http://www.holley.com/12-802-1.asp Holley Svart: http://www.holley.com/12-815-1.asp (klarar även alkohol/metanol) _________________ Johan H |
||
|
Re:
Var det Version 1 eller 2? Version 1 fick det problemet men v2 skall funka bra (och jag vet ingen som haft problem med version 2) Jag har Red Top på min bil och den går kontinuerligt, inga problem. Den går inte intermittent även om min råkar jobba mot en förgasare. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
Vet ej. När kom version 2? Kan tänka mig att det var säkert 5 år sedan jag hade dessa pumpar. Har åkt med Holley-pumpen sedan dess, problemfritt. Flödesmässigt behövs 3 st Red Top för att säkra försörjningen av en Bosch 044, 2 st var verkligen gränsfall. _________________ Johan H |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Pump till catchtank
|
2879 besök totalt |