Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Komplicerat dimensionslöst bromsresonemang
1010 besök totalt
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Jag visste inte riktigt vilken tråd det här skulle in i, men eftersom jag är lite vilse i mitt eget "kan-det-vara-så-enkelt"-resonemang så..

Volvo 240 har sitt bromssystem upplagt så att den ena kretsen verkar på vänster framoks ena två (motstående) kolvar samt på högers ena två motstående och på ena bakoket.
Den andra kretsen funkar på dom andra kolvparen på framoken och på det andra bakoket.

Det gör kretsarna helt likvärdiga och ger samma diameter på båda kolvarna i huvudcylindern.

om vi bara betraktar en enda krets ett tag..
Vi har samma tryck i båda framoken och i bakoket när jag trampar ner pedalen en viss sträcka. Att sen dom rör sig olika, eller ger olika tryck på beläggen kan vi ju bortse från eftersom det är uträknat att balansera på Hisingen. Alltså borde balansen mellan fram- och bakok vara rätt. I alla fall i nån sorts grundinställning.

om jag skulle flytta ut bakre oket (fortarande bara ena kretsen) till en egen cylinder av samma diameter mha en bromsvåg med samma längd/utväxling på båda sidor av bromsen skulle jag få samma tryck som förut, men bakcylinderns kolv skulle bara röra sig halva vägen in jämfört med den som servar framoken, eftersom den bara har ett ok att serva medans cylindern för framoken servar två. Men balansen skulle bibehållas. Samma förhållande kraft * väg mellan oken som som förut.
och pedalrörelsen skulle bli 1,5 ggr så lång som förut.

om jag sen kopplar in den andra kretsens framkolvar på den andra halvan av huvudcylindern och kopplar det andra bakoket till samma cylinder som det första bakoket så borde fortfarande balansen fram/bak bibehållas enligt original, men nu rör sig bakokets huvudcylinder dubbelt så långt som när den servade bara ett ok.
Alltså rör sig båda sidor av vågen lika långt.

om det här stämmer så skulle jag alltså kunna använda originalhuvudcylindern på ena sida av vågen och låta framoken servas korsvis som förut för att få jämn bromsverkan om en krets fallerar, och låta bakoken servas av en enkel cylinder med samma diameter på andra sidan vågen.
Grundinställningen blir samma som origninal och bromsvågen kan användas för fininställning.

Jag får ca 1,5 ggr längre slag i pedalerna men det kan jag lösa med annat länkage i pedalerna.

Verkar resonemanget rätt? Kan det vara så enkelt?

Nu 'vet' jag att folk kommer att skriva att det finns trådar där man räknar ut hur det 'ska' vara mha cylindervolymer och kolvdiametrar, men det är liksom inte det som är meningen med funderingen.
Jag kan göra det också, men om resonemanget ovan inte har några luckor blir det ju onödigt.

Så, ser ni några andra luckor än att "så brukar man inte göra"?

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nu har jag räknat och ligger i rätt härad...

Men jag antar att den ena sidan av bromsvågen (fram-oken) som har två cylindrar på 4 kolvar vardera, får samma pedalrörelse och pedaltryck som om jag hade en cylinder med dubbla arean, som servade alla 8 kolvarna.

Rörelsen in mot pedalen borde vara samma tills kolvarna flyttat sig den där halva millimetern in mot skivan, sen har vi ev flex i oken.
Men det borde bli samma ändå..

Eller?

Det känns så rätt..

1010 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande