Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2449 besök totalt |
Hydrauliska krängningshämmare
Håller på att fundera ut ett hydrauliskt krängningshämmar system till min Nissan Patrol! Ja jag vet, en stor skäggig skogstraktor men principen borde också gå att använda på banan med viss modifiering! Kinetics hydrauliska system användes av Citroen i rallysamhang tills 2006 när det blev förbjudet. Ett stort problem vid offroad-körning är att alla hjul helst ska ha kontakt med marken för att kunna ta sej framåt (utan diff-spärr), samma sak torde ju gälla bankörning. Systemet kommer att likna Kinetic's system men med viss modifiering för att kunna ändra styvhet och höjd enligt önskemål. Systemet bygger på att man ska få ungefär samma marktryck på alla hjul oberoende av artikulering men ändå få en grym styvhet i sidled. Saker som ännu ska lösas: -olika hårdhetsjustering bak/fram -få ner ofjädrade vikten = små lätta hydraulcylindrar Ska försöka komma med info senare när bilbygget påbörjas i sommar. _________________ Jan-Eric Enlund |
||
Re: Hydrauliska krängningshämmare
De här patenten är rätt intressanta ifall du är intresserad av korskrängare: http://www.google.com/patents?vid=US http://www.google.com/patents?vid=US /Bo _________________ Bo Danerius |
||
Systemen som sådana är inte helt nya företeelser och liknar det s k Hydrolastic suspension som satt på bl a Austin Maxi fast där hade de ett annat syfte.
![]() http://austin1800.homestead.com/Page _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Annan intressant läsning (som Bo Danerius tipsat om förut):
http://weirdnotions.com/autoeng/nowa Tanken (som vad jag förstår överenstämmer helt eller delvis med patenten som nämts tidigare) är att bilen ska vara helt mjuk i warp-mode (dvs alla fyra hjulen står alltid på marken) men samtidigt vara (justerbart) styv i roll och pitch. ovanstående tänkte jag försöka tillämpa i mitt projekt, dock ej hydrauliskt utan mekaniskt. Får se om det går. Tycker spontant att systemet borde ge mer i offroad än på väg, så lycka till! mvh Johan _________________ Johan Lekås |
||
ett system porsche PDCC
http://www.porsche.com/international/models/cayenne/cayenne-s/indetail/chassis/ _________________ Torbjörn Andersson |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2449 besök totalt |