Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hydrauliska krängningshämmare
2449 besök totalt
spridarmekaniker
Finland
Här sen Nov 2006
Inlägg: 10


Trådstartare
Hydrauliska krängningshämmare

Håller på att fundera ut ett hydrauliskt krängningshämmar system till min Nissan Patrol!
Ja jag vet, en stor skäggig skogstraktor men principen borde också gå att använda på banan med viss modifiering! Kinetics hydrauliska system användes av Citroen i rallysamhang tills 2006 när det blev förbjudet. Ett stort problem vid offroad-körning är att alla hjul helst ska ha kontakt med marken för att kunna ta sej framåt (utan diff-spärr), samma sak torde ju gälla bankörning. Systemet kommer att likna Kinetic's system men med viss modifiering för att kunna ändra styvhet och höjd enligt önskemål. Systemet bygger på att man ska få ungefär samma marktryck på alla hjul oberoende av artikulering men ändå få en grym styvhet i sidled.

Saker som ännu ska lösas:
-olika hårdhetsjustering bak/fram
-få ner ofjädrade vikten = små lätta hydraulcylindrar

Ska försöka komma med info senare när bilbygget påbörjas i sommar.

_________________
Jan-Eric Enlund
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Re: Hydrauliska krängningshämmare

spridarmekaniker skrev:
Håller på att fundera ut ett hydrauliskt krängningshämmar system till min Nissan Patrol!
Ja jag vet, en stor skäggig skogstraktor men principen borde också gå att använda på banan med viss modifiering! Kinetics hydrauliska system användes av Citroen i rallysamhang tills 2006 när det blev förbjudet. Ett stort problem vid offroad-körning är att alla hjul helst ska ha kontakt med marken för att kunna ta sej framåt (utan diff-spärr), samma sak torde ju gälla bankörning. Systemet kommer att likna Kinetic's system men med viss modifiering för att kunna ändra styvhet och höjd enligt önskemål. Systemet bygger på att man ska få ungefär samma marktryck på alla hjul oberoende av artikulering men ändå få en grym styvhet i sidled.

Saker som ännu ska lösas:
-olika hårdhetsjustering bak/fram
-få ner ofjädrade vikten = små lätta hydraulcylindrar

Ska försöka komma med info senare när bilbygget påbörjas i sommar.


De här patenten är rätt intressanta ifall du är intresserad av korskrängare:
http://www.google.com/patents?vid=USPAT6702265&id=SeOPAAAAEBAJ& . . . .
http://www.google.com/patents?vid=USPAT6942230&id=r1EVAAAAEBAJ& . . . .

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
spridarmekaniker
Finland
Här sen Nov 2006
Inlägg: 10


Trådstartare
Intressant läsning.
Tack!!!

_________________
Jan-Eric Enlund
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Systemen som sådana är inte helt nya företeelser och liknar det s k Hydrolastic suspension som satt på bl a Austin Maxi fast där hade de ett annat syfte.

http://austin1800.homestead.com/Page16.html

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Annan intressant läsning (som Bo Danerius tipsat om förut):
http://weirdnotions.com/autoeng/nowarp/index.html
Tanken (som vad jag förstår överenstämmer helt eller delvis med patenten som nämts tidigare) är att bilen ska vara helt mjuk i warp-mode (dvs alla fyra hjulen står alltid på marken) men samtidigt vara (justerbart) styv i roll och pitch.
ovanstående tänkte jag försöka tillämpa i mitt projekt, dock ej hydrauliskt utan mekaniskt. Får se om det går.
Tycker spontant att systemet borde ge mer i offroad än på väg, så lycka till!

mvh
Johan

_________________
Johan Lekås
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004
Inlägg: 929




_________________
Torbjörn Andersson
Citera
Racetech
Hydrauliska krängningshämmare
2449 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande