| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Framvagn, hur går man till väga vid konstruktion?
|
2 besök senaste veckan (2981 totalt) |
|
original-framvagnen på min bil ska tydligen ha vissa begränsningar som jag inte är helt säker på att jag vill leva med. Bland annat är hjullagren inte dimensionerade för "inspirerad körning" och spindelns rotations-axel sitter ganska långt in (enligt min uppfattning) vilket gör att hjulen rör sig ganska mycket framåt/bakåt när man svänger. Så jag funderade på om man kan rita upp ett alternativ som åtgärdar de här sakerna men bibehåller geometrin i stort (man ska ju inte ge sig på sånt som man inte vet en hel del om). Men vart börjar man? Navet kanske är en lämplig kandidat? Då måste förstås axeln dimensioneras först, och där kan man kanske utgå från originalet och öka diametern en aning? Men har man axeln kan man lika gärna ge sig på spindeln? Fast man kanske ska rita upp grova modeller på hjul och tilltänkta bromsar först? Ni som konstruerar egna hjulupphängningar, hur går ni till väga? Vart kan jag hitta mer information i ämnet? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re: Framvagn, hur går man till väga vid konstruktion?
Här!
Sök på "framvagn" osv, gå in i alla biltrådar med bakhjulsdrivna bilar och kolla på hur folk har gjort och hur det diskuterats om det. Av alla sidor jag besökt på internet så är det "våra race och banåkarbilar" som lärt mig klart mest. oavsett om det är BMW, Alfa Romeo osv så är vi alla ute efter samma sak i slutändan. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Börjar tröttna lite på att leta efter information om det här på internet. Lägger alldeles för mycket tid och får alldeles för lite resultat...
Är det någon som kan rekommendera någon bok som tar upp det här ämnet lite mer ingående, typ vilka krafter (nåja, egentligen är det ju en viss acceleration som resulterar i en viss kraft, men iaf..) man bör räkna med, vilka parametrar som ger vilka resultat o.s.v.? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
En bra början, köp denna
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i Franzén: Nu skall du inte överdriva
Jag har lärt mig så mycket att jag konstaterat att jag knapt kan något alls
Hur många timmar har du lagt ner??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Har du analyserat orig framvagnen? Kingpin vinkel och scrub radie? (kingpin offset även kallat).
Jag har byggt om min framvagn så till vida att den har koni coil-over i fram och bak. Men jag har inte ändrat geometrin på något annat sätt än att jag har sänkt bilen. Hur mycket vet du om hjullagren? Jag tänkte åka 215 17 tums R-däck i fram på min bil isommar. Med orig hjullager, ska bilda mig en uppfattning om hur lätt de går ner sig. De kostar verkligen INGENTING!! så jag är nöjd om de håller en säsong. Kommer även köra med merca S-klass bromsar, får se vad spindeln säger om det, hehe. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Jag har också ifrågasatt hur dålig en Fieroframvagn kan vara. Vad bygger du detta på.
Hmm. Jag får väl skruva av ett hjul...och titta ...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
OJ, insåg precis att mitt inlägg kanske tolkades som att jag tycker att fieroframvagnen är bra. Så är det inte, utan jag har helt enkelt ingen aning!
Vore intressant om du har kikat lite på det.
Det jag vet om fieroframvagnen är följande: Kingpin: 7 grader orig scrub: 49 mm Scrub med 17" fälg: 40mm Caster: inte så mycket, 5 grader kanske Cambergain vid orig ride height: -50% Cambergain vid sänkt ride height: ca 60-90% Rollcentrum: ungefär vid markplanet vilket inte är så bra, har inte analyserat exat hur det rör sig under roll, det kommer. Bra, dåligt.. Det visar sig isommar
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Re:
Jag skrev lite muddigt. Jag menar inte att framvagnen skulle vara särskillt bra. Vad jag ville säga...var att det inte kan vara så stort fel på spindeln...så man måste kasta den. Geometrin måste säkert ses över. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
ungefär vid markplanet är väll bra för att undvika stoar jacking krafter. Men om rollcentrum migrerar igenom markplanet under kurvtagning. Säg att det ligger 20mm över marken först för att sedan vandra ner 20mm under markplanet. Detta kommer göra att jacking krafterna först skapar drop på hjulen för att sedan när rollcentrum hamnar under markplanet ge bump. Detta kan skapa ett rätt oroligt beteende hos bilen.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Re:
Har inte hållit riktig koll på timmarna, men det är ett antal kvällar som har gått åt utan att jag lärt mig någonting nytt. Maniac: har inte hittat någon användbar information om framvagnen förrän du skrev det där När det gäller att analysera det som sitter på... Hade tänkt mäta upp åtminstone original-navet för att ha något att utgå från, men sist fastnade jag på att jag inte fick loss bromsoket (och när jag väl konstaterat att jag inte skulle få loss det den kvällen krävdes det en hel del våld för att få det på plats igen...). Tji fick jag för att jag trodde att det skulle vara lika lätt som på bruksbilen...
Angående lagrens hållbarhet så är det bara något jag snappat upp via PFF och wikipedia. I wikipedia påstås att de inte är dimensionerade för "inspirerad" körning och på PFF hittade jag en jämförelse med lager från en annan bil (minns inte om det var en camaro eller S10) och fiero-lagren var betydligt mindre. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
Kan medela att det tar BETYDLIFT fler timmar att lura ut vad en vättig gemometri är. Har har du lite att läsa, bara en snabbsöking, se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
var tvungen att bläddra upp till början av tråden för att kolla vad jag egentligen frågade efter. När det gällde geometrin så tänkte jag i stora drag behålla den men med minskad scrub radius. Nästa tanke efter det var förstås att man kunde jämföra Fieron med liknande bilar för att se hur den låg till och hur mycket den kan förbättras. Där gick det förresten några kvällar för att konstatera att jag inte kunde hitta någon information om Fierons framvagn... Efter ännu mer tid kunde jag konstatera att jag inte hittat information om någon framvagn alls... så om någon vet en bra sida vore det trevligt med en länk.
Men det mina funderingar egentligen handlade om var krafterna som verkar på hjulupphängningen. Visst kan man göra ett antagande om att en inbromsning genererar 1,5g i längsled och en kurva 1,5g i sidled, vilket kombinerat ger en ordenligt kraft på ena framhjulet. Man kan rentav dimensionera utifrån det antagandet. Men resultatet av att bara göra antaganden är att kritiska detaljer antingen underdimensioneras eller överdimensioneras. Och vad händer egentligen när man träffar en håla i vägbanan? Vill minnas att jag sett siffror på uppåt 4g. På en fast inspänd detalj är 4g precis 4g, men vad händer med kraften på navet när vi tar med dämparen i beräkningen? Vilken säkerhetsmarginal bör man sätta? o.s.v. i oändlighet... Så jag kanske borde ha frågat "hur går man till väga vid dimensionering av hjuluphängningskomponenter?"
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
Gav inte de länkar jag gav något??? EDIT: Här är en till https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
jodå, det gjorde de. Den där sista länken som innehöll en länk till en modell av en Miata-framvagn gillade jag. Exempel från verkliga livet är, åtminstone enligt mitt sätt att se det, bra på det sättet att man får något att relatera till. Man vill ju inte gärna sitta och skissa på en framvagn som man tror blir bra bara för att upptäcka när man väl har byggt ihop den att geometrin gjorde bilen alldeles för nervös för normal körning... Om jag lär mig hur framvagnen på min bil fungerar för mig och sedan kan studera geometrin för den och ett par andra bilar så ska det nog gå att lösa. Vi kan betrakta geometri-frågorna som besvarade, i det stora hela. Nästan all info jag kan tänkas behöva om det finns ju här på forumet. Kan vi ägna oss åt hållfasthetsproblematiken nu? snälla? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2981 totalt) |