Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dimensioner på centrumbult
1193 besök totalt
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Jag tänkte göra lite efterforskning på ämnet centrumbult innan jag eventuellt bygger en egen konvertering.

Frågan är framförallt vilka dimensioner som är vanligast. Skiljer sig detta på tex en GT vagn jämfört med en F1:a? Radical?

Vilken stigning brukar man ha på gängan? Borde det inte vara en fördel att ganska låg stigning? Möjligheten till ett högre inspännignsmomentet ökar väl då? Hur är det med hålfastheten i en finare gänga jämfört med en grövre gänga?

och slutligen, vad är en rekomenderad lösning för låsning av fälgen runt axeln.

mvh Per

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Re: Dimensioner på centrumbult

Iloper skrev:
Jag tänkte göra lite efterforskning på ämnet centrumbult innan jag eventuellt bygger en egen konvertering.

Frågan är framförallt vilka dimensioner som är vanligast. Skiljer sig detta på tex en GT vagn jämfört med en F1:a? Radical?

Vilken stigning brukar man ha på gängan? Borde det inte vara en fördel att ganska låg stigning? Möjligheten till ett högre inspännignsmomentet ökar väl då? Hur är det med hålfastheten i en finare gänga jämfört med en grövre gänga?

mvh Per

Jag har iallafall en Radical jag kan mäta på.
om du tänker dig att du skruvar dit en platta med gänga på i navet med 4-5 insexbultar, då sticker ju bultarna ut och det är dom som styr in i fälgen och håller fast hjulet. Nu är det väl inte den snyggaste lösningen. Men om man ska konvertera en vanlig bil till centrumbult är det ju en smart lösning.
Gängan på radicalen är väl cirka 60mm. På F1-bilar är den ju mycket mindre. Där har dom även en smart låsning för snabb-byte av hjulen. På Radicalen sitter det ju en liten fjäder man pillar dit när man är klar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Dimensioner på centrumbult

Iloper skrev:

mvh Per

Stigningen på gängan är en materialfråga. Kör du någon av delarna i alu behöver du göra grovgänga för att få en vettig hållbar hållfast gänga.

Men i stål så går det med fingängat.

1193 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande