Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Erfarenhet av H&R Grupp G
1, 2   >>
5711 besök totalt
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Var inne och tittade lite på forzas hemsida och såg då att H&R har en variant av fjädrar som kallas Grupp G, racingfjädrar för original fjäderben. Någon här som har provat dessa grejer? Ska användas på en calibra turbo. Har tidigare kört med ett H&R Cupkit men tycker att det är lite för mjukt.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad är mjuk och hårt???

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag vet att Joel Pennerborn som hänger här (Clio Sport) har någon emaildialog på gång med Forza ang G-fjädrarna. Han kanske vet mer... Får se om han svarar.

Är väl svårt att göra något rejsigt för originalfjäderben. Ett av problemen är väl att undvika att fjädrarna hänger löst vid utfjädring...

Rice and shine
Citera
Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Vad är mjuk och hårt???

Vanliga sänksatser (eller äckelsatser som du kallar dom ) brukar väl ligga på 30hz eller vad det nu är, och racefjädrar har väl ofta över 100hz så det klassar iaf jag som hårt.

Lars Falk skrev:
Jag vet att Joel Pennerborn som hänger här (Clio Sport) har någon emaildialog på gång med Forza ang G-fjädrarna. Han kanske vet mer... Får se om han svarar.

Är väl svårt att göra något rejsigt för originalfjäderben. Ett av problemen är väl att undvika att fjädrarna hänger löst vid utfjädring...

Vore ju kanon om han gör det, har mailat dom också

Har man bara en tillräckligt kort dämpare så borde det ju inte vara några bekymmer med lösa fjädrar vid full utfjädring.

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Calle gsi skrev:
100hz...

Nja... Vad säger du fuling...

Calle gsi skrev:
Har man bara en tillräckligt kort dämpare så borde det ju inte vara några bekymmer med lösa fjädrar vid full utfjädring.

Fast det är ju svårt att ändra slaget i ett ben med "fast" dämpare...

Rice and shine
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005

Som Lars skrev har jag mailat forza om dessa Grupp G fjädrar. Men att försöka att hålla en bra dialog med dom verkar va svårt. Antingen har det mängder med arbete eller så bryr de sig inte mycket om mig. Svaren dröjer ibland en vecka eller så kommer inget svar tillbaka

Efter några veckors mailande har jag fått den infon att det finns fjädrar till min Clio. De skulle återkomma med pris. Jag tackade då för hjälpen och frågade om bla hårdhet. Sen vet jag inte mer...

Skickade idag ett till mail med lite frågor till dom så får se om det händer nåt.

Hoppas att det löser sig då jag gärna köper dessa fjädrar OM de fungerar. Vanliga sänkfjädrar är inte mycket att hänga i gran.

Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Calle gsi skrev:

Kanske vill man ha lite längre utfjädring än exempelvis 40 mm eller vad det nu kan hamna
på som fjädern är komprimerad i körläge. Med hård fjäder kan det behövas en hjälpfjäder
som håller fjädern i spänn samt tillåter total utfjädring på exempelvis 70-80mm.
Ska tillägga att jag själv är nybörjare i ämnet...

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Vanliga sänksatser (eller äckelsatser som du kallar dom ) brukar väl ligga på 30hz eller vad det nu är, och racefjädrar har väl ofta över 100hz så det klassar iaf jag som hårt.

Hehe lite har fastant som jag(vi) tuggat om

Men 30 och 100 är INTE Hz, om bilkräket skulle vara så HÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅRD så är det järnspätt som gäller. Egenfrikvensen(Hz) är ett hjälpmedel för att gemnföra olika bilars hårdhet.
En std bil ligger runt 1Hz, ca 1,5Hz gatsportbil.
2Hz typ banorentrad gatbil
3Hz nu börjar det bli racerbil på R-däck
Över detta har jag tasig koll.
OBS, ta nu inte dessa egenfrikvenser som ett måste utan en fingervising.

30 och 100 är fjäderkonstanter i N/mm (Newton per mm)

Runt ca ca ca ca ca 20N/mm är std för en 1250kg bil fram med MacÄckelben.
Detta är lite hugget ur luften.
Så en äckelsats kan nog ligga runt 30N/mm
Allså att gå upp ca 4-5ggr mot std är nog vättigt, men det skilja från fall till fall.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Citat:

Hehe lite har fastant som jag(vi) tuggat om

Men 30 och 100 är INTE Hz, om bilkräket skulle vara så HÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅRD så är det järnspätt som gäller. Egenfrikvensen(Hz) är ett hjälpmedel för att gemnföra olika bilars hårdhet.
En std bil ligger runt 1Hz, ca 1,5Hz gatsportbil.
2Hz typ banorentrad gatbil
3Hz nu börjar det bli racerbil på R-däck
Över detta har jag tasig koll.
OBS, ta nu inte dessa egenfrikvenser som ett måste utan en fingervising.

30 och 100 är fjäderkonstanter i N/mm (Newton per mm)

Runt ca ca ca ca ca 20N/mm är std för en 1250kg bil fram med MacÄckelben.
Detta är lite hugget ur luften.
Så en äckelsats kan nog ligga runt 30N/mm
Allså att gå upp ca 4-5ggr mot std är nog vättigt, men det skilja från fall till fall.

Tackar så mycket, var inte helt ute och cyklade iaf då

Återstår bara att se om Forza svarar på mailet nu då, eller om det finns fler här som har någon erfarenhet av dessa fjädrar.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har mailat med Forza i flera olika omgångar och alltid fått snabbt och informativt svar.

Jag har precis köpt H&R:s grupp G-fjädrar bak till min bil. (Inte från Forza dock) Men jag har inte hunnit sätta på dem än och provköra. Men det såg väldigt bra ut. Jag har gått upp i hårdhet från 48N/mm till 140N/mm på bakfjädrarna. Det går att välja hårdhet på fjädrarna. Bak till min bil fanns de i steg om 20N/mm.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
eller om det finns fler här som har någon erfarenhet av dessa fjädrar

En fjäder är en fjäder och det är dess fjäderkonstant som är intresankt.
Bara fjäderjä... har den fjäderkonstnt man vill ha spelar det ingen roll om den kommer från Feltama mm.
Sen om satsen heter Grupp bla bla bla mm spelar INGEN roll i huvudtaget.
och det är användesområde, däck mm mm som styr fjäderhårdheten.

Nyfiken fråga vad står grupp G för?????????

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Nyfiken fråga vad står grupp G för?????????

Jag tror att det är H&R:s interna beteckning för "originalfjädrar i valfri hårdhet".

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

BTG skrev:
Jag har mailat med Forza i flera olika omgångar och alltid fått snabbt och informativt svar.

Jag har precis köpt H&R:s grupp G-fjädrar bak till min bil. (Inte från Forza dock) Men jag har inte hunnit sätta på dem än och provköra. Men det såg väldigt bra ut. Jag har gått upp i hårdhet från 48N/mm till 140N/mm på bakfjädrarna. Det går att välja hårdhet på fjädrarna. Bak till min bil fanns de i steg om 20N/mm.

Låter ju bra det. Får man fråga var du handlade ifrån?

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Calle gsi skrev:
Låter ju bra det. Får man fråga var du handlade ifrån?

Lång historia: Jag har sedan jag köpte min bil kört med det som suttit på den och inte tänkt mer på det. Det var "skräddat" efter min bil så det borde varit bra. Men efter en tid insåg jag att det inte stod rätt till. Jag bestämde mig därför att "ställa in" fjädrar och dämpare runt om till vad som anses vara beprövade hårdheter för min biltyp. Då var jag först i kontakt med Forza för att köpa fjädrar men också för att få min dämpare ombyggda. Forza jobbar med nästa alla typer om av dämpare men inte Koni. Således skulle jag få köpa nya dämpare. Dessa skulle då inte passa i mina fjäderben fram. Därför valde jag istället www.stotdamparverkstan.se som är experter på just Koni att bygga om mina dämpare. Trots att de var lite dyrare köpte jag även fjädrarna hos dem - allt på ett ställe liksom.

Skulle något annat behov, typ chassie eller bromsbelägg, uppstå så kommer jag inte tveka att kolla med Forza.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu har jag pratat med forza och det fanns grupp g fjädrar till calibra. Fram kunde man välja på 70 eller 140N/mm, bak fanns det 100, 120 och 240N/mm. Priset för dessa var 1795kr/st.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Priset för dessa var 1795kr/st.

Nu vet jag inte hur mycket jobb man har lust att lägga ner men man får ca 9st Biltemafjädrar för 1st Forza-fjäder. Gäller bara hitta en fjäder med dräglig fjäderkonstant + som passar nog bra.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Calle gsi skrev:
Nu har jag pratat med forza och det fanns grupp g fjädrar till calibra. Fram kunde man välja på 70 eller 140N/mm, bak fanns det 100, 120 och 240N/mm. Priset för dessa var 1795kr/st.

Jepp, Forza är några kronor billigare än Stötdämparverkstan.
Utan någon större eftertanke bakom och med tanke på att det är ganska begränsade val du har att göra så kanske 70 fram och 100 lr. 120 bak vore rätt? Vad väger bilen?

Tänk på att du (tyvärr = ) bör göra något åt dämparna samtidigt...

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Calle gsi skrev:

Skulle vara intressant att veta hur de löst detta utan hjälpfjädrar.
Även om man lindar ihop några varv så att de bottnar borde det ju bli knepigt att få lagom höjd på bilen.

Rice and shine
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005

om nu fjädern hänger lös när dämparen har fullt utslag måste man väl ha kortare fjäderben Går det inte då att bygga om orginal så de blir kortare. Kapa kolven och gänga nytt? Bara massa funderingar

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Joel_Pborn skrev:
om nu fjädern hänger lös när dämparen har fullt utslag måste man väl ha kortare fjäderben Går det inte då att bygga om orginal så de blir kortare. Kapa kolven och gänga nytt? Bara massa funderingar

Problemet är att det inte går att plocka isär dämparen/fjäderbenet och jag får inte upp hela fjäderbenet i min svarv.

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Lars Falk skrev:
Skulle vara intressant att veta hur de löst detta utan hjälpfjädrar.

På min bil är H&R-fjäderna 185 mm i höjd. Originalfjäderna var 205 mm. Eftersom den nya fjädern är hårdare måste den vara kortare för att placera bilen i samma höjd då den inte komprimeras lika mycket.

1, 2   >>
5711 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande