| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med bränslepump!
|
1 besök senaste veckan (1476 totalt) |
|
Problem med bränslepump!
När jag tog första provturen med bilen denna vår så dog motorn för mig, detta kunde sedan identifieras till att säkringen för soppapumparna hade gått. Jag bytte då till en ny säkring och kunde köra den hem utan problem. Vid nästa tur så dog bilen ytterligare en gång och, men efter att ha monterat bort armaturen och kollat alla sladdar så trodde jag att det måste vara nåt knas med kablarna bak till tankpumpen, så jag kopplade ur tankpumpen och körde hem med bara huvudpumpen. Idag har jag försökt felsöka varför tankpumpen äter säkringar. Jag har nu bytt till en ny armatur, skarvat om alla sladdar och dubbelkollat allt. Men så fort man kopplar in tankpumpen så går säkringen. Mäter jag med multimetern vad pumpen har för impedans så säger den runt 1.5ohm, men jag kontrollerade även min huvudpump, och den låg också runt 1.5ohm, så det kanske är normalt? Hursomhelst så är tankpumpen en 940-98 huvudpump och den har bara gått 400mil i min bil! 1. Är det normalt med en impedans runt 1.5ohm för en fungerande bränslepump? 2. Har någon annan varit med om att en pump gått sönder på detta vis? 3. Den andra gången bilen dog så lyckades jag köra tankpumpen ett tag inna den drog säkringen, är detta nåt någon annan varit med om? 4. Hur är det med garantier på bränslepumpar? Denna pump är köpt på mekonomen, brukar man kunna få en ny vid sådana här fel? Mvh Eric (Bilen är en Volvo 240 GL -88 med B230FK motor och huvudpumpen är en bosch -984 från 240 turbo -81) _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||
|
Re: Problem med bränslepump!
Har tidigare kört med 10A för båda pumparna, men nu provat med 25A utan framgång. Det är möjligt att nåt skit kanske kommit in i pumpen, skall undersöka detta. Tack för tipset! Mvh Eric _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Problem med bränslepump!
|
1 besök senaste veckan (1476 totalt) |