| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Renovering och kalibrering av mekanisk hastighetsmätare?
|
4384 besök totalt |
|
Dax att ta tag i en detalj på min Mini som jag varje år irriterar mig grundligt på men av ngn anledning inte gjort ngt åt nämligen hastighetsmätaren. orginal sitter det en mätare graderad till 140km/h och som är anpassad för 3.44 i slutväxel, jag har dock bytt ut den mot en Cooper mätare graderad till 160Km/h men gjord för en utväxling på 3.76. I bilen sitter det 3.10 slutväxel vilket gör att mätaren visar duktigt fel, dessutom har räkneverket för Km gett upp helt och hållet. Nu till frågan, det går att få tag i nya Cooper S mätare graderad till 200Km/h för ca 1300:- , dock är dessa anpassade för 3.44 slutväxel, skall jag byta mätare så skall den visa rätt annars känns det inte lönt pengarna. Vet ngn nån firma som kan kalibrera om mekaniska mätare så att det hela blir rätt. Jag blir rent av galen när jag ligger främst på motorväg och inte vet om jag ligger i 100km/h eller 130km/h, bilen bullrar ungefär lika mycket iaf. Jag tror inte att det är lönt att renovera cooper mätaren men det kanske det är?
mvh _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
|
Tror att det var i tidningen Retro för nåt nummer sen som det var ett reportage från en firma som renoverade just hastighetsmätare. Ska försöka komma ihåg att kolla ikväll om ingen hinner före mig.
Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
|
Hej
Instrument JIGE AB Tel. 0247 - 101 16 Siljansnäsv. 104 79392 LEKSAND Reparation av bil mc båt & lastbilsinstrument till både veteranfordon och nyare fordon:... Var en artikel i Bilsport Retro Cars nummer 2 2007 om honom. //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
![]() |
Skruva banåkabil
|
4384 besök totalt |