Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 14815 besök totalt |
Bygga bärarmar
Har sökt men hittade inte nån tråd i just detta ämne.. Diskuterade ju framvagnsgeometrin på saaben förut och kom fram till att castervinkeln är helt åt skogen. ![]() Så nu tänkte jag projektera nya bärarmar. Hur bygger jag dessa och var får jag tag på materialet?? Tänkte mig Uniballs. Säger med en gång att jag tänker låta nått proffs svetsa åt mig. Kanske nån har ett bra boktips?? ![]() Rattade fullt på parkeringen hemma och såg att ytterhjulet vinklas ju fel! ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Du kan ju iofs ha juste caster efter vanliga körförhållanden, men samtidigt stor styraxellutning (KPI), dvs liten offset. Om du då styr max, vilket inte är ett så ofta använt styrutslag, ökar camber mycket.
Men det är nog enklare att kompensera med ökad caster än att ändra KPI? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Skall du inte ha en extrem banbil så tycker jag att std grejorna duger bra med lite moddning.
Svetsa 1 plåt mellan u-balkarna som bärarmaran är byggda av så, eller en under och en över så får man en låda som är riält styv Kör sen med pollyretan bussningar. Skall man behålla spindelhuset med 11,5grad spindeltappslutning så fodras det ca 5-6grader caster, som framgår av tidigare tråd. Ett problem du garanterat kommer att få är att däcket kommer ta i fjädern när du svänger. Om man nu spacar ut däcken så de går fria så får man en skrubbradie som förmodligen blir otrevligt stor. Jag har en skubbradie på ca 50mm, ca 20 är std. Dessa 50mm käns med diffbroms, utan styrservo och ca 2,7 rattvarv vid ax med olika grepp på däcken. Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Den käns mer vid ax än vid broms, och bromsar finns det betydligt mer än std ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Å varningen kommer i den formen som man inte kan göra ett skit åt utom att aggera passagerare i tenagentens riktning!!! ![]() ![]() Släpper det bak har man iaf en teoretisk chans att styra emot och försöka reda ut situationen aktivt. men som sagt, för Ture Svendom är detta nog än mer läskigt. Usch vad duktig man lät nu...Men jag tycker ju så... ![]() ![]() ![]() |
||
![]() På racesaabarna är det ganska hög prio, att få dom mer kontrollerbara på gasen. Samtliga förare i teamet vill ha bilen mer överstyrd än vad "genomsnittssaabägaren" vill skulle jag tro... ![]() ![]() |
||
Ville bara höra med er på ett ungefär i vilka material man kan bygga bärarmar av?.
Jag har en s.k antik version av McPherson i min 911 fram, jag tänkte tillverka A-armen som stötdämparen sitter ovanpå i fyrkantsprofil i stål som man köper i järnhandeln eller är det något starkare och isåfall vill jag att det skall gå att MIG svetsa detta. Givetvis blir alla bussingar ersatta av Uniballs. Kan man hårdlöda med mässinglod för mera precision?. _________________ Kör cheva numer. |
||
Ja, det kan man väl alltid. För en mer "klassiskt" kombo som är både stark, lätt och smidigt att arbeta med (om man tänker sig hårdlöda) är som man gör på gamla tävlingshojar och som vi gör dragracingchassina av (radiostyrt): 4130 Chromoly rör, mässingslod och gaslampa. Blir lite flexibelt och kan ta en stöt eller två, starkt och samtidigt enkelt reparerbart skulle nåt hända. Jag skulle nog försöka jigga upp det för bäst precision oavsett svetsmetod (ska jag säga som har bara ytte pytte svetserfarenhet - jag är bara skicklig på att repetera det andra säger ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
www.arvamet.se
Arvamet kan fixa fram det mesta i stål väg..jag köpte dock inte mitt, jobbar på ett stort företag.....där allt material fanns att tillgå.. ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
Re: Bygga bärarmar
Jag kanske bygger ett sett till min bil och kan kolla vad gäller materialet. Jag använder en Uddehollms tillverkad fyrkantsprofil avsedd för motorcyckelramar. 1,2mm vägg. Mycket stark legering som levereras med härför avsedd svetstråd. Lätt och bra. Vad gäller layoten så kan du höra av dig. Åker bort några dar nu bara, så nästa vecka så... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Snudd på OT + kapning, men tråden har ju "kallnat" några timmar, så...
![]() Hur funkar det att bygga snett bakåtriktade bärarmar av rör/profil? Har funderat på det lite och ett problem är nog att bärarmen utsätts för vridmoment till skillnad mot en "vanlig" bärarm. Pressade lådkonstruktioner kanske är optimala (m.a.p. vikt, vridstyvhet och böjstyvhet) för denna geometri? Finns det ngt gjort på E30 eller 9x4/968 t.ex.? Sen började jag tänka på om man skulle kunna delvis utnyttja den dåliga vridstyvheten i en trapetsformad ram, som det ju blir, genom att addera ett antal dragna stag så att man fick ett rymdfackverk. Om man dessutom sätter vantskruvar i vissa (minst två totalt med coilovers, annars fyra och i mån av plats) av de dragna stagen, skulle man ju dessutom kunna ställa camber och i en mycket liten mån toe. Ett bra sätt att öka vridstyvheten är ju att svetsa plåtar på ovan- och undersidan som täcker trapetsen, ev med urtagningar. En kombination med den senare rör/lådkonstruktionen närmast spindeln där bärarmen smalnar av och fackverket med vantskruvar på det bredare partiet närmast karossinfästningarna är också görbart. Finns detta i verkligheten och fungerar? om inte, tror ni att det finns ngt att vinna på någon av de beskrivna lösningarna i form av vikt eller styvhet? Det är svårt att beskriva sånt här i text, i kombination med att jag kanske är dålig på att beskriva, men det skulle vara intressant att få ta del av erfarenheter och/eller synpunkter. Jag är ödmjuk nybörjare på det här. ![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() ![]() Men frågan om snett bakåtriktade kvarstår. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Detta är ju en riktigt intressant tanke...!
![]() Har en polare som är guru på aluminiumsvetsning, borde inte vara omöjligt att få ned den ofjädrade vikten om man bygger i någon rejält bra alulegering istället..? *hmh* _________________ Mvh // Niklas L |
||
De skall ju skrota en massa gamla Viggen nu, så det kanske vore ide att försöka skrapa åt sig lite kul aluminium.
![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Kan inte själv svetsa i alu men en god vän är en av de få som är certade på att göra alu reparationer på landningställen till kommersiella trafikflygplan.. dvs killen sover i princip med svetsen i högerhanden, kan jag bara intressera honom så borde jag kunna få fram lite kul prylar att ersätta orginalgrejjerna med
![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||
Var i kontakt med en kul aluminium i jobbet dock så minns jag inte namnet riktigt då jag i ung samma period jobbade med två sorters special aluminium..
Var starkt som stål iaf.. Vet att en sökning på internet tog mig till nån hemsida med nån snubbe som b.la gjorde vevstakar i det.. Men namnet ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Alumec hette det
![]() Hittade en sida med tekninsk data fast dom anger en massa produktnamn för samma data? http://www.alutrade.se/alutrade_se/p3307_swe.php Data sida spec. för alumec http://www.uddeholm.com/UTAB/PDF/FACTS/ALUMEC-SWEDISH_000815.PDF *söker vidare* _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Rent allmänt (men inte uteslutet) kan jag säga att det inte är någon ide att experimentera med aluminium till bärarmar. Den stålkvalitet jag nämnde tidigare har egenskaper som passar för konstruktionstypen. Svetsningen finns också presicerad. Jag har mycket svårt att föreställa mig att man mot vikten/styrkan skulle komma i närheten med aluminium. I dom kraftriktningar det här är frågan om. Den största delen av vikten sitter dessutom i bilen. Profilen är dock inte lämpad för en formelbil, utan bara där luften inte har någon påverkan. Min undre A-arm vägde 1,2 kilo. Inkl ändar för bussningar. Och den är rätt stor. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 14815 besök totalt |