Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3899 besök totalt |
Beräkna längd på fjäder
Hej! Jag ska byta fjädrar på 02:an. Jag känner till följande indata. - originalfjäderns fjäderkonstant (Nm) och ofjädrad längd. - Den nya fjäderns fjäderkonst (Nm), ca 40% högre än original. - Kan få fram vikten över framaxeln (det är fram bytet ska ske). Jag behöver alltså kapa den nya fjädern så att bilen hamnar i original höjd. Behöver jag några fler indata? Hur ska jag räkna? (Har sökt men inte hittat svar.) Tack! / Erik _________________ Erik Bergfors |
||||
När du kapar fjädern kommer fjäderkonstanten öka ytterligare...så ska man vara noga med räknandet har man att göra.
Men grovkapa och justerkapa efterhand säger jag. |
||||
ofjädrad längd: std 333,2 mm, nya fjädern 415 mm.
N/mm: std 28, nya 45. Vikt över framaxeln: 740 kg. (Låter lite mycket på en 02 som väger ca 1100, kan det verkligen stämma?) originalfjäderns längd belastad på plats: ingen uppgift. Hur beräkna den nya fjäderns längd givet att bilen ska hamna i original höjd? Några förslag? Tack! ![]() _________________ Erik Bergfors |
||||
Re:
Men det går ju att kapa sig fram och sen på slutet kan du ju räkna ut vilken fjäderkonstant det slutligen blev. Är det inte dubbla fjäderkonstanten när man halverar en skruvfjäder (allt annat lika men hälften aktiva varv)? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Re:
Man skulle kunna räkna antalet varv, kapa ett varv, och se hur mycket lägre bilen blev. Sen blir ekvationen mycket knepig för att räkna ut konstanten, men det går. Men om man ändå ska kapa ett varv så "måste" man ju ta bort fjädern, och då kan man ju mäta obelastade längden. När du sen petar in måtten i formeln så får du konstanten och kan faktiskt räkna ut vad bilen egentligen väger i framänden, eftersom du vet belastade fjäderlängden. Sen kan du återigen räkna ut obelastade längden med ett valfritt antal varv bortkapade, och den nya fjäderkonstanten, och förväntad höjd med belastat fjäder.. Hmm, det här borde man kunna göra ett excelark till. _________________ Arne Lindgren |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
3899 besök totalt |