Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Beräkna längd på fjäder
3899 besök totalt
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 64


Trådstartare
Beräkna längd på fjäder

Hej!
Jag ska byta fjädrar på 02:an. Jag känner till följande indata.
- originalfjäderns fjäderkonstant (Nm) och ofjädrad längd.
- Den nya fjäderns fjäderkonst (Nm), ca 40% högre än original.
- Kan få fram vikten över framaxeln (det är fram bytet ska ske).

Jag behöver alltså kapa den nya fjädern så att bilen hamnar i original höjd.
Behöver jag några fler indata?
Hur ska jag räkna?

(Har sökt men inte hittat svar.)

Tack!
/ Erik

_________________
Erik Bergfors
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2742



originalfjäderns längd belastad på plats behövs också.

Lägg ut siffrorna så löser vi det.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 64


Trådstartare
oj, vad kan det vara för värde på en 02:a?

_________________
Erik Bergfors
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



När du kapar fjädern kommer fjäderkonstanten öka ytterligare...så ska man vara noga med räknandet har man att göra.

Men grovkapa och justerkapa efterhand säger jag.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 64


Trådstartare
ofjädrad längd: std 333,2 mm, nya fjädern 415 mm.
N/mm: std 28, nya 45.
Vikt över framaxeln: 740 kg. (Låter lite mycket på en 02 som väger ca 1100, kan det verkligen stämma?)
originalfjäderns längd belastad på plats: ingen uppgift.

Hur beräkna den nya fjäderns längd givet att bilen ska hamna i original höjd? Några förslag? Tack!

_________________
Erik Bergfors
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



Re:

ErikBerg skrev:
ofjädrad längd: std 333,2 mm, nya fjädern 415 mm.
N/mm: std 28, nya 45.
Vikt över framaxeln: 740 kg. (Låter lite mycket på en 02 som väger ca 1100, kan det verkligen stämma?)
originalfjäderns längd belastad på plats: ingen uppgift.

Hur beräkna den nya fjäderns längd givet att bilen ska hamna i original höjd? Några förslag? Tack!
om du har tänkt att kapa den nya fjädern för att få rätt längd på den så kan du i stort sett strunta i dess ursprungliga fjäderkonstant (den blir ju högre när du tar bort varv). Det blir väl tråddiameter och stigning som blir del av 2+ grad-ekvationen som skall lösas.

Men det går ju att kapa sig fram och sen på slutet kan du ju räkna ut vilken fjäderkonstant det slutligen blev. Är det inte dubbla fjäderkonstanten när man halverar en skruvfjäder (allt annat lika men hälften aktiva varv)?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=451040#451040

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Re:

Niklas Falk skrev:
ErikBerg skrev:
ofjädrad längd: std 333,2 mm, nya fjädern 415 mm.
N/mm: std 28, nya 45.
Vikt över framaxeln: 740 kg. (Låter lite mycket på en 02 som väger ca 1100, kan det verkligen stämma?)
originalfjäderns längd belastad på plats: ingen uppgift.

Hur beräkna den nya fjäderns längd givet att bilen ska hamna i original höjd? Några förslag? Tack!
om du har tänkt att kapa den nya fjädern för att få rätt längd på den så kan du i stort sett strunta i dess ursprungliga fjäderkonstant (den blir ju högre när du tar bort varv). Det blir väl tråddiameter och stigning som blir del av 2+ grad-ekvationen som skall lösas.

Men det går ju att kapa sig fram och sen på slutet kan du ju räkna ut vilken fjäderkonstant det slutligen blev. Är det inte dubbla fjäderkonstanten när man halverar en skruvfjäder (allt annat lika men hälften aktiva varv)?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=451040#451040


Man skulle kunna räkna antalet varv, kapa ett varv, och se hur mycket lägre bilen blev.
Sen blir ekvationen mycket knepig för att räkna ut konstanten, men det går.
Men om man ändå ska kapa ett varv så "måste" man ju ta bort fjädern, och då kan man ju mäta obelastade längden. När du sen petar in måtten i formeln så får du konstanten och kan faktiskt räkna ut vad bilen egentligen väger i framänden, eftersom du vet belastade fjäderlängden.
Sen kan du återigen räkna ut obelastade längden med ett valfritt antal varv bortkapade, och den nya fjäderkonstanten, och förväntad höjd med belastat fjäder..
Hmm, det här borde man kunna göra ett excelark till.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Racetech
Beräkna längd på fjäder
3899 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande