| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stora solida skivor
|
999 besök totalt |
|
Stora solida skivor
Som liten info innan någon får frispel har forumägaren gett tillstånd till detta inlägg. Och det är ingen säljannons, om det går så långt blir det en säljesannons i forumdelen köp & sälj. När planerna på en överdos anabola (turbo) för Sciroccomotorn övergavs för en vass sugmotor blev det andra bromsbehov. Hyfsat lätt bil (under 1000kg) och i riktningen 200 kusar. Så några stora ventilerade bojsänken behövs knappast längre. Då står valet mellan lagom stora ventilerade skivor på 280-290mm diameter eller stora solida på kanske 310mm. och så stora solida har jag inte hittat så jag tänkte tillverka själv. De är tänkta att göras i stål, vilket innebär att de kan hålborras för att inte få för tunga skivor. En lagom hålborrad skiva samt lite lättad mot navet får halva vikten mot ett icke bearbetat rotorämne. En hyfsad diameter gör att hävarmen för bromsoken är stor och det ger bra känslighet att dosera bromsarna. Även sträckan skivan 'färdas' i luften (kylning) innan belägget kommer blir större. Alunav blir det för att inte spä på mer vikt. Kan detta fungera? Jag vet vad jag tror men vill höra andras åsikter. Och funktionen är icke övergödd bil som körs sportigt samt på bana. om det inte skulle fungera, eller fungera dåligt VAD kan tänkas vara problemet? Givetvis ser det roligare ut om bromsarna fyller ut fälgarna än små kaffefat. Det blir även stor möjlighet att prova olika ok, finns många bilar som har ok ok för solida skivor (stabilare ok än samma ok för ventilerade många gånger) eller om man vill prova några hojok eller... Nu kommer nästa twist på detta, jag måste beställa 20st rotorämnen av leverantören och så många kommer jag inte göra av med själv. Så finns det intresse av andra att köpa rotorämnen (eller färdiga skivor)? Gissar att ett rotorämne kommer landa på kanske 600:- _________________ Roland Johansson |
||
|
Re: Stora solida skivor
Ju mer stål = tyngre, desto mer energi sväljer de ju innan de överhettas. Är syftet att de ska klara sig längre perioder på bana är ju kylningen viktigare. 1000kg och 200hk tror jag (med min erfarenhet av en Miata med 170hk och 1000kg) är nog inte möjligt utan rejäla ventilerade skivor. De som jag hade på Miatan var väl 230x20mm och ventilerade fram, solida bak, de var precis precis på gränsen och jag hade alla tricksen, extra luft från fronten, "race"-pads, högtempbromsvätska osv. samt 50/50 viktfördelning (framhjulsdrivet lär belasta fram ännu mer). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Re:
Problemet med alla bmw skivor är att de inte går att montera på andra bilar, för stor totalhöjd så de krockar med styrstag, spindelleder etc. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Stora solida skivor
|
999 besök totalt |