Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Understyrning!?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (11636 totalt)
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Kör lite saktare.

_________________


Jan Nagy
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Dämparna är bytta runtom. Medans endast fjädrarna är bytta fram.
Detta pga att stötdämparexperten tyckte att jag skulle provköra så här först, för att se vad jag tyckte om bilen.
Frågan är om det överhuvud taget sitter nån krängare bak orginal på en S2;a!?
Så ni tror att jag skulle få en neutralare bil genom att montera en krängare bak? (Utan att ge mig på stavarna...)

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



fuling skrev:
Citat:
Den överstyr in i böjarna men understyr ut...

Jag hadde för mig att det är så det skall vara?????


Jo, men det här är en mängdfråga
Jag får slå av för att stabilisera/återfå grepp i framvagnen = kostar tid. (i stället för att gasa mig igenom kurvan efter apex vilket bör vara mer korrekt

_________________
Stefan Larsson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Hej Hopp Besservisser (jag just nu alltså)

Du kör med ca 2,4 graders Camber (18mm på 17") med Gatdäck (antar jag eftersom du kör 2,5 bar). Det låter som helvetes mycket, möjligtvis med R-däck men inte med Gatdäck. Det finns bara ett riktigt cambervärde för optimalt grepp (på en viss, bil, viss bana, viss temp, visst däck etc). Man brukar behöva experimentera för att hitta rätt. För mycket ger sämre grepp, för lite ger sämre grepp.

Jag hade provat att minska camber (till ca 1-1,5 grader).

DET SAMMA GÄLLER DÄCKSTRYCK. Det finns ett optimalt däckstryck(för bäst grepp) (beror på bil, vikt , däck etc. etc). Problemet är att det intressanta trycket är varmtrycket (viklet beror på bana, omgivnings temp, bilvikt etc. etc). Här är det lättare att få data från tillverkarna (för R-Däck). Generellt så brukar jag INTE höja trycket när jag kör bana utan istället låta temperaturhöjningen fixa detta. Att justera balans med däckstryck skall man BARA göra om man är hindrad att göra något annat (tid, pengar reglementen). Utifrån optimalt tryck sjunker alltid greppet om du höjer ELLER sänker trycket. Anledningen att folk tror att mindre tryck ger bättre grepp är att folk tutar i varandra att använda för höga däckstryck på bana (jag brukar köra kalltryck som biltillverkaren anger). Högre kalltryck ger bättre grepp om man inte pressar max. Detta är bra om man kör långsamt (=80% av alla hobbybanåkare, allt är relativt).

Inte för att nervärdera din körning (jag har ingen aning om hur du kör) men ett vanligt fel är att folk rattar in bilar i understyrning (även undertecknad i tighta kurvor), särskilt om det är tight (typ konkörning, hårnålar).
Detta ger fet understyrning in i kurvan.
Man kan känna igen det på att framvagnskaset gör att hastigheten minskar varefter framdäcken greppar bättre senare i kurvan.
Detta fenomen brukar hänga ihop med för hög fart in i kurvan => låg fart ut. Prova tvärtom!, långsammare in, snabbare ut!


PS. Hacka inte på Höfläkt, han är till de sista 5% av hobbybanåkare, de som kör jävligt fort. DS.

PPS. Stefan, (=Höfläkt) Slå mig gärna en pling om du vill snacka chassiinställning. Hoppas att den bebisblåa har hämtat sig från sjukan .DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Fredrik C skrev:

Annars så kör jag efter samma princip som du beskrev. Full spätta in o häftigt gasuppsläpp för att få ut rumpan ! Men jag tyckte bilen svarade bättre på den behandlingen förut!? Kanske blir så med styvare chassi! Massan kan inte flytta sig lika häftigt o mycke.


Missade detta innan....

Kolla in mitt körtips i inlägget nedan.

Styvare chassi avslöjar mer =(

Kraftigt gaspådrag i en tight sväng kan mycket väl ge fortsatt understyrning senare i svängen även på en frontmotormaskin. Särskillt om man är ute och viftar i konstiga linjer (lätt hänt när bilen understyr in i svängen)

Generellt har jag provat på många bilar och få har varit så under/överstyrda som ägaren har påstått, ofta handlar det om att synca bilen med körstilen. Man kan inte köra en M3 och en 911 på samma sätt. De kommer att visa helt olika beteenden även om de är helt perfekt balanserade chassimässigt (över/understyrning)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Du har helt rätt att man måste anpassa körstilen beroende på vilken bil man kör.
Men frågan är ju, som följer.
om jag nu har gjort vissa ändringar på min bil o upplever förändringen på ett sätt o sen vill styra bilens beteende så att den passar mitt körsätt bättre än vad det gör nu. Vad ska jag göra då för att få bilen som jag vill ha den?
Jag är fullt medveten om att detta är en process som jag o min bil måste ta oss genom till sammans o att vi måste mötas nån stans på halva vägen ( det är ett par killar med vita rockar som ringer på dörren, jag ska bara öppna ).
Bilen ska anpassas till mig o jag till bilen!
Det där med för mycket camber har jag oxå varit inne på... kul att få höra att det är nån mer som funderar åt det hållet.
Risken är att den inte går att minska så mycket mer! Bultarna går inte att justera mer ( Jag kan få mer men inte mindre).
Jag ska se vad jag kan göra.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Fredrik C skrev:
Jag är fullt medveten om att detta är en process som jag o min bil måste ta oss genom till sammans o att vi måste mötas nån stans på halva vägen ( det är ett par killar med vita rockar som ringer på dörren, jag ska bara öppna ).


ROTFLMAo

Det är inte kul när man mitt från total tystnad och vad som verkar vara "funderande" på jobbet utbrister i gapskratt. Ni får vara lite mer försiktiga med sånt, man kan ju tolkas som om man verkligen vore

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
jag ber om ursäkt

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Thanks porschedriver för en mur att stöda mig emot.

Har nu fått till en riktigt bra setup!
Efter att ha testat att släppa hämmaren bak (vilket inte funkade) har jag gått andra vägen.
1. Ställt vingen bak med minemal downforce (GTR vinge/boomerang)
2. Styvat hämmaren bak max.
3. Släppt hämmaren fram till läge 4 av 5.
4. Tycker oxå jag hittat ett lufttryck både fram o bak som känns riktigt bra med Michelin-cup däcken.

Behöver igentligen sänka bilen fram, samt ändrat dämparna, men då ändras alla inställningar och uppvägningen går åt fanders och måste göras om.

Gällande mitt elfel så var felet sätena till stiften i DME relät.

_________________
Stefan Larsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Många gillar lösningen med hårdare hämmare bak för att minska understyrning, och visst bilen blir mer balanserad med på bekostnad av grepp bak. Så om det går så är det ofta bättre att jobba med den ände som har greppproblem, dvs framändan vid understyrning.

Genom att skapa mer grepp fram utan att minska det bak så har man fått en snabbare bil. Alltså jobba med att öka greppet där det är dåligt inte minska i andra ändan.

Vad gäller camber finns det egentligen bara ett sätt att få till det rätt och det är med tempmätning..
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Fredrik C skrev:
Hallå pöjkar

upplevde bilen som understyrd. Cambern är lite rejsigare än orginal. Jag har inga grader, men det skiljer 18mm mellan övre o undre fälgkant på mina 17";are (om ni fattar vad jag menar ).



Jag håller med Porshe driver här. Man jobbar inte med ringtrycket för detta ändamål. I övrigt så tycker jag man måste veta vilken grunbalans bilen har för att kunna säga vilken åtgärd som är lämplig. I paketet ingår även vilken uppsättning som du själv trivs med.

Jag är varm förespråkare för skid pad för att praktiskt få en indikering på bilens balans. Utan alltför stor influens av vem som kör bilen. och för att få en neutral omständighet under vilken styregenskapen uppträder.


Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



johann skrev:
Många gillar lösningen med hårdare hämmare bak för att minska understyrning, och visst bilen blir mer balanserad med på bekostnad av grepp bak. Så om det går så är det ofta bättre att jobba med den ände som har greppproblem, dvs framändan vid understyrning.

Genom att skapa mer grepp fram utan att minska det bak så har man fått en snabbare bil. Alltså jobba med att öka greppet där det är dåligt inte minska i andra ändan.

Vad gäller camber finns det egentligen bara ett sätt att få till det rätt och det är med tempmätning..


Håller med om detta också, tänkte nästan skriva precis så. Vliket man väljer, fram eller bak K-fjäder, hänger även på hur balanseringen mellan bilens fjädrar - K-fjädrar ser ut.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
johann skrev:
Många gillar lösningen med hårdare hämmare bak för att minska understyrning, och visst bilen blir mer balanserad med på bekostnad av grepp bak. Så om det går så är det ofta bättre att jobba med den ände som har greppproblem, dvs framändan vid understyrning.

Genom att skapa mer grepp fram utan att minska det bak så har man fått en snabbare bil. Alltså jobba med att öka greppet där det är dåligt inte minska i andra ändan.

Vad gäller camber finns det egentligen bara ett sätt att få till det rätt och det är med tempmätning..


Har oxå gått o lurat på det där !
o varför göra sämre grepp där det (kanske) är bra! Bättre o justera där det släpper... eller???
Körde lite slalom på Björkvik nu i veckan, o bilem understyr nå så förfärligt!
Nu har jag rätat upp framhjulen ca 8-9mm. Så till kvällen ska jag testa igen så får vi se.
Annars då om inte detta hjälper!? Ska jag göra bilen mjukare fram då (byta fjädrar)?
Eller ändra kör sätt kanske !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



[quote="Fredrik C
A.Körde lite slalom på Björkvik nu i veckan, o bilem understyr nå så förfärligt!
BNu har jag rätat upp framhjulen ca 8-9mm. Så till kvällen ska jag testa igen så får vi se.
C.Annars då om inte detta hjälper!? Ska jag göra bilen mjukare fram då (byta fjädrar)?
D.Eller ändra kör sätt kanske ![/quote]

A. Just av det skälet är det bra med skid pad. När du nämner grov understyrning så misstänker jag att du talar om slalom, eftersom det kommer i punkt B.

B. Slalom är speciellt. Beroende på hur konerna står så blir det helt olika reaktioner i bilen. Vi har som bekant en rollstyvhet i bilen men även en rollfrekvens. Rollstyvheten är avhängig bilens TOTALA fjädringsstyvhet.
Alltså, fjädrar plus K-fjädrar. Det betyder att bilens krägningsrytm måste stämma med avståndet-hastigheten mellan konerna. Gör den inte det så får däcksgreppet ta hand om både den normala kurvkraften samt massakraften som är på väg åt "fel håll". Vi kan därför ha en styreganskap i slalom som inte visar sig på vanlig bana.

Det är VÄLDIGT lätt att få krafterna emot sig i slalom. Flyttas konerna en bit så kan vinnarbilen lika fort bli en storförlorare. Åsså hade man trott att man hade en slalom vinnare..........

C. För själva krägningen så kan du byta fjädrar eller K-fjäder, vilket du vill. Problemet vilket du väljer är balansen mellan vanlig fjädring och krägning.
Du måste också jobba med stötdämpare för att få ordning på slalomen.


D. Åter igen, med skid pad så ser vi om det är du eller bilen. som skall ändras....fräckt sagt va? Visar sig skid pad och du som varandes ok, så är det slalombalansering du får ta i tu med.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Vet att det kanske det ger en dålig uppfattning om hur bilen uppförsig genom att köra en slalombana!
Men det är där som jag har hunnit testa bilen o det är där jag har märkt att den vill understyra (kört lite bana oxå o känt tendenserna där).
Som det ser ut nu, så det jag har o jobba med är fjädrar, krängare o lufttryck(o killen bakom ratten förståss ).
Att byta stötdämpare eller dona med dom är uteslutet!
Så utifrån dom förhållanden så vil jag ha en så perfekt bil som möjligt thumbs up !

Lite frågor.
1, med k-fjäder. Menar du krängningshämare?
2, Vad är "skid pad"? o hur går man till väga?
3, Är det fram som bilen måste bli mjukare om undrstyrningen kvarstår?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Fredrik C skrev:
Vet att det kanske det ger en dålig uppfattning om hur bilen uppförsig genom att köra en slalombana!

Som det ser ut nu, så det jag har o jobba med är fjädrar, krängare o lufttryck(o killen bakom ratten förståss ).
Att byta stötdämpare eller dona med dom är uteslutet!
Så utifrån dom förhållanden så vil jag ha en så perfekt bil som möjligt thumbs up !

Lite frågor.
1, med k-fjäder. Menar du krängningshämare?
2, Vad är "skid pad"? o hur går man till väga?
3, Är det fram som bilen måste bli mjukare om undrstyrningen kvarstår?


Med K-fjäder menar jag krägningsfjäder. I allmänt tal benämnt krägningnshämmare. Jag skriver Kf, därför att det handlar om en avfjädring av krägningnsrörelse. Krägningnshämmare gör som benämning anspråk på att HÄMMA-tabort krägning. Vilket även många tror. Hopplös kamp förmodligen, men jag är envis.

Skid pad går ut på att köra i en cirkel. Ju närmare gränsen för väggreppet man kommer, ju försiktigare får man öka farten och känna av med ratten för att behålla greppet. Och hålla bilen kvar efter cirkelmarkeringen på banan. Men till slut så börjar ena änden av bilen på att driva ut i över eller understyrning. Man kan även precis innan bilen börjar släppa ge lite mera gas eller släppa av. Då kan man se hur bilen reagerar vid dessa manövrar. Bilen kan t,ex bli understyrd vid lätt gaspådrag och behöva rätt mycket gas för att bli överstyrd. (bakhjulsdrift).
Vilkest som, man kan sedan bättre presicera vad man menar med över understyrning. Samt att det inte handlar så mycket om föraren.

Man kan efter några varv även kolla däckstempen över slitbanan så man ser hur cambern och även lufttrycket är.

I princip JA. Men för ansättningen av däcket i ingången av en kurva gäller andra inställningar.

Vad gäller perfekt bil så är det en bil som har inställningsmöjligheter.
Det är alltså ingen specifik inställning som är bäst, och sedan är det bara att köra. Man får skriva upp inställningar för slalom med olika längd mellan konerna. För alla olika banor man kör på osv.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



johann skrev:
Många gillar lösningen med hårdare hämmare bak för att minska understyrning, och visst bilen blir mer balanserad med på bekostnad av grepp bak. Så om det går så är det ofta bättre att jobba med den ände som har greppproblem, dvs framändan vid understyrning.

Genom att skapa mer grepp fram utan att minska det bak så har man fått en snabbare bil. Alltså jobba med att öka greppet där det är dåligt inte minska i andra ändan.

Vad gäller camber finns det egentligen bara ett sätt att få till det rätt och det är med tempmätning..


och hur skulle du gå tillväga i mitt fall?

Vill tillägga att jag inte förlorat grepp bak genom min inställning.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



[quote="höfläkt
och hur skulle du gå tillväga i mitt fall?
Vill tillägga att jag inte förlorat grepp bak genom min inställning.[/quote]

Allt är ok till apex, om jag förstod rätt? Sedan är det fööör mycket understyrning som gäller så fort du går på med gas.

Prova att minska bound bak och öka rebound fram. Du kan börja bak, och köra ett varv.
Du får ursäkta min dåliga vana vid bakmotor, Men det är bar att komma ihåg nuvarande inställning å testa.
Göran malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



höfläkt skrev:
johann skrev:
Många gillar lösningen med hårdare hämmare bak för att minska understyrning, och visst bilen blir mer balanserad med på bekostnad av grepp bak. Så om det går så är det ofta bättre att jobba med den ände som har greppproblem, dvs framändan vid understyrning.

Genom att skapa mer grepp fram utan att minska det bak så har man fått en snabbare bil. Alltså jobba med att öka greppet där det är dåligt inte minska i andra ändan.

Vad gäller camber finns det egentligen bara ett sätt att få till det rätt och det är med tempmätning..


och hur skulle du gå tillväga i mitt fall?

Vill tillägga att jag inte förlorat grepp bak genom min inställning.


Bra fråga men svårt att säga hur man skulle gjort utan att veta hur och var bilen överstyr resp. understyr, dvs är det i högfartskurvor, mellanfartskurvor eller lägafartskurvor. Understyr det redan före Apex eller bara i slutet, överstyr det initialt eller på väg mot apex, osv.

Dessutom vill man ju ha bilarna olika.

Du kunde möjligen ha jobbat med camber och däckstermometer och/eller med fjädrar och stötämpare också. Å andra sidan är väl dessa inställningar inte helt lätta att göra själv?

Förneklar man det du du gjort så har vingen har ökat greppet bak, hårdare krängningshämmare bak har minskat det bak och ökat det fram samt mjukare hämmare fram har ökat greppet fram och minskat det bak.
Tyvärr så är det inte riktigt så enkelt så att prova olika inställningar är oftast enda lösningen. Om du är nöjd med bilens beteende nu så är det ju bra fär det är ju du som skall köra den.

om du nu kan gå på fullt tidigare utan trist understyrning så är ju allt bra och den lastväxel som ger mer tryck på bakhjulen kan då ge tillräckligt grepp samtidigt som du nu förmodligern har mer grepp fram! thumbs up
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Göran Malmberg skrev:
höfläkt skrev:

och hur skulle du gå tillväga i mitt fall?
Vill tillägga att jag inte förlorat grepp bak genom min inställning.


Allt är ok till apex, om jag förstod rätt? Sedan är det fööör mycket understyrning som gäller så fort du går på med gas.

Prova att minska bound bak och öka rebound fram. Du kan börja bak, och köra ett varv.
Du får ursäkta min dåliga vana vid bakmotor, Men det är bar att komma ihåg nuvarande inställning å testa.
Göran malmberg.


Borde inte det göra att bilen sätter sig ännu mer bak?
Dvs hårdare rebound fram är jag med på men mjukare bound bak?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



johann skrev:

Borde inte det göra att bilen sätter sig ännu mer bak?
Dvs hårdare rebound fram är jag med på men mjukare bound bak?


Som Du själv undrar hur den styr, så gör jag med. Det blir lite av ett skott i mörkret för att se reaktionen.

Men jag har en baktanke. Om bilen går ur en högerkurva så lutar den åt vänster i apex och när man ger gas. Vikten flyttas bakåt av ax samt man styr tillbaka till rakt fram. Rörelsen blir diagonalt bilen från vänster fram som går upp till höger bak som går ner. Om infjädringen höger bak (som är rätt så utfjädrat) har mindre motstånd bibehålls det större trycket på vänster bak lite längre=överstyrning. Vänster bakhjul är ju redan infjädrat och kurvinfjädringstrycket byts mot acc belastning, så det hjulet händer inte mycket med fjädringsmässigt.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Sparade trådar/FAQ
Understyrning!?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (11636 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande