Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
"Nya" R-däck från 2001/färska sportiga gatdäck, vad välja?
1255 besök totalt
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
"Nya" R-däck från 2001/färska sportiga gatdäck,

Som rubriken lyder,

vad skulle ni välja. R-däck som är nya fast från 2001 (enligt uppgift väl lagrade ) eller färska sportiga gatdäck exempelvis Kumho Ecsta MX? Ändåmålet är primärt Nürburgring och kostnaden för däcken är ungefär densamma.

Alla åsikter välkomnas! thumbs up

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

R-däck 24/7 thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Re:

Dude skrev:
R-däck 24/7 thumbs up

För en man med "Dudes" erfarenhet håller jag med till 100%.

För en novis på bankörning och förstagångsbesökare på Nürburgring är jag inte lika säker...

Men jag vet ju å andra sidan inte vad trådskaparen har för bakgrund.

Mvh
Martin
(Som förutom att jag är en av dem bakom Wheelbase har harvat på banträffar sedan -89 och fuskat lite med klubbracing och långlopp.)

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Martin G skrev:
Dude skrev:
R-däck 24/7 thumbs up

För en man med "Dudes" erfarenhet håller jag med till 100%.

För en novis på bankörning och förstagångsbesökare på Nürburgring är jag inte lika säker...

Men jag vet ju å andra sidan inte vad trådskaparen har för bakgrund.

Mvh
Martin
(Som förutom att jag är en av dem bakom Wheelbase har harvat på banträffar sedan -89 och fuskat lite med klubbracing och långlopp.)

Får väl anses som novis, även om det blev 6 besök förra året på ringen samt 55 varv. I år är ca 100 varv inplanerade. Ett par hundra varv ska man väl ha för att anses som något så när erfaren eller?

Å andra sidan har man ju inga problem att hitta runt direkt, så frågan blir då vilken nackdel skulle R-däcken kunna tänkas ha, gentemot de andra? (förutom det självklara med väta etc.) Eller var du mer ute efter att man inte har någon användning av R-däck om man inte hittar runt? (vilket jag oxå ser som självklart!)

Det jag mest var nyfiken på var just åldern på R-däcken, hur pass stor nackdel det är att de är hela 6 år gamla. Att då de skulle tappat så pass mycket färskhet att ett nytt sportigt gatdäck skulle kunna vara lika bra. Såna frågor kräver svar från såna som har lite mer erfarenhet än en annan stackare

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om Rdäcken är oanvända och vällagrade (dvs aldrig (varm)körda) så ska åldringsprocessen inte kommit så långt.
Jag körde slut på ett antal välbrukade 5 år gamla Rdäck förra året och det var ändå klart trevligare än gatdäck (samma grepp hela tiden, ingen avmattning), trots att byte till ett år gamla Rdäck kapade varvtiderna med över 2%. Det kändes lika stabilt med bägge varianterna, det gick bara fortare med färskare däck.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kan inte se ngn nackdel med r-däck(förutom stående vatten). Dom är betydligt mer konsekventa i sitt beteende överlag.

Att dina tilltänkta är 6år gamla har ingen betydelse. Dom är iaf bättre än ett gatdäck.

Jag skulle t.o.m. sträcka mig till att ett 10år gammalt R-däck (oanvänt och av god kvalité förstås) är snabbare och bättre än alla premium gatdäck som är helt färska.

Vi har tagit tider på ett 8år gammalt slicks (fast oanvänt) och dom var ca 1-1,5sek långsammare per varv än ett sprillans i motsvarande hårdhet på en bana med 90sek i varvtid.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Jag kan inte se ngn nackdel med r-däck(förutom stående vatten). Dom är betydligt mer konsekventa i sitt beteende överlag.

Att dina tilltänkta är 6år gamla har ingen betydelse. Dom är iaf bättre än ett gatdäck.

Jag skulle t.o.m. sträcka mig till att ett 10år gammalt R-däck (oanvänt och av god kvalité förstås) är snabbare och bättre än alla premium gatdäck som är helt färska.

Vi har tagit tider på ett 8år gammalt slicks (fast oanvänt) och dom var ca 1-1,5sek långsammare per varv än ett sprillans i motsvarande hårdhet på en bana med 90sek i varvtid.

Tack Dude, verkar som om valet är lätt

Däck för banåka
"Nya" R-däck från 2001/färska sportiga gatdäck, vad välja?
1255 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande