Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Framvagnsinställning på drifting bil
6220 besök totalt
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006

Trådstartare

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av framvagnsinställning så undrar jag hur varje inställning påverkar bilens egenskaper i praktiken?

och sen undrar jag framförallt vilken inställning som ger egenskapen att bilen själv vill räta upp sig mot färdriktningen? Alltså tillexempel vissa bilar har egenskapen att när man får sladd så är det bara att släppa ratten till en början och låta bilen själv styra emot, medans viss andra bilar inte alls beter sig så, där man själv får ratta fram och tillbaka som en galning och man känner inte alls vilken vinkel man har hjulen i förhållande till färdriktningen.

Bilen är en volvo 745/945 alltså inte särskillt mycket som går att justera, men det spelar ingen roll, allting går att bygga om, sålänge det är värt jobbet så är det aldrig några bekymmer.

Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Castervinkeln gör väldigt mycket för känslan att hjulen står framåt. Vi byggde om länkarmarna på våra gamla 240 folkracebilar så vi flyttade fram nedre fästpunkten och fick mer caster och ett par grader gjorde markant skillnad för upplevelsen!
Castervinkeln påverkar även cambervinkeln vid rattutslag. Till s13 som är rätt vanliga att drifta med finns caster-kit från välkända firmor som de säger är just för drifting. Nu vet jag inte utgångsläget på volvon och vad som bör göras men generellt verkar de förtjusta i mycket hjulvinklar åt alla håll i drifting...

Ronneby
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Rosell skrev:
Castervinkeln gör väldigt mycket för känslan att hjulen står framåt. Vi byggde om länkarmarna på våra gamla 240 folkracebilar så vi flyttade fram nedre fästpunkten och fick mer caster och ett par grader gjorde markant skillnad för upplevelsen!
Castervinkeln påverkar även cambervinkeln vid rattutslag. Till s13 som är rätt vanliga att drifta med finns caster-kit från välkända firmor som de säger är just för drifting. Nu vet jag inte utgångsläget på volvon och vad som bör göras men generellt verkar de förtjusta i mycket hjulvinklar åt alla håll i drifting...

ok, det är ju en ganska enkel sak att göra justerbar.

Vet du ungefär hur mycket ökad caster? man kan ju inte öka så mycket innan hjulet hamnar helt fel i hjulhuset, sen kan man ju iofs flytta övre fästpunkten på fjäderbenstornet så får man ju lite vinkel till.

Detta gör alltså att bilen vill "styra själv" åt rätt håll?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hur mycket caster är det std???

Vild gissing runt 2grd std, borde kunna öka till 5-6 utan problem.
Med MacPerson på tex BMW har jag hört caster upp mot 10grd.

Med ökad caster kommer bilen bli mer trögstyrd.

Njutånger
Här sen Maj 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Det finns olika längder på stagen att köpa, jag har bytt stag på min bil till dom längre stagen för att öka castervinkeln. Bild på stagen finns på http://hem.passagen.se/sydbrink/rolf/bilder/bil/lankarm.jpg

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

På AE86:an körde jag med T3 RCA (Roll Center Adjusters), T3 camberplattor
med max justerad cambervinkel & kortade fjäderben med hårdare stötdämpare.

Bilen uppförde sig mkt lugnt & samtidigt lätt att parera med vid sladd.

men som du säger Danne, alla bilar är olika & man kan alltid bygga om :-)

dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Ja alltså den egenskapen finns redan på 740/940 riktigt snälla att sladda med, men man vill ju alltid förbättra allting.

Tillexempel så har jag provat 2 stycken ford sierra i vintras, och det var det värsta skräp jag har kört, när man fick sladd och släppte ratten så rörde den sig itne en centimeter så man fick man ratta tills det blev rätt och uppskatta hur mycket hjulen vreds, ingen som helst kännsla och därmed helt okörbart.

Rolf S: Vet du vad det är för art.nr på dom längre stagen?
du kanske till och med har koll på vilka modeller som har kort/långt så jag vet vilket jag har på bilen till att börja med?

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Snokade lite på hemsidan och kom fram till detta...

Långa länkarmar (396 mm) till 940 Vo 3530791 Pris: 515 kr/st

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Servostyrningen kan bråka en del, då man vill vrida snabbt tillbaka till mittläget.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

ice skrev:
Servostyrningen kan bråka en del, då man vill vrida snabbt tillbaka till mittläget.

Exakt därför jag vill köra min EVo2 utan servo, & jag tror jag lyckats bygga "om" den nu så det funkar.

Jag vill ha ratten som i denna filmen:

http://video.google.com/url?docid=-7880593607383809037&esrc=sr6&am . . . .

Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

ice skrev:

Åkte rally med servo, hade aldrig några problem. Och det kunde bli en del hastiga rörelser med ratten ibland

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Skruva banåkabil
6220 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande