Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E9 3.0CSi -75 med M106 TURBOmotor | 1 besök senaste veckan (11924 totalt) |
Tänker bygga en kombinerad gat/banbil av min 3.0:a coupe.
Utvändigt, är tanken helrenoverat originalskick. Inredningen blir original förutom att den kläs om i skinn,ev blir stolarna från M3 coupe E36. Motorn som ska ned är en totalrenoverad M106 från BMW 745 iA -86 effekt ca 300-350hk och 500-600Nm. Chassiet ska styvas upp,vilka komponenter vet jag inte ännu. Men....måste hitta en drivlina som håller för vridet,helst en som man slipper modifiera för mycket på bilen för att få dit. Tanken är att bilen ska kunna återställas till originalskick framöver. Alla råd är välkomna! Bild på det tilltänkta offret! |
||||
Jösses vilken vacker bil
Jag är lite kluven till dina planer men det kan nog bli bra . Själv är jag svag för CSL med "Batmobile"-kit . Nu vet jag inte hur mycket som var ändrat på tävlingsvagnarna men om jag inte har fel så rörde de sig i trakterna av de effekutaget du siktar på (vridet är en annan sak). Forska lite så kanske du får lite ideer. Lycka till /Edvin f.d. E3 ägare _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Du behöver inte oroa dig! Coupen kommer att tas om hand med hela mitt hjärta,och jag kommer inte att förstöra den såpass att den inte går att återställa! och sälja den....hmmm, icke!!! Har inte bestämt mig än i vilken jag ska begravas i, E9:an eller M635:an! |
||||
Fräck ide, banåkarbil av en 3.0 coupe
Ang. din drivlina så behöver du väl inte ändra mycket, antingen åka original E9 4vxl låda eller ta en 5vxl från 535/735 (Getrag 260), den håller mest troligt, roligast vore väl en sportlåda med 5:an 1:1, men det behövs kanske inte med tanke på vridmomentet.... Slutväxeln i 3.0csi är bland det stadigaste du kan hitta på en gammal BMW, mycket stora drev på E3/E9 o har du inte diffbroms så leta rätt på en sån isåfall, det är ju samma slutväxel även på E12:an. Hoppas man får se den på en racerbana i sommar! Verkligen läcker vagn! Lycka till! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Denna sommar blir det tyvärr inte någon E9:a varken på gata eller bana. Bilen ska ned i molekyler för genomgång,så i år kommer jag att visa mig med M635:an! |
||||
Har själv tänkt på den lådan,men helst behöver jag en låda med lös sprängkåpa,eller en med färdigt för wiredriven hast.mätare. Bilen ska ju även användas på gata. Har tänkt som E21 racing under en tid...hört att 262:an och klumpen på min E9:a ska tåla mycket. Men diffen är tyvärr inte bromsad på den,men det går ju att lösa med shims. Har funderat även på en 260Cr!! |
||||
E9 är bland det vackraste jag vet!
Har själv drömt många gånger om en E9 med originalutseende och brutal drivlina. |
||||
Sjukt snygg, det vet du =) Gillar din e24a också!
Jag har egentligen bara 1 invändning. Hur ska man lyckas med en vettig burinstallation? original lär den ju inte vara ett under av styvhet i karossen? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Me like! E9 är så snygga, speciellt med de fälgar som du också har. Och så en sådan motor som pricken över i:et!
Vad är det för vit E23 som skymtar bakom? Nyfiken för att jag också har en vit E23, en 728i -86 som jag använder som bruksbil. Härlig bil. |
||||
Har med funderat på det!! Vet att den är ordentligt klen....ev får man styva upp ramen på den! |
||||
E23:an är en 745iA -86,som fick donera motor och sedan blivit såld! Färgen var silver,inte vit. |
||||
Det här blir kul att följa!! Även om jag redan visste vad du skulle göra sen innan via din AP blogg
Sen så ska du såklart som pricken över i:et polera RS:en som vi båda vet hur skoj det är och inte alls speciellt ansträngande... Lycka till! //Micke |
||||
Antar att projektet blir långdraget! Börjar sina på pluring nu..... > Projekt E9 drar igång efter sommaren,skulle påbörjats i höstas men tid och pengar var det bristvara av! Har lagts ned alldeles för mycket över budgeten,på M635:an. Men ska åka med M635 i år på bana,och se hur den ter sig! Haha! Poleringen är ju definitivt inget kul jobb,har faktiskt lämnat iväg fälgarna för professionellt utförande av poleringen....var inte nöjd med det egna jobbet! |
||||
Att hålla budget är nog det svåraste vid sånna här projekt, och det lär ju inte bli lättare när man har flera Därför har jag helt enkelt valt att skippa budget och lever numer på skorpsmulor och vatten Tycker det är lite fuskigt att lämna in fälgarna Men jag har gått i samma tankar jag med...men det var nått som fattades... ...just ja, PENGAR!! |
||||
Jag röstar för en ordentligt byggd bur, helt fastsatt med bultförband i karossen för att underlätta återställning! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Roligt att se den hamnade i rätt händer =)
Själv har jag lagt ner mina E9 projekt...satt länge o kolla MOBILE.DE på E9 rennwagen ( som ej behöver lagas) och var bra sugen men det blev att köpte mig en M3'a istället Hur går det med raceprojektet av E9 Mvh Johan (fd landvetter) _________________ Johan M Bengtsson |
||||
Galet härligt projekt! Ska bli kul att följa. Klokt bygga den så att du kan återställa den till orginalskick.
_________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E9 3.0CSi -75 med M106 TURBOmotor | 1 besök senaste veckan (11924 totalt) |