Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 Avant -07
2460 besök totalt
Emm
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 63

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nu har garaget kompletterats med en Audi S4 Avant -07 (svartmetallic så klart! :-), och här kommer en liten tråd om planerade/utförda åtgärder på denna bil. På sikt kommer det ev. på ett sportavgassystem (Milltek resonated) och en sportluftburk (Evo V-Flow, samma som sitter på Porschen) och kanske ett chassikit (Bilstein PSS9), men initialt handlar det mest om estetiska åtgärder, som borttagning av alla exteriöremblem, montering av aluminiumpedaler, montering av distansplattor bak för att få ut hjulen 1 cm i resp. hjulhus, etc.

För den som inte redan visste så sitter det en 4,2-liters V8 under motorhuven med ett effektuttag på 344 hk och ett vridmoment på 410 Nm (samma motor, fast med FSI-teknik och bl.a. andra kolvar, vevstakar o.dyl., ger f.ö. 420 hk och 420 Nm i RS4:an; i A6 4.2 ger den "bara" 350 hk, men hela 440 Nm!). Fyrhjulsdriften är i grunden 50:50 men varieras framåt och bakåt efter behov. Om bilen inte vägde så mycket (tjänstevikt ca 1.900 kg!) skulle den nog vara betydligt rappare i accelerationen (0-100 km/tim 5,9 sek). Att det blev en S4 och inte en RS4 beror dels på att priset då hade dragit iväg ytterligare minst en hundring, och dels på att RS4 bara finns i manuellt utförande, och jag ville helst ha automat som komplement till den manuella lådan i Porschen.

Jag fick leta länge innan rätt exemplar dök upp (svartmetallic med svart helskinn, Tiptronic, Navi Plus och en del annat "nödvändigt", årsmodell 2006 el. senare, max 2.000 mil, olycksfri i perfekt skick...) men därefter var det bara att slå till! Som vanligt hittade jag bilen på tyska mobile.de, utbudet där är enormt stort jämfört med i Sverige. Prisbilden för den här bilen är ung. densamma som i Sverige, det är i stort sett bara momsdiffen som skiljer (19% i Tyskland mot 25% i Sverige), men har man väldigt specifika krav så är det bara att glömma den svenska marknaden där det kanske har sålts *totalt* en handfull bilar med "rätt" färg- och utrustningskombination mot flera hundra i Tyskland.

Bilen är i skrivande stund drygt sex månader gammal och hade vid köpet rullat 1.100 mil, så nybilskänslan är i princip total. En chef på tyska Audi AG har haft den som tjänstebil, och Audi byter ut tjänstebilarna var sjätte månad och skickar dem därefter till någon av sina auktoriserade återförsäljare som får i uppdrag att sälja dem (Audis interna nettopris för bilarna ligger förmodligen på samma nivå som marknadsvärdet efter sex månaders värdefall, så det där är nog smart uträknat från deras sida...).

Bilen inhandlades från den auktoriserade Audi/VW-handlaren Pfälzer Brass i Ludwigshafen, och när jag väl hade fått alla uppgifter om bilen (full utrustningsspecifikation, utförlig beskrivning av skicket ("wie Neu!"), bekräftelse på att bilen aldrig varit krockad ("Unfallfrei"; skulle så inte vara fallet är handlaren enl. lag skyldig att uppge detta), samt utdrag ur Audis serviceregister som är kopplat till chassinumret och som visade att inga åtgärder fanns registrerade) -- så var det bara att föra över pengarna. Känner man sig osäker bör man givetvis vänta med detta tills man är på plats och kan inspektera bilen innan, men då får man också räkna med att vänta allt från en halv dag till ett par dagar innan banken har fått över pengarna på rätt konto, och eftersom jag visste vad det var för handlare och jag hade full kännedom om bilen så kändes detta onödigt. Dessutom hade jag fått skriftligt på att jag hade rätt att få häva köpet om det var något med bilen som jag inte var nöjd med när jag fick se den. (Vad man dock bör göra, som jag inte gjorde, är att ringa den tyska banken och kolla så att det erhållna kontonumret verkligen går till rätt företag -- nu gav handlaren mig fel kontouppgifter (Audi AG:s kontonr. i.s.f. återförsäljarens eget kontonr.), så det tog flera dagar att få rätsida på detta...). Väl på plats blev jag dock väldigt vänligt bemött och fick hjälp med att ordna allting, så jag kan starkt rekommendera denna handlare (se http://www.autovermietung-brass.de/ för info).

Med tanke på att det är ca tio timmars körning från Ludwigshafen till Malmö så kändes det också skönt att veta att det bara var lite formalia under förmiddagen innan jag kunde bege mig hemåt igen -- bilen var nyservad (genomgången plus byte av olja och filter) och nytvättad, och det såg verkligen ut som om det var en helt ny bil som aldrig ens hade varit i trafik, så det var bara att skriva på alla papper och därefter åka iväg och ordna med exportförsäkring och exportskyltar (kostar ca 190 euro), och efter en snabb genomgång av vissa tekniska funktioner i bilen så var det bara att ställa in Recaro-stolen i komfortläge och ge sig ut på Autobahn i nordlig riktning!

Bilens utrustningslista är ganska diger -- här är en förteckning över alla tillval och priser (och sedan är det ju en hel massa utrustning som är standard i S4 också):

- Exteriörfärg fantomsvartmetallic pärleffekt: 665 euro
- Elektronikpaket: 720 euro
- Audi Parking System (fram och bak): 275 euro
- Ytterbackspeglar elektriskt inställbara, infällbara, uppvärmda, automatiskt avbländande med minnesfunktion: 340 euro
- Dubbelglas i sidorutor: 525 euro
- Taklucka elektriskt styrd med solceller för automatisk drift av luftkonditionering: 1.415 euro
- Aluminiumfälgar Audi Exclusive 8" x 18" i sjuekrad dubbelekerdesign (quattro GmbH): 925 euro
- Däcktryckskontrollsystem: 300 euro
- Reservhjul: 0 euro
- Automatisk luftkvalitetskontroll: 155 euro
- Bagagerumspaket: 95 euro
- Innerbackspegel automatiskt avbländande med dagsljussensor: 245 euro
- Solskydd med manuell uppfällning i bakdörrar: 115 euro
- Multifunktionssportratt i läder i treekrad design: 0 euro
- Förarstol med minnesfunktion samt framstolar med elektrisk inställning: 310 euro
- Läderutrustning i svart Seidennappa: 1.150 euro
- Mittarmstöd fram: 165 euro
- Stolvärme i framstolarna: 330 euro
- Farthållare: 255 euro
- Sidokrockkuddar bak: 350 euro
- Adaptiv ljusreglering: 350 euro
- BOSE ljudanläggning: 605 euro
- CD-växlare: 380 euro
- Navigationssystem Plus med DVD: 3.005 euro
- Språkstyrningssystem: 285 euro
- Bagagerumsmatta formgjuten: 45 euro
= Totalt pris: 70.255 euro (motsvarande svenskt nypris drygt 700.000 kr)

Förestående åtgärder:
- Borttagning av alla S4- och V8-emblem (klart!)
- Registreringsbesiktning (bokad!)
- Montering av svenska nummerskyltar (kommer efter reg.bes.)
- Montering av aluminiumpedaler (beställda!)
- Montering av 10 mm spacerplattor bak (beställda!)
- Byte av CD-växlare (till salu!) mot Audi iPod-gränssnitt

Planerade åtgärder på sikt:
- Byte av orangea blinkers fram mot silverfärgade (krångligt manuellt ingrepp)
- Byte av backspegelkåpor i aluminium mot svartmetallic (alt. Omlackering)
- Lackering av grafitgrå diffusor
- Vinterfälgar med dubbfria vinterdäck
- Defa elmotorvärmare med kupéuttag
- Sportluftinsugsbox (Evo V-Flow)
- Sportavgassystem (Milltek Resonated)
- Sportchassisystem (Bilstein PSS9)

Nu skall jag bara försöka ta lite bilder och lägga upp också :-).

_________________
Mark W.
Citera
Emm
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 63

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
En liten uppdatering av den egna loggföringen:

1) Audi S4 Avant -07 i denna tråd byttes i december -08 ut mot en Audi RS4 Avant -08 (svartmetallic med svart helläder, fullt utrustad med alla sportattribut utom Sportchassi Plus; en tråd om denna bil läggs ev. upp om jag modifierar något på den, vilket jag ännu inte har bestämt mig för)

2) Porsche 996 4S -04 (se tråd*) såldes i mars -09 (jag får se om jag skaffar någon ny hobbybil inom kort eller om jag håller mig till enbart RS4:an ett tag framöver)

*se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29107

_________________
Mark W.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Pics or it didnt happen

Vad är dina tankar om Rs4an som bruksbil/busbil?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Emm
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 63

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lufttemperatur och väglag har väl hittills inte tillåtit några mer utsvävande eskapader, utan jag inväntar tålmodigt skiftningen till sommarhjul och att allt grus på vägarna borstas upp innan jag törs försöka bilda mig någon form av seriös uppfattning om bilens fulla kapacitet (som jag är övertygad om nog snarast begränsas av förarens förmåga...). Spontant kan jag dock säga att körkänslan påminner mer om 996 4S än S4 Avant, vilket stärker intrycket av att RS4 förmodligen är den bästa kombination av sportbil och familjebil en körglad tvåbarnspappa kan ha (M5 och RS6 må vara starkare men verkar vara lite för runda om magen :-).

_________________
Mark W.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 Avant -07
2460 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande