Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 16110 besök totalt |
Vilken fart börjar aerodynamik göra nytta?
Som rubriken. Vid hur hög hastighet börjar saker som slät undersida, splitter, vinge, diffuser göra nån skillnad på varvtider? Jag förstår att det är en väldigt generaliserande fråga, men tänkte om nån har några ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Ställs frågan med avseende på den oranga så säger jag elakt, bort med tvättställningen ni har på bakluckan.
![]() ![]() Ngn tumme/pekfinger-hastighet jag hört är att riktig nytta har man från en bit över 100km/h men hur vetenskapligt det snacket var vet jag inte. Du kan inte härleda ngt ur artiklarna i RCE som gått ett tag nu? |
||||||
Re:
ok 100. Hmm känns inte som det är så jätteofta man kör 100 i en kurva på de banor vi kör på. Jag prenumererar inte på RCE just nu tyvärr. ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Re:
Jag har (nästan) alla nummer så du kan få låna om du vill. Dom avhandlade just det du frågade efter...eller iaf så du säkert kan få ut ngt ur det. Lägre drag ska ju dock aldrig negligeras och lite lite nytta här och där går nog alltid att hitta med ett smart aeropaket. Enorma, ofta bromsande, vingar hör dock inte dit i min bok...det går bara tungt på rakan och inte allt för sällan saknar skaparna vindtunnel för att vinna igen det förlorade genom enorm kurvhastighet. ![]() ![]() Dock ingen kritik mot er då jag hörde att ni köpt bilen "som den står" mer eller mindre. Hör av dig ngn dag så kan du få lite långloppsknep serverade, det var för längesedan vi surrade skit. ![]() |
||||||
Re:
Inte? Är du säker? Jag tror man kör dom farterna betydligt oftare än man tror, om man inte gör det så kanske man kan om man styrt upp aero? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Faktiskt sant när jag tänekr efter... Nu är det väl mest Sviestad som gäller, men även där borde, som jag skrev ovan, det finnas en viss nytta med ett smart aeropaket. Långlopp handlar ju så mkt om värme. Att skapa så lite sådan som möjligt och den man skapar ska kylas med luft som ska in och sen fraktas bort snyggt. Allt detdär vet du ju Wille så jag är inte orolig att du löser det snyggt. ![]() |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]() ![]() Du ser hur glad jag blir! ![]() Vore kul att glo på Raceasconan oxå. |
||||||
Är det inte som så att from ca. 70km/h så är inte längre något nämnvärt rullmotstånd som motorn jobbar emot utan i princip endast luftmotstånd?
När Dr. Ytterström får syn på den här tråden får vi säkert mer utförliga svar. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Här kommer några exempel. Var och en kan ju dra sina egna slutsatser.
A=1.7 m^2. m=1000 kg. Mu=1.1 Kurva med radie 50 m: C_l=0.2 83.2 km/h C_l=-0.8 85.5 km/h 3% snabbare radie 100 m: C_l=0.2 117 km/h C_l=-0.8 124 km/h 6% snabbare och om vi har en kurva med 180 m radie blir det 11% snabbare (156 -> 173 km/h) Alla värden är helt teoretiska och från 0.2 till -0.8 lyft kommer vi INTE med en liten spoiler. Faktum är dock att om reglerna tillåter så är det lönsamt att bygga på lite areodynamik. Ju lättare bil desto bättre inverkan. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||
My, friktionskoefficient gissar jag.
3% är sjukt mycket, hur mycket långsammare blir man på rakorna? ![]() Drag är nån fraktion av lyften har jag för mig, på ren vingprofil då givetvis. Vissa saker borde ge både positivt för lyft och drag, platt golv t ex. Har hört siffror på 18 Km/h när aero drag blir större än rullmotstånd, när man cyklar. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Det är just detta som oftast glöms bort när dte ska "Timellas" aerodynamik i garaget. Man saknar helt enkelt bra mätverktyg som kan säga att det blev si eller så. Drag verkar glömmas först av allt...så störst vinge vinner. ![]() Sparsamt mixtrande med kända parametrar för att sänka drag (slät undersida, tätade skarvar, lämpliga hål i fronten etc etc) kombination med en moderat splitter som får filas fram genom test för att avsluta med en liten, erkänt, effektiv vinge på bakluckan. Ska man göra mer blir det svårt hemma i garaget att få det bra. Sen är dte väl så för oss utan vindtunnel att vi får köra, ta tid, känna efter och se vad som går fortast. |
||||||
Testa? Kör med och utan vinge, jag har iofs inga varvtider, men väl en rejäl ökning av däcktemp bak med airforce-vinge monterat. Vilket borde innebära att dom fått jobba hårdare= bättre grepp?
Enkelt mätbart med däcktrycksmätare, justera inte trycket mellan körningar utan kolla bara vilket som ger mest varmtryck. om det är en "korrekt" metod vettekatten. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Re:
Testa så repeterbart man kan är väl enda vägen vi vanligt dödliga kan ta till. ![]() Airforce-vingen är väl sen en av få vingar man kan köpa rakt över disk till själiga pengar som det dessutom finns data att tillgå från avancerad vindtunnel på. ![]() ![]() ![]() |
||||||
Re:
Men sen ska den ju placeras på rätt punkt också och inte försöra balansen för mycket.. att bara ha högt marktryck i bakänden kanske inte är så kul ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
om jag inte missföstått så har ni lika jävligt långsamma banor som vi också. Då har luftmotståndet mindre betydelse. På ringen är situationen helt annan.
Balansen är viktig. Det är helt rätt. Och lite förenklat får man en snabb, rolig och säker bil med att ställa in lite mekanisk överstyrning och kompensera detta med mer DF bak. Då vänder bilen bra i långsamma böjar där vi har bra kontroll. Sedan riskerar vi inte tappa röven i Schwedenkreuz i 200.... Klart kan man mäta allting. Klocka och feeling jar ju alla. Sedan med en datalogger kan vi även mäta DF och luftmotstånd om det låter lockande. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||
Re:
Ja, det gör det. ![]() Hur gör jag för att jaga dig över bukten då? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Är det inte så att om man har en låg frontspoiler med splitter och ingen aerodynamik i övrigt så brukar man ha mer lift bak än fram? Jag menar - en vanlig svenssonbil har väl snarare lift än downforce, och med vinge bak så kompencerar man detta lift. _________________ William Ekström |
||||||
Re:
Jo fast man kompenserar ju fortfarande bara det i en ända av bilen _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 16110 besök totalt |