Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vilken fart börjar aerodynamik göra nytta?
1, 2, 3, 4   >>
16110 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Som rubriken.

Vid hur hög hastighet börjar saker som slät undersida, splitter, vinge, diffuser göra nån skillnad på varvtider?
Jag förstår att det är en väldigt generaliserande fråga, men tänkte om nån har några thumbs up -regler.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Ställs frågan med avseende på den oranga så säger jag elakt, bort med tvättställningen ni har på bakluckan.

Ngn tumme/pekfinger-hastighet jag hört är att riktig nytta har man från en bit över 100km/h men hur vetenskapligt det snacket var vet jag inte.

Du kan inte härleda ngt ur artiklarna i RCE som gått ett tag nu?

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
Ställs frågan med avseende på den oranga så säger jag elakt, bort med tvättställningen ni har på bakluckan.

Ngn tumme/pekfinger-hastighet jag hört är att riktig nytta har man från en bit över 100km/h men hur vetenskapligt det snacket var vet jag inte.

ok 100. Hmm känns inte som det är så jätteofta man kör 100 i en kurva på de banor vi kör på.

Jag prenumererar inte på RCE just nu tyvärr. Kanske borde börja igen.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

William Ekström skrev:
Andreas Lidström skrev:

ok 100. Hmm känns inte som det är så jätteofta man kör 100 i en kurva på de banor vi kör på.

Jag prenumererar inte på RCE just nu tyvärr. Kanske borde börja igen.

Jag har (nästan) alla nummer så du kan få låna om du vill. Dom avhandlade just det du frågade efter...eller iaf så du säkert kan få ut ngt ur det.

Lägre drag ska ju dock aldrig negligeras och lite lite nytta här och där går nog alltid att hitta med ett smart aeropaket. Enorma, ofta bromsande, vingar hör dock inte dit i min bok...det går bara tungt på rakan och inte allt för sällan saknar skaparna vindtunnel för att vinna igen det förlorade genom enorm kurvhastighet.

Dock ingen kritik mot er då jag hörde att ni köpt bilen "som den står" mer eller mindre.

Hör av dig ngn dag så kan du få lite långloppsknep serverade, det var för längesedan vi surrade skit.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

William Ekström skrev:
Andreas Lidström skrev:

Inte? Är du säker? Jag tror man kör dom farterna betydligt oftare än man tror, om man inte gör det så kanske man kan om man styrt upp aero?

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
William Ekström skrev:
Andreas Lidström skrev:

Inte? Är du säker? Jag tror man kör dom farterna betydligt oftare än man tror, om man inte gör det så kanske man kan om man styrt upp aero?

Faktiskt sant när jag tänekr efter...

Nu är det väl mest Sviestad som gäller, men även där borde, som jag skrev ovan, det finnas en viss nytta med ett smart aeropaket.

Långlopp handlar ju så mkt om värme. Att skapa så lite sådan som möjligt och den man skapar ska kylas med luft som ska in och sen fraktas bort snyggt. Allt detdär vet du ju Wille så jag är inte orolig att du löser det snyggt. thumbs up

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jo kanske det kanske är på fler ställen än man tänker på som det går över 100.. hmm. jo

Vi får la ta en fika nån dag, AL.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

William Ekström skrev:
Jo kanske det kanske är på fler ställen än man tänker på som det går över 100.. hmm. jo

Vi får la ta en fika nån dag, AL.

thumbs up thumbs up

Du ser hur glad jag blir!

Vore kul att glo på Raceasconan oxå.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Är det inte som så att from ca. 70km/h så är inte längre något nämnvärt rullmotstånd som motorn jobbar emot utan i princip endast luftmotstånd?

När Dr. Ytterström får syn på den här tråden får vi säkert mer utförliga svar.

Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

Här kommer några exempel. Var och en kan ju dra sina egna slutsatser.

A=1.7 m^2. m=1000 kg. Mu=1.1

Kurva med radie 50 m:
C_l=0.2 83.2 km/h
C_l=-0.8 85.5 km/h
3% snabbare

radie 100 m:
C_l=0.2 117 km/h
C_l=-0.8 124 km/h
6% snabbare

och om vi har en kurva med 180 m radie blir det 11% snabbare (156 -> 173 km/h)

Alla värden är helt teoretiska och från 0.2 till -0.8 lyft kommer vi INTE med en liten spoiler. Faktum är dock att om reglerna tillåter så är det lönsamt att bygga på lite areodynamik. Ju lättare bil desto bättre inverkan.

164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Vad är Mu?

Göteborg
Här sen Nov 2002

My, friktionskoefficient gissar jag.

3% är sjukt mycket, hur mycket långsammare blir man på rakorna?
Drag är nån fraktion av lyften har jag för mig, på ren vingprofil då givetvis. Vissa saker borde ge både positivt för lyft och drag, platt golv t ex.

Har hört siffror på 18 Km/h när aero drag blir större än rullmotstånd, när man cyklar.

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:

hur mycket långsammare blir man på rakorna?

Det är just detta som oftast glöms bort när dte ska "Timellas" aerodynamik i garaget.
Man saknar helt enkelt bra mätverktyg som kan säga att det blev si eller så.
Drag verkar glömmas först av allt...så störst vinge vinner.

Sparsamt mixtrande med kända parametrar för att sänka drag (slät undersida, tätade skarvar, lämpliga hål i fronten etc etc) kombination med en moderat splitter som får filas fram genom test för att avsluta med en liten, erkänt, effektiv vinge på bakluckan. Ska man göra mer blir det svårt hemma i garaget att få det bra.

Sen är dte väl så för oss utan vindtunnel att vi får köra, ta tid, känna efter och se vad som går fortast.

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Testa? Kör med och utan vinge, jag har iofs inga varvtider, men väl en rejäl ökning av däcktemp bak med airforce-vinge monterat. Vilket borde innebära att dom fått jobba hårdare= bättre grepp?

Enkelt mätbart med däcktrycksmätare, justera inte trycket mellan körningar utan kolla bara vilket som ger mest varmtryck. om det är en "korrekt" metod vettekatten.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Eric Josefsson skrev:
Testa? Kör med och utan vinge, jag har iofs inga varvtider, men väl en rejäl ökning av däcktemp bak med airforce-vinge monterat. Vilket borde innebära att dom fått jobba hårdare= bättre grepp?

Enkelt mätbart med däcktrycksmätare, justera inte trycket mellan körningar utan kolla bara vilket som ger mest varmtryck. om det är en "korrekt" metod vettekatten.

Testa så repeterbart man kan är väl enda vägen vi vanligt dödliga kan ta till. thumbs up

Airforce-vingen är väl sen en av få vingar man kan köpa rakt över disk till själiga pengar som det dessutom finns data att tillgå från avancerad vindtunnel på. thumbs up thumbs up thumbs up

Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Andreas Lidström skrev:

Airforce-vingen är väl sen en av få vingar man kan köpa rakt över disk till själiga pengar som det dessutom finns data att tillgå från avancerad vindtunnel på. thumbs up thumbs up thumbs up

Men sen ska den ju placeras på rätt punkt också och inte försöra balansen för mycket.. att bara ha högt marktryck i bakänden kanske inte är så kul

Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

om jag inte missföstått så har ni lika jävligt långsamma banor som vi också. Då har luftmotståndet mindre betydelse. På ringen är situationen helt annan.

Balansen är viktig. Det är helt rätt. Och lite förenklat får man en snabb, rolig och säker bil med att ställa in lite mekanisk överstyrning och kompensera detta med mer DF bak. Då vänder bilen bra i långsamma böjar där vi har bra kontroll. Sedan riskerar vi inte tappa röven i Schwedenkreuz i 200....

Klart kan man mäta allting. Klocka och feeling jar ju alla. Sedan med en datalogger kan vi även mäta DF och luftmotstånd om det låter lockande.

164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Grendel skrev:
om jag inte missföstått så har ni lika jävligt långsamma banor som vi också. Då har luftmotståndet mindre betydelse. På ringen är situationen helt annan.

Balansen är viktig. Det är helt rätt. Och lite förenklat får man en snabb, rolig och säker bil med att ställa in lite mekanisk överstyrning och kompensera detta med mer DF bak. Då vänder bilen bra i långsamma böjar där vi har bra kontroll. Sedan riskerar vi inte tappa röven i Schwedenkreuz i 200....

Klart kan man mäta allting. Klocka och feeling jar ju alla. Sedan med en datalogger kan vi även mäta DF och luftmotstånd om det låter lockande.

Ja, det gör det.
Hur gör jag för att jaga dig över bukten då?

BMW 330i -05
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

obizzz skrev:

Men sen ska den ju placeras på rätt punkt också och inte försöra balansen för mycket.. att bara ha högt marktryck i bakänden kanske inte är så kul

Är det inte så att om man har en låg frontspoiler med splitter och ingen aerodynamik i övrigt så brukar man ha mer lift bak än fram? Jag menar - en vanlig svenssonbil har väl snarare lift än downforce, och med vinge bak så kompencerar man detta lift.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

William Ekström skrev:

Är det inte så att om man har en låg frontspoiler med splitter och ingen aerodynamik i övrigt så brukar man ha mer lift bak än fram? Jag menar - en vanlig svenssonbil har väl snarare lift än downforce, och med vinge bak så kompencerar man detta lift.

Jo fast man kompenserar ju fortfarande bara det i en ända av bilen

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jag menar alltså med splitter etc i fronten. Exempelvis

Utan vinge bak:

Lift fram = 0
Lift bak = 0.5

Med vinge bak:
Lift fram = 0
Lift bak = 0
==> bättre balans

1, 2, 3, 4   >>
16110 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande