Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
1744 besök totalt |
2006-05-13 Inbjudan till Norska Rudskogen (TPC)
Turbo Performance Club inleder året med en banträff på Norska Rudskogen. Träffen kommer äga rum söndag 13:e maj. Portarna öppnas klockan 09.00, besiktning från klockan 10.00 och körning börjar klockan 13.00 och pågår fram till klockan 18.00 Vi bjuder även in andra banåkarfrälsta till detta evenemang. Mot en avgift på 300:- kan du som icke medlem till TPC få köra av dig! Ingen föranmälan! Bara att dyka upp, pynta och köra! (Bankörning 13.00-18.00) OBS! TPC är ej anslutna till SBF Ca hålltider 09.00 Portarna öppnar 10.00 Besiktning inleds 12.00-13.00 Förarmöte 13.00-18.00 Bankörning Mer grundlig info inom kort, Vill mest uppmärksamma tillfället. _________________ Jonas Andersson |
||||||
Re:
Jag tror inte det.
Det är gratis för medlemmar i TPC. Men du kanske menade medlem på "Rejsa"? Förtydligande: Medlemmar i TPC kör gratis, övriga kostar det 300:-. _________________ Jonas Andersson |
||||||
Re:
Nej då jag menade i TPC, man kanske skulle ta och förnya medlemskapet då ![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||
Saxat från TPC forumet.
Hoppas det går bra Jonas annars tar jag bort det ![]() Turbo Performance Club inleder året med en banträff på Norska Rudskogen. Träffen kommer äga rum söndag 13:e maj. Portarna öppnas klockan 09.00, besiktning från klockan 10.00 och körning börjar klockan 13.00 och pågår fram till klockan 18.00. Bankörningen är gratis för medlemmar i Turbo Performance Club. Vi kommer ha med oss ett uppdaterat medlemsregister då vi vet att de flesta inte har fått sina medlemskort. Vi bjuder även in andra banåkarfrälsta till detta evenemang. Mot en avgift på 300:- kan du som icke medlem till TPC få köra av dig! Ingen föranmälan! Bara att dyka upp, pynta och köra! (Bankörning 13.00-18.00) Ca hålltider 09.00 Portarna öppnar 10.00 Besiktning inleds 12.00-13.00 Förarmöte 13.00-18.00 Bankörning Portarna öppnas för samtliga klockan 09.00 och besiktning av fordon påbörjas en timme senare. Vi kommer se över era bilar med avseende på säkerhet, eran egen och dina medtraffikanter. Gör själv en service på ert fordon innan ni kommer till banträffen. Se över saker som bromsvätska och bromsbelägg, oljenivån i både motor och växel låda, slangar och anslutningar till oljekylare osv. Kontrollera även däcken så det finns tillräckligt med mönster för att hålla er kvar på banan. Ni som förare bör ha heltäckande bomullsklädsel, handskar och hjälm. Vi kommer tillåta passagerare, med samma krav som för förare beträffande klädsel. Vi kommer dela in förare i 3 grupper: vana banförare som jagar bra bantider, ovana banförare och drifting. Detta för att öka säkerheten bland förarna på banan. Vänligen respektera detta och välj hellre gruppen "ovan banförare" om du är osäker. Välj heller inte "ovan banförare" om du har kört ofta på bana och vill imponera på de mindre vana förare. Detta resulterar i osäker/farlig bankörning. Denna gruppindelning är endast för att ytterligare minska risken för olyckor under bankörningen. Varför "drifting"? Detta för att medlemmar i klubben önskar detta samtidigt som det finns en viss "underhållningsfaktor" bland dem som kör med sladd. Förare som "driftar" under de övriga passen kommer svartflaggas, hänvisas till "drifting"-gruppen och få en varning inför nästa tillfälle föraren kör i icke-drifting grupp. Upprepas detta en andra gång avvisas de från banan utan att få igen sina pengar! Vi börjar klockan 13.00 och inleder dagen med ett antal varv med "PaceCar" så man hinner bekanta sig med banan. Därefter släpper vi ut ett begränsat antal bilar i 20-minutersintervaller. Detta för att ge både förare och bilen (läs bromsar) vila. Samtidigt minskar vi väntetiden för samtliga som vill köra. Mer information om Rudskogen: www.rudskogen.no TIPS INFÖR KÖRNING PÅ BANA När du skall köra på bana och tänker pressa bilen hårt rekommenderas att Ni utför en viss service på Er bil. - ordinär motorservice (byte av olja, filter, luftfilter ,tändstift mm.) - Kontrollera eller ännu hellre byt växellådsolja. - Pumpa fram lite ny bromsvätska i ledningarna till bromsoken. Gammal bromsvätska tar åt sig vatten vilken förångas när bromsarna blir heta. Det är inte kul att köra utan bromsar. - Kontrollera bromsbeläggen, Du bör ha flera millimetrar kvar av beläggen innan körningen börjar för beläggen tar fort slut en varm dag på banan. - Kontrollera slangar och anslutningar till oljekylaren. Gamla och torra slangar bör bytas annars finns risken att de spricker och sprider olja över hela banan. Förutom att det är farligt är det mycket kostsamt att sanera banan efter ett oljehaveri. - Kontrollera stötdämparnas kondition. - Se till att däcken har ett lufttryck på 2.5 - 3.0 kilo. Vid kraftig kurvtagning kan däcket vika sig/kränga en hel del och ett ökat lufttryck motverkar detta. BANKÖRNING - omkörning är tillåten - Hjälm skall användas. Helst lätt och öppen. - observation bakåt (via backspeglar) är ett måste. - Långsamma fordon måste underlätta omkörningar genom att gå åt sidan. - Snabba fordon får inte "tränga" sig förbi långsammare fordon. - Det får inte finnas lösa föremål i bilen. Vid en eventuell avåkning kan lösa föremål slungas omkring inne i kupén och ställa till stor skada. OBS Använd sunt förnuft, titta i backspeglarna och underlätta omkörningar för snabbare fordon. När du kör om, försäkra dig om att den långsammare framförvarande bilen har upptäckt dig. Ta inga onödiga risker, kör om när det blir ett bra läge. Visa omdöme/hänsyn. Den som inte klarar detta plockas av banan för att övriga förare skall känna sig säkra/trygga. Ni som kommer till träffen kommer även få förfrågan om ni vill vara "flaggvakt". Det är oerhört viktigt att det finns flaggvakter utplacerade på banan. Oftast får man en helt annan (positiv/rolig/spännande) upplevelse som flaggvakt då man kommer närmare bilarna än vad man normalt sett gör som åskådare i depån. Ett flaggvaktspass är på 40 minuter. Vi uppskattar eran hjälp!!! _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||
Hade hängt på om bilen varit klar, kör Audi rs2. Blir det ngn körning på uråsa flygfält i höst?
Ivan, BTS Motor & Racing www.btsmotorracing.se |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() om du är snäll kan du nog få åka en sväng med mig eller tommy och känna på lite fart. ![]() ![]() _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
Re:
Dig känner jag igen!! ![]() Ja, vi har planerat en dag för "rattlås" körning, tror det kommer bli den 8 september. Håll koll på vår hemsida; inte populärt med rakt-fram-körning-annonsering här! ![]() _________________ Jonas Andersson |
||||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
1744 besök totalt |