| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hjulinställning med R-däck ? mycke camber och toe-in 0 ??
|
3388 besök totalt |
|
Nu när man har köpt R-däck (kumho v70a) till bilen så fick jag veta att man bör ändra hjulinställningen för bästa fäste samt livslängd på däcken, då är frågan vad ska jag ha för inställningar? Stötdämparen går inte att justera på uppe i tornet samt stötdämpar benet är fast gjutet med hubben för navet, så det ända som går att justera är spindelleden samt styrleden.. Fått höra att jag ska dra ut spindelleden så mycket som möjligt för att öka Cambern både fram och bak samt ställa in toe-in på noll ? stämmer det ? Bilen är en Audi 90 quattro -85 alltså 4wd ca 1400kg och nu nära 400hk. Däcken är nya Kumho v70a 205/45-16 med hårdaste gummi blandningen. (har sökt här men ej hittat nån info) _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Re: Hjulinställning med R-däck ? mycke camber och toe-in 0 ?
Körde inte så mycket asfalt med min quattro men jag hade ca 2 i camber fram och bak. Rak toe bak och 2 mm toe - out fram. Styrde väl så bra som den kunde. Ja ut med med dem, du kan fila lite mer i hålen också. Hur har du gjort med diffarna? Nu hade jag uniballs fram så jag har inte provat men frågan är väl om det inte går att sätta bakre kulleder fram - just för castern.. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Du tänkte på att jag skulle flytta fram framhjulen med bak spindelleden då, tror det e för tajt i hjulhuset för det..
Tänkte prova att köra med mitt diffen både i och utan för o se om det blir nån skillnad, var det lamell diffar i din rally bil? Så du körde med toe-out fram är det vanligt för just rally för det e väll toe-in org? Ska man ha samma camber fram som bak eller spelar det ingen roll? Jag vill inte göra bilen mer spårkänslig heller då jag kör med den till alla evenemang. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Re:
Jag hade en uniball som satt i ett rör absolut längst fram på länkarmen, men hade större hjulhus också så. Jag hade lamelldiffar ja. Cambern blev väl mest som det blev helt enkelt - max fram och bak. Förmodligen kommer den styra in bättre med mittdiffen öppen och sladda lite mer med den låst, för och nackdelar beroende på hastighet och hur tvära kurvorna är. Du får nog prova dig fram, 400 hk hade då aldrig jag i min
Toe-out är vanligt på alla som vill att bilen ska styra in Men börja med den rak, in har du sällan nytta av.
Styr den inte så ut lite. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Re:
Jao nåt har jag nog.. I värsta fall har jag ju faktiskt kvar turbo i garaget också
Ska se om jag kan gräva fram nåt imorron. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Jag han tyvärr aldrig modifiera hjul vinklarna, hade fullt upp varje kväll med att bygga om o trimma motorn, blev klar kl 24.00 kvällen innan Mantorp, tyvärr blev en tändspole dålig på väg till Mantorp så bilen gick som en påse nötter så fort jag fick laddtryck
Men nu är det en månad kvar tills nästa race, så nu bör jag hinna modiefiera motorn klart samt ändra hjulvinklarna. svartlock har du hittat några bilder ? _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Re:
Rättså magert faktiskt men här är några. http://www.vombsmotorsport.com/temp/ Uniball i länkarmarna med röret i framkant istället för centrerat. Man kan väl svetsa dit hylsan ännu längre fram men det där var vad som var klassat. Uniball till styrstagen, och bussningarna i subframen mot balkarna var tvådelade med hålen i sidan så framvagnen kom "längre fram". _________________ Daniel Steiner |
||
![]() |
Däck för banåka
|
3388 besök totalt |