Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hankook vs Pirelli (på tung bil)
1867 besök totalt
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Hankook vs Pirelli (på tung bil)

Jag är ute efter att hitta ett hållbart 205/45-16 däck och det verkar bara finnas Pirelli P-Zero C och Hankook Z212 att välja på när Kumho strukits från listan över R-däck.

Det står en del positiva omdömen om Z212 här i forumet och dessutom kommer en återförsäljare till nästa banträff med däcksmaskin och allt, så jag är lite sugen på att prova. Men rent intuitivt så skulle jag ju gå på Pirelli. Om någon har några kloka ord att dela med sig av så vore jag tacksam.

/950 kg på framhjulen

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Hankook vs Pirelli (på tung bil)

Andreas Möller skrev:
Jag är ute efter att hitta ett hållbart 205/45-16 däck och det verkar bara finnas Pirelli P-Zero C och Hankook Z212 att välja på när Kumho strukits från listan över R-däck.

Det står en del positiva omdömen om Z212 här i forumet och dessutom kommer en återförsäljare till nästa banträff med däcksmaskin och allt, så jag är lite sugen på att prova. Men rent intuitivt så skulle jag ju gå på Pirelli. Om någon har några kloka ord att dela med sig av så vore jag tacksam.

/950 kg på framhjulen


Kumho strukits från däckslistan?

Z212 och Kumho MX har inriktning på samma segment. dvs sportigt gatbruk med inslag av banåkning, men kan inte jämföras med ett r-däck.

P-Zero C är lite mer ett r-däck, men fortfarande inte ett riktigt r-däck.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Kumho har strukits från listan efter att jag provat två olika gummiblandningar och inte får det att hålla. Däcket verkar ha en för vek stomme som ger väldigt märklig slitagbild. Dessutom skenar lufttrycket och det blir till att släppa ut luft flera gånger eftersom det är svårt att gå ut med tillräckligt lågt lufttryck från början utan att skada däcken.

Tack för bra synpunkter om däcken, trist bara att det inte finns "riktiga" R-däck i rätt dimension. Eventuellt blir det 225/45-16 framöver, men det krävs lite jobb för att få det att lira i hjulhusen.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I r-däck finns ju 205/50-16 hos flera leverantörer thumbs up

Toyo R888
Yokohama 032 (samt 205/55-16 i 048)
Kumho V70a
Michelin Cup
osv.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Spåntan reaktion.
För mycket bil till däcksdimentionen.

Vad är det för bil???

Då jag puffat runt med ca 2/3 av vikten fram på 195 och fram svålarna levde ett hårt liv.
Iof dräglig försliting, skulle nog behöva mer negativ camber. Hadde ca -2-2,5grd.
Jag snackar ca 1080kg FWD bil.

Hur mycket camber har du???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Jo, du har rätt. Däcksdimensionen är i underkant. Det är en Alfa Romeo 155 Q4 -96. Bilvikt 1465 kg, tjänstevikt 1560 kg varav 61% fram. Sista årsmodellen och mest motor/4WD på den botttenplattan gör att det blivit lite för mycket. Därför tittar jag på om jag kan få på en storlek större hjul (Diameter 610 istf 590), men just nu hinner jag inte dra lasset med att match in andra hjul och specialbeställa 8x16 fälgar till 225/45-16. Dudes föärslag på 205/50-16 skulle kunna avar ett alternativ, men även där blir det en del pyssel för att säkerställa att det inte tar i någonstans.

Camber 1,5 grader
Caster 2,2 grader

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hur skulle det funka med typ 15" fäljar??? (typ bromsar mm)

Eller 17"?

205/45-16 kontra 205/50-16 skulle förvåna mig om det strular.
Även 205/55-16.

Citat:
Camber 1,5 grader
Caster 2,2 grader


Skulle nog inte skada med mer camber.

std chassi?? (typ fjädar och krängre)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Lite mer spontant

Porsche har ju någon form av märkning på däck som de rekommenderar till baktunga 911or (Egentligen till alla porschar)... N-märkta däck. Dessa ska tydligen vara förstärkta i stommen.

Kanske kan vara något att prova?

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Adam928 skrev:
Lite mer spontant

Porsche har ju någon form av märkning på däck som de rekommenderar till baktunga 911or (Egentligen till alla porschar)... N-märkta däck. Dessa ska tydligen vara förstärkta i stommen.

Kanske kan vara något att prova?


Fast inte i 205-bredd va

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Re:

Dude skrev:
Adam928 skrev:
Lite mer spontant

Porsche har ju någon form av märkning på däck som de rekommenderar till baktunga 911or (Egentligen till alla porschar)... N-märkta däck. Dessa ska tydligen vara förstärkta i stommen.

Kanske kan vara något att prova?


Fast inte i 205-bredd va


Nja det är kanske lite väl mycket cykeldäck

Här är lite klippt från en lista över 16" N-märkta däck. Tråden jag hittade det i var från 2005 så den kan naturligtvis vara aningens ouppdaterad.

Bridgestone Expedia S-01 N2
Bridgestone S-02 N3
Continental SportContact CZ91 N0
Continental SportContact N1
Michelin MXX3 Pilot SX N1
Pirelli P-Zero Asimmetrico N2
Toyo Proxes F1S No

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Bilen rullar normalt sett på 215/40-17, men det verkade enklare att hitta banåkadäck till orginalfälgarna (7x16), därav det spåret. 15" fungerar inte för bromsarna. Chassit är modifierat med det enda som finns/fanns till bilen; Eibach Pro kit och gula Koni. Några andra kränghämmare finns inte.

N-märkta däck finns i rätt dimension fast av fabrikat som knappt går att uttala.

Problemen med att gå upp i diameter är två; 1. Bilen är lååg fram och lätt breddad (8 mm) p.g.a. bromsoken => Trångt mot skärmarna. 2. 4x98 i bultdelning får det svettigt med stora klistriga däck.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm jag tror jag börjar fatta läget

205/50-16 borde väll funka, eller?
Rullingsdiamter ca ca 215/40-17ger 604mm
205/50-16-->611mm
Allså 3,5mm på radien större.
Men men, verkligheten kan säga annat

Yokohama 032 verkar tåla mycket styrk
Toyo R888 är helt ok men jag skulle nog klassa 032 högre.
Michelin Cup är väll vassast vad gäller greppet.
Kumho V70a ingen ärfarenhet av.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hittade Continental SportContact och Michelin MXX3 i 205/55-16 och N1/N2 thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Efter en del velande så får det bli Yokohama A032 i 205/50-16. Det finns en viss risk att det tar i i hjulhusen fram under belastning, men i så fall kan jag också glömma 225/45-16, så då är jag tillbaks på ruta 1 och bara P-Zero Corsa i 205/45-16 återstår. Återförsäljaren tvivlade på att Hankook Z212 skulle fungera om Kumho V700 inte fungerade.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vill bara tillägga att herr Möller åker fort och behöver hårt gummi och stadiga sidor om det ska fungera med den jeepen.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Andreas Möller skrev:
Efter en del velande så får det bli Yokohama A032 i 205/50-16. Det finns en viss risk att det tar i i hjulhusen fram under belastning, men i så fall kan jag också glömma 225/45-16, så då är jag tillbaks på ruta 1 och bara P-Zero Corsa i 205/45-16 återstår. Återförsäljaren tvivlade på att Hankook Z212 skulle fungera om Kumho V700 inte fungerade.



Hur kan en däckförsäljare ens ta v700 och z212 i samma diskussion?

Det är som att jämföra Yokohama 032:or med Gislaved nordfrost

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Däck för banåka
Hankook vs Pirelli (på tung bil)
1867 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande