Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur ser naven ut till BMW 5x120?
1952 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Jag går mer och mer i planerna på att tillverka egna spindlar till bilen. De fälgar som skall på har bultmönster 5x120 vilket är std på BMW. Jag vill tillverka spindlarna i aluminium för att därefter bulta på nav (namn?).

Men för att kunna lämna iväg ritningar så måste jag veta hur naven ser ut och hur de sitter fast på BMW:s original spindlar.

Någon som:

1. Förstår vad jag är ute efter
2. Har bilder
3. Har måttskisser eller liknande.

Tack på förhand.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Jag har gjort nya NAV i aluminium, som bultas på mina Datsun-spindlar fram.
om du vill göra nya spindlar så är det väl inte så lämpligt att använda aluminium?

Sen så skiljer det väl på navhålet i fälgen och bromsskivan mellan olika BMW-modeller!?
Vilken offset på fälgarna ska du köra med?

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Hej!

Då jag inte sett BMW:s lösning så fumlar jag lite i mörkret. När det gäller fälgar så har jag bara hittat en tillverkare som säljer fälgar efter mina önskemål, och bultcirkeln blev då samma som BMW har som std.

Således behöver jag ett par spindlar som jag skulle kunna matcha med fälgarna. Då jag inte känner till någon BMW med dubbla a-armar så blir det till att uppfinna hjulet på nytt.

På mitt jobb har en av CADarna erbjudit sig att rita fyra spindlar åt mig efter eget önskemål, för att därefter låta mig nyttja deras CNC fräs. Således ett erbjudande som är svårt att tacka nej till.

Jag länkar in en bild lite snabbt och smidigt:

Jag tar fram spindlar som ser ut ungefär så här, därefter så vill jag kunna montera på, det jag kallar navet, dvs kullager och anordningen där fälgen monteras. Men han behöver informationen om hur dessa "nav" (heter det så egentligen?) (upright = spindel, wheel hub = nav?) fästs på spindeln på en BMW.

Jag kan inte tänka mig att dessa delar är gjutna i ett stycke, utan att det går att montera isär dem från varandra. Jag har försökt leta efter en bild på bildelsbasen som skall förklara vilken del jag är ute efter men utan resultat.

om vi tittar på denna spindel så ser man ju tre hål för att fästa "navet" i spindeln. Jag vill således ha den information som krävs för att kunna designa en spindel därpå jag ett BMW-nav kan fästa.

Saab-spindeln som jag inte orkar göra om, och som jag dessutom inte hittar några breda fälgar till.

Iofs kanske jag gör problemet för stort. Men jag hittar inga fälgar i 18" storlek som bak kan få på 295 och fram ca 245. I alla fall inte med saabs bultmönster. Till BMW fanns massa att välja mellan.

Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

om man kollar på E34 så är det fram en tapp med lagerläge och gänga för mutter att dra lagret med men den är gjord i ett stycke med nedre delen av fjäderbenet och styrarmar och bak är det i bärarmen ett genomgående hål där lagret trycks i och låses med en segersäkring och sen drar man ihop yttre och inre del av navet med en mutter.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=HD91&mospid=47385&am . . . .

således inga problem att svarav en tapp likadan som den fram och bak ett stort hål med spår för segersäkring och sen montera lager+nav från bmw.

Fram har jag för mig tappen är 37mm i diameter och lagerläget är ca 40mm långt med en gänga utanför för muttern.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=HD91&mospid=47385&am . . . .
Bak är hålet ca 80mm och 50mm långt.

Har inget fjäderben eller bärarm löst att mäta på men fråga m3 jonas om inte han har en bakre bärarm att mäta på.

Lund
Här sen Feb 2003

blir det inte enklare att bredda bakfälgarna än att tillverka nya spindlar?
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Anders: Både ja och nej Jag börjar med att försöka lösa spindelfrågan....sen tar jag fälgarna.

Per: Mycket intressant. Som jag ser det så skulle jag kunna gå till en reservdelshandlare och köpa hela den kompletta delen. Monteras den på en hemmagjord spindel med några bultar så har jag en komplett del att montera på a-armarna. Och då det är en del till bakvagenen så finns det ju uttag för drivaxlar?

om så är fallet borde det här kunna gå riktigt bra...

Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

En snabb skiss på hur tappen till framaxeln skulle kunna se ut för att kunna montera ett bmwnav och hjullager på.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Det sitter "riktiga" spindlar (alltså för a-armar) fram på Opel Commodore 70-tal. De har samma bultmönster som BMW, 5x120. Jag har själv testat ett nav i en BMW originalfälg, passar perfekt. Kolla även på Jeppsons Pontiac med M5-fälgar.
Nackdelarna är hög vikt, gjorda av stål och att skivan monteras bakom navplattan original. Inget som inte går att lösa iofs. Har inte mätt upp mina spindlar, så jag är osäker på geometrin, men helt kass kan de inte vara.
Bör finnas på en välsorterad skrot för en ringa penning.

Skruva banåkabil
1952 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande