Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1587 besök totalt |
Idé som skulle hjälpa oss nybörjare.
Hade det inte varit en bra idé men en "ordlista" med en kort förklaring av dom vanligaste begreppen. Något i stil med detta, men en aning med kryddat. Tot: Torque overturning (kpmm) ALe: Acceleration Lengthwise (g) MF: Mass Front (kg) MB: Mass Back (kg) CGH: Center of Gravity Height (mm) HICLCG: Height of Instant Center Line under Center of Gravity (mm) HDF: Height change caused by Dive Front (mm) HDB: Height change caused by Dive Back (mm) HADF: Height change caused by Anti Dive Front (mm) HF: Height change Front (mm) WB: Wheel Base (mm) WRF: Wheel Rate Front (kp/mm) WRB: Wheel Rate Back (kp/mm) Bara en tanke som säker hade hjälp fler är mig. Ha de _________________ Tobias Ohlsson |
Elaka enheter. Är väl förstås något jänkarna använder, det här? ;-)
g = 9,82N (cirka, i Norden. 9,818) kpmm = g*(1/1000) = g/1000 Nm kp/mm = g/(1/1000) = 1000g N/m Det här är, enligt mig, ett litet steg i rätt riktning. Heja SI! Framför allt bör man skilja på massa och kraft. Tror för övrigt inte att jag kan bidra med så mycket, utöver det som är självklart. _________________ Johan Karlsson |
![]() |
Racetech
![]() |
1587 besök totalt |