| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylning...
|
1064 besök totalt |
|
Oljekylning...
Vad ska man använda för adapter mellan motor och oljefilter? En med termostat eller utan? Bilen, en Mustang, används i historisk racing. Motorn är "lagom" trimmad. Har aldrig haft problem med för hög oljetemperatur men vill va på säkra sidan. Mvh Lars P _________________ Lars Palmkvist |
||||
|
Re: oljekylning...
Ska du ha dit en kylare? Finns ju vattenkyld och med vanlig setrab. Jag har haft setrab och det funkar bra men tar lite plats och använder vattenkyld nu (se min biltråd). Vet inte hur det sitter direkt på en Mustang.. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re: oljekylning...
Med.
"Don't mend it, if it ain't broken". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Jag vet inte hur det är med Ford men på Camaros utrustade med 1LE "banpaketet" sent 80tal så hade man en lösning som var just en adapter mellan block och oljefilter denna dapter hade kopplingar som ledde till vanliga kylaren,hur effektivt eller ineffektivt detta var ska jag låta vara osagt men den värmeväxlade vätska mot vätska som har högre effektivitet mot en luft/vätske växling en bieffekt är ju oxå att den gör att motoroljan snabbare kommer upp i temperatur i och med att kylarvattnet når snabbare arbetstemp vilket leder till ett mindre slitage vid kallstarter
Finns det en liknande lösning för Ford så kanske det kan vara nåt :idea: Men annars så skulle jag oxå rekomendera termostat om du väljer separat oljekyl. mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylning...
|
1064 besök totalt |