Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Panic mode; ljud i servosystemet, hydraulikexperter se hit!
1263 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Jag har ett lite konstigt ljud i servosystemet till Pontiacen. Ett lite morrande ljud finns hela tiden i bakgrunden och tilltar i samband med att man vrider på ratten (dvs att servot börjar jobba). Mitt system är lite annorlunda uppbyggt eftersom jag har ett hydrauliskt bromsservo, sk hydroboost, inkopplat också.

Funktionen är det inget fel på - bilen bromsar som bara den och svänger som om den aldrig gjort något annat, men ljudet låter verkligen inget vidare. Inget metall-mot-metalljud men ett morrande/väsande/surrande som påminner lite om ljudet som kommer om man tex stoppar en elmotor när den egenltigen vill gå på fullt.
Ljudet finns i bakgrunden hela tiden, men tilltar när man antingen bromsar eller svänger.

Så här är systemet kopplat;

Bromsservot;
"1" Här kommer trycket från servopumpen som därefter skickas till styrväxeln via "2". "3" är bromsservots returledning tillbaka till tanken.

"4" är tryckledningen från pumpen till bromsservot. "5" är returledningen från styrservot till pumpen, 6 tryck till styrservot från bromsservot och 7 är returledningen från bromsservot till pumpen.

Jag misstänker att felet ligger i bromsservot på någon vänster men kan ljudet tex bero på att det finns luft i systemet? Trasig är den inte eftersom bromsarna funkar bra, men den kanske är på väg att gå sönder? Är det kanske fel arbetstryck i systemet för att bromsservot ska funka som det är tänkt? För liten returledning från bromsservot eller för liten tryckledning mellan bromsservot och styrservot?

Jag hade verkligen uppskattat om rejsa kunde slå sina kloka huvuden ihop och komma på något. Jag har besiktning nästa vecka och hinner egentligen bara skruva under morgondagen och på tisdag kväll (natten innan besiktningen...). Känns sådär att komma in med en musikal under huven.

Imorgon ska jag testa att koppla förbi bromsservot för att konstatera om det är det som krånglar. Uppdaterar tråden kontinuerligt under morgondagens meck...
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Har du gjort några förändringar i systemet sen du använde bilen senast och det var tyst?

Arvika
Här sen Feb 2007

Pröva att lufta... låter som du kan ha fått en luftfälla i systemet, min, (iochförsig volvo 740) lät exakt som du beskrev på ljudet och löstes genom att lufta systemet!

Härnösand
Här sen Jun 2005

Svårt att säga när man inte hört det...

Dock dyker det upp ett ljud i servopumpen om den suger in luft. Ett ljud som man med lite fantasi skulle kunna beskriva som ett morrande/gnällande/väsande...

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
japp! det verkade vara luft som car boven. har fyllt på lite på förmiddagen och nu verkar det fungera bättre! Problemet verkar löst.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Anders Jeppsson skrev:
japp! det verkade vara luft som car boven. har fyllt på lite på förmiddagen och nu verkar det fungera bättre! Problemet verkar löst.

thumbs up

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
1263 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande