| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
layout för tändsytrning MS I V3
|
2390 besök totalt |
|
går dett att göra såhär?? går det att driva 4 separata spolar från en msbox som är uppsatt för wastefire??
eller ska man ha 4 moduler, till fyra spolar, och ms driver två moduler per tändutgång..? eller ska man helt enkelt bara kör vanlig wastefire?? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
Egentligen borde jag inte svara här, eftersom det finns ett alldeles ypperligt svenskt forum för Megasquirt.
www.forum.megasquirt.se Men det går att driva separata spolar med MS1 V3. Man kan antingen använda 4 st VB921 transistorer som driver varsin spole, eller så kan man köra wasted spark. Det är väldigt flexibelt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
Som jag förstått det behövs det två VB921:or för att driva en wasted-spark spole för fyra cylindrar. Några tändmoduler behövs inte om man har VB921orna, så har jag fattat det i alla fall. Jag har köpt hem tre VB921 till kompisens bygge med en vr6a. Lite mer info: You can drive up to 6 coils, using one VB921 per coil in the circuit diagramed on the MSnS-E pages linked here. It is possible to use 6 of these circuits to drive a 6-cyl Coil-on-Plug (COP) ignition system. Note that DIYAutOTune.com's MS130-K, MS130-K2 and MS130-C kits and assembled units come with a single VB921 as a part of the package, so you wouldn't need more than five extras. Check the MSnS-E Wheel Decoder link for information on implementation of this circuit. http://megasquirt.sourceforge.net/ex ________________________________ MS kan styra tändningen på flera olika sätt: En Ford EDIS modul + spole + 36-1 triggerhjul+ VR-givare En boschmodul + en vanlig spole + fördelare En VB921:a (ser ut som en transistor men fungerar ungefär som en tändmodul) + en vanlig spole + fördelare En VB921:a + en spole per cylinder + "valfritt" triggerhjul + VR/hall-givare Allt beror på vilken motor du har och hur mycket tid/pengar du vill lägga ner. Själv anser jag att separata VB921:or och separata spolar är bäst. Bl.a. slipper man då allt mekaniskt "spel" som kan uppstå i en fördelare. Alla tändningsalternativ som finns kräver diverse moddningar av orginal MS... http://forum.savarturbo.se/viewtopic _________________
|
||
|
för att precisera.
en vb912 orkar inte driva två spolar.. det jag undrade då var om man kunde via en extra tändmodul driva en extra spole påbara en vb921? alternativt, om en tändmodul orkar driva två tändspolar.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
har lite frågor hur det funkar !
då jag fatta det som att man trigga en transistor som sen skickar ström tikk tändspolen ? då jag kolla på elfa och hitta några som klara över 40A vid 600v och kan man i ett sådant fall bygga späning så snabt och exakt så man får rätt tändning ? (vit inte själv hur det funkar därav frågan!) _________________ // Mikeal Rylen |
||
|
Jag tror det är lite skumma backströmmar och annat elektronikjox som spelar in på valet av just VB921 transistorn. Länge sen man gick i skolan nu, så allt är bortglömt.
Det är nog bäst att ta detta till Megasquirt.se, där borde det finnas nån som har koll. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2390 besök totalt |