| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bärarmar glider på bussningarna??
|
836 besök totalt |
|
Jag upptäckte en märklig sak när jag hade kört ett tag med bilen efter att bussningarna har blivit bytta. Det verkar som om den vänstra främre bärarmen har glidit framåt på bussningarna över de tunnare kragarna som sitter just framåt. Det är nämligen ett glapp mellan bärarmen och den bakre, bredare, "kragen" på bussningarna. Det gäller både bakre och främre leden på den främre bärarmen. Bak ser det bra ut. På höger sida ser det också ut som det ska, och alla bussningar är monterade åt samma håll på alla leder både på höger och på vänster bärarm - med de bredare "kragarna" bakåt... Har fått tips av Niklas Falk att man kanske borde shimsa mellan bussningen och subframen, men vid närmare eftertanke så verkar det inte som det finns någon plats mellan dem, det är helt enkelt bussningen som har flyttat sig. Ska jag vända på de främre bussningarna så att de breda kragarna sitter åt olika håll på de främre och de bakre bussningarna? Då borde inte bärarmarna kunna röra sig så mycket, varken framåt eller bakåt eftersom de har svårare att krypa över de bredare kragarna. Någon som har idéer om detta? I så fall mekar jag loss bärarmarna och fixar det innan bilen åker in på hjulinställning på måndag morgon...
Den här sitter på höger sida
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
|
Bussningarna är från Polybush i England - www.polybush.co.uk. Jag pratade nyss med Bladh som monterade dem. Han sa att gummi o plast är olika - gummi flexar i sig själv - då monterar man med såpa för de kan sitta fast i bärarmen. Plast däremot (som mina) ska fettas in för där flexar inte plasten.. Dessa är alltså infettade. Enligt honom är infästningarna "konade" på något sätt, och originalbussningarna sitter så att den tjocka kragen är mot "konan".
Nä nu orkar jag inte längre, det får bli en tur ut till garaget och så kollar jag själv! Sen ska jag på lägenhetsvisning 1710. Om någon har en snilleblixt så finns jag på 0707-13 33 98 _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
|
Kollade mina precis och jag har kört rätt hårt med min sedan bytet och de har inte rört sig
Mina bussningar är av samma märke och har monterats på samma sätt med samma fett... (i samma skruvstäd) Fattar noll
_________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 En vit Opel -18 |
|
Jag har i alla fall vänt på de främre bussningarna nu. Tog inte mer än ca en timme totalt!!!
Bätter säjf thän sorry! Det känns (i hjärnan) som att det är på det här hållet de ska vara monterade, men vi får se! Imorgon blir det hjulinställning!
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
![]() |
Skruva banåkabil
|
836 besök totalt |