| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Chassi Problem i höga farter!
|
1597 besök totalt |
|
Hejsan. Har ett problem med min ban åkar racer som jag tänkte lufta ett par varv nere på ringen i sommar. Har bytt till justerbara framvagnsstag, Bakvagnsstag, Gjort 4-Hjulsinställning som är aningens aggressiv och har alla kolfiber saker under bilen monterade, Dvs Det som orginal (Fram) Gör bilen mkt stabil i kurvtagningar i höga farter och (Bak) Den stora kolfiberplattan som fungerar som en venturi tunnel. Problemet nu är att ligger ja i farter runt 240kmh ++ upp till 300kmh så får chassit en tendens att studsa, Kännslan är den men kan ej komma på vad det är som gör det
Den är riktigt nervig i dom farterna och det är inte bra alls, Känns riktigt obehagligt och osäkert, (Ja jag vet man ska inte köra så fort etc så kom inte med det) kör endast själv under kontrollerade former. Vad tror ni, Vad ska jag göra? Har Coilisarna inställda på mitt Mellan mjuk och hård, ska pröva justera ner dem på MAX mjukaste som går och se om det hjälper i veckan här. Bilen i fråga är en nissan Skyline R34GT-R V- Spec.
Tack på förhand för alla tipps och ideer. Mvh Klaus, Södertälje _________________ Klaus Schöps. |
||
|
Har du fungerande och mycket downforce är det inte omöjligt att bilen sätter sig på det, i förhållande, mjuka chassiet. Det är antaglien bara avfjädrat för bilens vikt , inte bilens vikt + Aerodynamik.
Är det så så kan ride-height bli för lågt för att på så sätt bromsa "choka" flödet till bottenplattan, varav all downforce försvinner och bilen studsar upp igen till normal ride-height. Sedan upprepas proceduren cykliskt. Kan va därför den studsar. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Re:
Precis min tanke. Vet att F1-bilarna i början på 90 talet hade enorma problem med detta fenomen att downforcen sög ner bilen mot marken och minsta lilla ojämnhet som gjorde att luft kunde smita ut vid sidorna av bilen istället för att gå i venturin gjorde att bilen studsade upp igen.. detta gjorde att man utvecklade helt digitala, datorstyrda dämpare som ställde hårdheten många ggr / sekund för att kompensera för eventuella ojämnheter i marken och undvika aerodynamiskt studs.. Dom gammla F1-bilarna hade inte mkt mer än 4cm fjädringsväg om jag inte minns helt fel. galet
_________________ Alexander Viksten |
||
|
Re:
Har bakbladet på vingen inställt just nu på max "downforce" Kan vara en del av den bidragande faktorn.
Allt det andra i chassiet är uppdaterat till bättre saker som kompisen i japan använder i sin banbil. Dock är ej alla bussningar bytta.. Tänkte på den poängen du hade med att den är avstämd med bilens vikt men inte "Vikt kontra DownForce", Bilen är byggd för att vara optimal i högre farter det är det som är så konstigt. Men dock det enda som fjädrar / Ger med sig på bilen när man kör är däcken, Gummit dvs, det är de som fjädrar, Bilen är riktigt stenhård i sig. Vart tyvär inga uppdateringar i dag för man vaknade inte förrens kl 2100 och då bar det av till jobbet igen Fullt ös på er alla
_________________ Klaus Schöps. |
||
|
Glömde förtälja att i dom farterna "känns bara" som bilen skuttar / Hoppar... Det som jag vet är att den "Är" nervig / Nervös som sjutton, Minsta my på ratten känns de som den rör på sig en meter, Svarar riktigt bra och lite till.
Någon som har ideer hur man kollar det eller mer förslag? Mvh _________________ Klaus Schöps. |
||
|
Inte riktigt min grej men...
Kan det vara så att vingen stallar En tankee är här att virvelbildningen bakom coupen flyttar sig i högre farter och vingen stallar. Bilen studsar vinkeln/ virvelbildningen blir blir annorlunda down force ökar. Pröva med en mindre vinkel se om problemet kvarstår Edit Vingen påverkar ju även venturi effekten...... Edit 2: MAx downforce = max vinkel eller är det utprovat (MHT vingar som stallar) _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
Du har en så hårt fjädrad bil att det är däcken som fjädrar mest plus att dämparna (som förmodligen är byggda för mera normala fjäderkonstanter) står mellan mjuk och hård? Du tror inte att det kan vara så enkelt att dämparna inte klarar av att göra sitt jobb?
Släng av alla aeroprylar och kör en repa, se vad som händer. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Jag fick liknande problem med min evo6a när man körde utan vinge och hårdaste på dämparna då fick jag liknande fenomen som dig fast mina kom fram redan vid 160-180 har jag för mig kändes som billen gjorde va den ville själv.
_________________ Mikael Engblom |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1597 besök totalt |