Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2007-06-02 Sturup Raceway - LOTUS CAR CLUB SWEDEN
1 besök senaste veckan (1342 totalt)
JohanSalo
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 73


Trådstartare
2007-06-02 Sturup Raceway - LOTUS CAR CLUB SWEDEN

LOTUS CAR CLUB SWEDEN
Track-day Sturup Raceway 2 juni 2007

Tidsprogram:
08.00-09.00 obligatoriskt besiktning och förarmöte för alla som skall köra på bana.
09.00 Bankörning börjar
12.00-13.00 Lunch
17.00 Bankörning slutar.

Anmälan sker till webmaster@lccs.nu med rubrik: Anmälan till Sturup Raceway 2 Juni
Med i mailet ska vara:
Bil:
Namn:
Grupp:
Vi har även ordnat catering (varm mat) som lunch vilket kostar 120kr/man. Vill du ha lunch skriv detta i mailet.

Bankörning kostar 700kr.
Det kommer även finnas möjlighet åka med på banan med rutinerad förare för 100kr (ta med kontanter och gärna jämna valörer)


Syfte - målsättning

Rubricerade banträff har som syfte att introducera fler av klubbens medlemmar
i banåkningens konst. Att köra sin Lotus på bana har gamla traditioner.
De första Lotusbilarna byggdes ju specifikt för detta ändamål. Men även de
moderna Lotusmodellerna kan känna sig hemmastadda på en racingbana. Egentligen
det enda ställe där deras fulla potential kan ansvarsfullt utnyttjas till fullo.
Den primära målgruppen är alltså de som ännu ej provat på banåkning. Detta till
trots kommer dagen även ge möjlighet för mer avancerade förare att köra på den
spännande och utmanande Sturup Raceway.

Det är en uttalad målsättning att alla, både debutanterna och de mer rutinerade
förarna, ska ha en rolig och lärorik dag tillsammans. Mottot är att det ska vara tryggt
och säkert. Vi kommer därför att vara uppdelade i tre olika grupper med förare av
olika erfarenhetsnivå i sin egen grupp. Beroende på deltagarantalet kan någon grupp
komma att dubbleras. Detta för att antalet förare samtidigt på banan ej ska bli för stort.
observera att all tidtagning av bilarna är absolut förbjuden och inga resultatlistor får
upprättas! Vår bandag är ingen tävling, utan ett tillfälle för övning av körning på bana.
Bandagen inledes med ett förarmöte. Detta möte är obligatoriskt för alla förare.
LCCSs bandagskommitté utser körledare och instruktörer. Vilka dessa är presenteras
på förarmötet.

Gruppindelning

Grupp A Debutanter

Grupp B Vana förare. De som har kört på bana någon eller några gånger tidigare.

Grupp C Rutinerade/Licensierade förare.

Grupptillhörigheten är en överenskommelse mellan den enskilde föraren och LCCSs
bandagskommitté. Det är möjligt att byta grupptillhörighet under dagen. Dock kan
ej föraren växla fram och tillbaka mellan grupperna. Skälet till detta är att vi vill eftersträva så inbördes jämna grupper som möjligt. Open pit lane gäller alltså ej.

Bilen

För att få köras i någon av ovanstående grupper ska bilen vara godkänd att köras på allmän väg, dvs den ska vara registrerad, skattad, försäkrad samt godkänd av Svensk Bilprovning. Observera att detta även gäller bilens däck. Slicks är alltså ej godkända.
Bilen ska vara utrustad med minst 3-punktsbälten. Avtagbara bogseringsöglor eller fästen ska vara monterade. Bilen får ej uppvisa något vätskeläckage. På roadsters/
cabrioleter ska taket vara monterat och uppfällt. Sidofönster ska vara helt stängda.
Tänk på att tömma bilen på alla lösa föremål både i kupén och i bagageutrymmen.
Glöm ej att i god tid kontrollera bromsarna. Bromsvätskan bör ej vara äldre än ett år.

Personlig säkerhetsutrustning

Förare ska bära hjälm och heltäckande klädsel i bomull eller overall i brandsäkert material. Skorna ska sitta väl fast på foten och vara av för ändamålet lämplig typ. Handskar, i skinn eller brandsäkert material, som skyddar handleden ska användas. Säkerhetsbälte ska användas vid all körning.

Körledaren kommer att genomföra en kontroll av varje bil och förare, för att se att ovanstående säkerhetsbestämmelser är uppfyllda. Om det är körledarens bedömning att förare eller bil ej följer dessa krav, kan förare och/eller bil nekas delta i bankörningen.

Körregler

Huvudregeln är att all körning sker med omdöme och hänsyn !

Vid omkörning ska den snabbare bilen byta spår så att den långsammare bilen kan bibehålla idealspåret. Den förare som blir omkörd skall med körriktningsvisaren markera till vilken sida han/hon tänker köra, och därigenom bekräfta att han/hon är beredd på att omkörning sker. Det är ej tillåtet att hindra omkörning, sk stängning.
Det är förbjudet att köra fortare än gånghastighet i ban- och masskindepån.
Det är alla förares skyldighet att iaktta och åtlyda flaggvakternas signaler.
Endast de som är utsedda av bandagskommittén att vara instruktörer får köra med passagerare eller själva vara passagerare på banan. För passagerare gäller samma regler
angående personlig säkerhetsutrustning som för förare.
Vi påfarten, samt vid kritiska punkter på banan, kommer flaggposteringar att bemannas.
Följande flaggsignaler användes:

Gul flagga: Hinder på/vid banan. Sänk hastigheten. Omkörning förbjuden.
Röd flagga: Heatet stoppas omedelbart. Långsam körning till depån.
Rutig flagga: Visas vid huvudpostering (banpåfarten/depåutfarten). Anger att heatet är
avslutat, och att man i sakta fart återvänder till maskindepån.
Svart flagga: Visas vid huvudpostering. Gäller enskild förare/bil. Denne sänker farten
och kör direkt in i depån och inväntar där besked från körledaren.

Svartflaggning beslutas av körledaren. Orsaker till svartflaggning kan vara:
- att bilen ej anses tillräckligt säker
- ej godkänt uppträdande på banan

Förare som bryter mot dessa körregler kan av körledaren förbjudas köra.

Alla förare är skyldiga att tjänstgöra som flaggvakt enligt särskilt schema.

Ansvar

All körning sker på egen risk.
Lotus Car Club Sweden eller dess bandagskommitté påtar sig inget ansvar för skador
eller incidenter på banan eller depån.


Enkät

För att vi ska bli ännu bättre på att arrangera aktiviteter för LCCSs medlemmar så
vill vi gärna ta del av dina åsikter om bandagen på Sturup Raceway den 2 juni 2007.
Vi kommer därför att lämna ut en enklare enkät, som vi hoppas att du vill svara på, så
att vi kan lära oss av de eventuella brister eller misstag som kan ha uppstått.
Ambitionen är att det ska bli ännu bättre nästa gång!


Lotus Car Club Sweden

Vid frågor maila Mikael Wickström
webmaster@lccs.nu
Klubbmästare i LCCS

Huvudsponsor till denna Event är Wendels Bilförsäljning - www.wendels.se

_________________
Johan Salomonsson
Lotus Elise S2 111S
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Re: 2007-06-02 Sturup Raceway - LOTUS CAR CLUB SWEDEN

JohanSalo skrev:

För att vi ska bli ännu bättre på att arrangera aktiviteter för LCCSs medlemmar så
vill vi gärna ta del av dina åsikter om bandagen på Sturup Raceway den 2 juni 2007.


Jag har redan en åsikt - det skulle vara en annan dag!
Det krockar ju med MGCC's KM2 på Bulltofta.
Nåja, hinner jag så kommer jag förbi och hejar lite på eftermiddagen.
Ha det så kul!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Dennis

Håller med Dennis (som omväxling)


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Marcus N
Helsingborg, Skåne
Här sen Jul 2006
Inlägg: 9



Enligt uppgift på LCCS finns det 7 platser kvar!

_________________
Marcus Nilsson
Citera
Inför träffar
2007-06-02 Sturup Raceway - LOTUS CAR CLUB SWEDEN
1 besök senaste veckan (1342 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande