| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
frågor om biltemas mätare
|
7 besök senaste veckan (6247 totalt) |
|
Fråga: om biltemas biliga mätare. Jo hej på er alla. tänkte höra med er om era erfarenheter kring biltemas mätare om dem är bra? ska köra lite bana i sommar med min supra mk2 och skulle kännas bra att ha oljetrycksmätare och oljetemp mätare. så jag tänkte så här hur exakta är dem? fungerar dem bra? känns som att lägga ut 5000kr på 3 mätare från känt märke inte är prio 1 på fixa listan. annars om ni har någe tips på prisvärda mätare någon annan stans. övrigt så är det som är uppdaterat på bilen detta lite uppdaterad väghållning med koni gula dämpare och sänkfjädrar och polyflexbussningar i hela chassiet och så är de luftfilter och race avgas på. sen sitter de antingen 15 slicks eller 15 r-däck beroende på va man känner för. _________________ Mikael Engblom |
||
|
Re: frågor om biltemas mätare
Jag har några tempmätare i min bil och dom har fugerat i flera år. Anslut till ett batter i och sänk ned givaren i en kastrull med kokande vatten o kolla. Då vet du var 100 gdr är i alla fall om det nu inte stämmer, mer behöver man inte veta för dom visar lika dag efter dag. Vill man vara noga så gäller mekaniska mätare som är okänsliga för spänning o des ändringar. Dom visar ju temp o tryck oavsett bilens övriga system. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Feltemas tempmätare är ok, men som malmberg säger.. en hemmakalibrering/kontroll är väldigt bra, samt att de är spänningskänsliga.
Svårigheten med deras konstruktion är att de bara är linjära inom ett visst område, storleksordningen 20-30 gradersintervall, ....utanför det linjära intervallet så ökar felvisningen markant. Man kan ev göra en justering av kalibreringen själv genom att sätta en pot/motstånd i serie med givaren (eller öppna mätaren o byta ett motsånd mot en pot.. det beror på åt vilket håll den visar fel. . Värde 0-100 ohm (mellan tumme o pekfinger). observera att det inte bara feltemas mätare som har det problemet, utan i stort sett alla som använder en NPT sensor. spänningskänsligheten kan man ta bort genom att tjöpa en 12-volts spänningsregulator på kjell o Co (5-15 spänn o ser ut som en transistor).. då får mätaren aldrig mer än 12 volt.... _________________ Mats Andersen |
||
|
En 12 V serieregulator kan inte leverera 12 V ut med 12 V in, det är spänningsförluster internt. Instrumenten har enligt min erfarenhet ingen nämnvärd drift i spannet 12-14 V. Förekommer spänningar över 14 V skall man reparera felet, inte reglera ner spänningen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
När jag kollade mina feltemamätare (oljetemp för motor o automat) inomhus hemma, så blev det ganska stor skillnad på 12 och 14 volt. Då var det med runt 55 gradigt vatten, vilket rimligtsvis borde vara utanför det linjära området . Så här i efterhand så känns det som om det var en närmare 10 grader
Måhända är spänningskänsligheten mindre när man har runt 80-100 grader eftersom givaren är logaritmisk. Den aspekten har jag inte kollat, då det inte föll mig in då. Ang spänningsregulatorn.. Rimligtsvis borde den behöva mer än 12 volt in för att ge 12 volt ut pga internt spänningsfall som sagt. Under drift dock har man alltid mer än 12 volt. Förra våren tänkte jag att jag skulle bygga egna tempmätare.. tjöpte lcd-modul .. npt-givare ...9 volts spänningsregulator osv. Satt o modellerade resistorkombinationer i ett käckt program jag hittade på nätet för att få det någorlunda linjärt i ett så stort intervall som möjligt när det helt plötsligt slog mig att det inte var värt det eftersom: Det intressanta är inte om det är 80 eller 90 grader i oljan.. det är om det är 90 eller 120 grader. Det är om man har arbetstemp, om man av någon anledning får förändringar osv Det slutade med att jag tjöpte feltemamätare.. smidigt o billigt (samma som på ad-center (equis) fast halva priset) Jag slapp gjuta in mina npt-givare och en massa kabeltattande. Osv. När de var monterade och allt var klart så verifierade jag att de visade ungefär rätt genom att mäta med en IR-tempmätare (ca 250 kr på conrad.se) på oljetrågen med drftsvarma oljor. _________________ Mats Andersen |
||
|
nice jag köpte mig oljetryck,vattentemp,oljetemp,volt och även ampere. Och alla visade nästan helt hundra
liten felmarginal men de man är ute efter är ju om något värde skenar iväg eller försvinner. någon som vet hur man koplar in ampere mätaren på min supra mk2? _________________ Mikael Engblom |
||
|
Först vill jag säga att jag är mekanist o inte elare, så är det nån elare som känner för att korrigera mig så är det okej ....
... nuförtiden brukar man avråda från amperemätare, som för övrigt kopplas in på kabeln mellan generator och batteri. Detta eftersom moderna generatorer är ganska kraftiga och strömmen får gå från generatorn till mätaren i kupén o vidare till batteriet. Med en voltmätare ser man också om generatorn jobbar som den skall o det är vad som brukar rekommenderas Man kan göra en amperemätarinstallation lite säkrare om man vill o absulut vill ha en sån. Det är att plocka ur shuntmotståndet inne i instrumentet o sätta den i kabeln mellan gen o batteri. Då kan man använda ett par tunna sladdar till själva instrumentet. (En amperemätare fungerar som så att den mäter spänningsfallet över ett motstånd.. "shuntmotstånd"..med väldigt liten resistans och spänningen som då blir över resistansen motsvarar x antal ampere) _________________ Mats Andersen |
||
|
Jag köpte en oljetempmätare på Turbotema nyssligens.
För att vara säker på dess funktion och tillförlitlighet kokade jag upp vatten hemma på spisen, tryckte ner vår stektermometer och brände på plattan. När jag passerade 95 grader var kokningen på gång. Då visade Turbotemas mätare 10 grader mindre. Jag hade en 12v DC 1200mA nätaggregat som strömkälla. om jag knackade lite lätt med fingret på mätaren började den visa lite mera åt stektermometerns värden. Skumt! Jag tror inte att de produkterna är superbäst. Men de fungerar om man nöjer sig med info som visar lite mellan tummen och pekfingret.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Jag har testat hela tempområdet upp till kokande vatten och fann mätaren mer än tillräckligt noggrann, inom ungefär en nålbredd från vad min matlagningstermometer visade. Sen är det väl ointressant att testa med 12 V när nominell spänning i bilen är närmare 14 V? Vad var för övrigt den verkliga utspänningen från 12 V-aggregatet?
Angående vad som är "bäst" av V och A-meter beror det väl på vad man vill veta. En voltmeter ger i princip ingen info om man ligger på plus eller minus laddmässigt medan en amperemeter direkt visar läget. I en bil för banbruk tycker jag att man kan slopa båda två, möjligen kan det var intressant i en långloppsbil. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7 besök senaste veckan (6247 totalt) |