| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Är det nån som tycker Kumho V70A funkar bra ??? skriv här!
|
1980 besök totalt |
|
Kör med Kumho V70A (hård) 205/45-16 på min quattro och är riktigt missnöjd.. Körde i går på Gelleråsen och i varje kurva så går det på sladd ! Polarna med gatdäck kör ju lika fort, visst dom kör ju också på sladd, men jag trodde jag kunde hålla högre fart innan greppet släpper mot dom med gatdäck. Roger med vita spq körde visserligen på väldigt breda 255:or S02:or, med Peter med röda spq körde på vanliga Hankook 205:or och kunde ändå hålla samma fart i sladden genom kurvorna ? Jag körde med 2bar däck tryck innan körning och det steg till ca 2,4 bar när dom var varma. Polarna hade 3-4bar i sina gatdäck.. I depån efter körning så var mina däck överlägset varmast mot deras gat däck om man kände med handen. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Vad har du gjort med bilen i övrigt då ?
Hur bilen beter sig kan ju inte bara tillskrivas däcken..... Hjulvinklar, chassi, etc etc !? Vet inte riktigt hur det är med de däcken, men jag körde för första gången på Yokohama A048 igår på Åsen, och hittade inte skapligt grepp förens neråt 2,0 kg, 2,4 kg låter lite högt !? Sedan var ju banan förmodligen väldigt varm igår, så det var nog inte bara du som hade problem. Lite OT: Ett par tips också, eftersom jag åkte bakom dig några gånger. Det går inte alltid snabbast genom att man gasar så mycket det bara går, fick känslan av att du ofta gick inte med lite för hög hastighet i kurvorna, vilket naturligtvis leder till problem i kurvorna, det är bättre att ha lite lägre fart in i kurvan, och sedan kunna gå på gas ordentligt när man går ur kurvan, och vill ha med sig bra med fart ut på rakan..... Jag gör själv samma fel ibland, och när jag kommer på mig själv, och tar det lite lugnare in i svängarna, får jag mycket bättre flyt på körningen
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Vi körde V70A hård på långloppan förra säsongen. Ganska dålig hållbarhet men godkänt grepp.
Jag håller med Martin, 2.4 är nog alldeles för högt. Prova att gå ner till 2 varmtryck (eller lägre, vi kör på 1.7 - 1.9) så greppar dom nog bättre. Men stämmer inte hjulvinklarna någorlunda så kanske det inte blir bättre för det .. |
||
|
Re:
Jag har kört mycket på V70A, jag tycker de är jättebra och har sådana på bilen även nu. V70A är väldigt känsliga för tryck. Skillnaden mellan 2,1 och 1,8 är himmelsvid. Dans tips om däckstryck är spot-on.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Re:
Jag har kört mycket på V70A, jag tycker de är jättebra och har sådana på bilen även nu. V70A är väldigt känsliga för tryck. Skillnaden mellan 2.1 och 1.8 är himmelsvid. Dans tips om däckstryck är spot-on.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Jag har kört samma bil med V70A och bra gatdäck på Gelleråsen och det var en himla skillnad, nästan halva bromssträckan och över 2 sekunder i varvtid.
Det där med sladd förstod jag inte, alla däck kan ju köras med sladd bara man kör tillräckligt/för fort? Angående värmen så är ju R-däck gjorda för att trivas bäst vid en högre temperatur, så det är inte alls konstigt om de blir varmare än gatdäck, även om däckstrycket som påpekats är lite väl högt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
Min bil e överlägsen på pappret:
Det sitter gula koni ställda på hårdast samt sänk fjädrar, alla bussningar är bytta till hårda poluretan och aluminium, hjulvinklar är justerade men de går inte att ändra så mycket på dessa gamla bilar om man inte bygger om.. men ska fila spindelleds hålen för mer camber till nästa ban träff. Bromsarna fram är 315mm med Brembo 4kolvs ok, lagom trimmad S2 motor med K26/k27. Roger i vita spq har std bromsar, org dämpare, org bussningar, hjulvinklar inställda av han själv med tum stock.. Och en std S2 motor (men han var duktig på att köra..) Peter i röda spq har std bromsar men ja tror han körde med koni, lagom trimmad S2 motor med K26/k27 Enda fördelen jag märkte var att jag kunde bromsa senare tack vare mina bättre bromsar och på så vis ta in på bilen framför. Angående sladd så menar jag att när jag tex jagade Peter och han gick på sladd i en kurva så borde jag i samma fart haft grepp med mina bättre däck, men jag upplevde att när jag jagade han varv efter varv så sladdade våra bilar lika mycket/lätt i kurvorna och då har ändå Peters bil ca 32cm kortare hjulbas än min vilket gör hans ännu lättare att få släpp på bakvagnen med.. Men menar ni att mina V70A med 2.4kg i greppar sämre/lika som ett par billiga Hankook med 3-4bar i, låter märkligt tycker jag? Får prova lägre tryck nästa gång. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Re:
Papper säger inte mycket om hur snabb en bil är.. jag har jagat ifatt många påkostade bilar med min fulbyggda gamla Mi16 med glapp i bakaxeln och "futtiga" 150hk, och likväl har jag även blivit frånkörd av ännu mer fulbyggda bilar, ibland t.om. gatdäcksförsedda. Att du bromsar senare kan mycket väl bero på bättre däck.. men du bromsar väl inte för sent? Hellre långsam ingång i kurvan och mycket fart ut på rakan än att bromsa jääätte sen och få kasst spår.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
När jag försökte ta det lugnt och ha grepp genom kurvan så blev jag ifrån körd..
Så i slutet av dagen var det många gånger jag bromsade för sent... Och många gånger väldigt nära att glida ur banan på fyrhjuls ställ, men det var för att kunna hänga på och med 4wd så driver det på bra framåt även fast det går på sladd.. Det skulle vara kul om man raggat upp nån instruktör så han fått povat. Några tips på hjulinställningen ? Caster går ej att justera, camber går att öka lite om jag filar spindeles hålen, så det är ju egentligen bara toe som går att ställa har fått ett tips om Rak toe bak och rak eller 2 mm toe - out fram. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
En annan reflektion när det gäller ditt chassi är ju att hårt är inte alltid bra.
Lite compliance, gummi och allmän deg i chassit kan filtrera bort yxig/klumpig körning. Därav bl.a. effekten att de flesta snabbt kan lära sig pressa en standardbil väldigt hårt. Dämparna satta på max betyder inte max grepp utan faktiskt minsta grepp och ju tuffare du styr desto mindre grepp. Du kan både bromsa för mycket och för lite. För mycket märker du att du frestas gå på gas tidigt och understyr/driver ut vilke luar dig att du kör fort. För lite... tja
Men skicka ner trycken för bövelen. Jag har varit nedåt 1.1 - 1,2 bar kallt på R-däck ned en 1100 kg bil. I långlopparna som väger mer en smula till.
Enda gången jag kört uppåt 2 bar kalltryck är på konslalom då däcken aldrig hinner bli varma och man hellre vill ha precision och värme nånstans på slitbanan (mitten). |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1980 besök totalt |