Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Caster bak på MacPhesson?
784 besök totalt
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Vad är optimala castervinkeln om man kör McPhersson bak?
Har byggt om bakvagnen på mitt nya projekt och ska till att montera fjädertornen nu och funderar på hur ja bör placera dem.
Kommer förmodligen att byggas möjligheter till finjustering men det vore juh bra att ha något att utgå ifrån..

Med de befintliga fjädertornen (som sitter alldeles för lågt) får ja en caster som lutar frammåt i överkant ca: 10grader.
Är detta helt fel eller kan ja placera de nya tornen "över" de gamla?

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Det här är en intressant tråd (första gången frågan är uppe tror jag)!.

Tyvärr har jag ingen info att delge, men jag tycker det är synd att tråden ska självdö.

Malmö
Här sen Maj 2003

Caster bak skall vara sådan att Bumpsteer blir så nära noll som möjligt. Detta är i princip det enda jag kan komma på som caster bak påverkar.

Utan att tänka genom det ordentligt bör 0 graders caster vara lättast att fixa noll bumpsteer med. (eller eventuellt det enda möjliga med Mc-Pärsson?? hmmm.)

EDIT: om styrstaget har samma lagringsaxel i chassiet och samma längd som bakre bärarmen med mc-pärsson måste man ha noll caster bak. Är infästningspunkten och/eller längden på styrstaget annorlunda måste man ha en caster som ger noll bumpsteer. :EDIT

Bumpsteer = ändringen av Toe när hjulupphägningen rör sig.

om du inte fixar att få den till noll så se till att den blir mer negativ(toe-in) vid bump (ihoptryckt fjädring) så blir bilen inte så lätt plötsligt överstyrd.

obs detta gäller ENBART BAK med Mc-Pärsson

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
784 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande