| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Batteri flödar över på bana
|
1551 besök totalt |
|
Tjenahej, har ett problem jag undrar om fler har/haft. På Kinnekulle började det läcka nån vätska från bakstammen på bilen. Det visade sig vara batterisyra som batteriet hade spottat ur sig, via ventilationsslangen genom golvet. Säkert 1/2dl totalt.. Batteriet står i reservhjulsbaljan, istället för i motorrummet som original. Det var i slutet på dagen, rätt många varv hade körts och det var varmt. Nån annan som varit med om detta? Vad beror detta på? Enbart värme? Misstänker detta själv eftersom det inte är nån jätteventilation där under bagagegolvet.. Kankse hade det räckt att lyfta bort golvet för bättre ventilation? Det tråkigaste är att turbulensen bakom bilen sög upp typ tusen små droppar som satte sig på lacken.. Nu har jag alltså typ tusen små hål där.
|
||
|
Visst, det kan vara regulatorn i generatorn, fast jag har nyss bytt den.. Gamla generatorn var sprucken osv.
Har inte varit några batteriproblem sen Kinnekulle, laddar stabilt 13.8V på alla varv nu. Kanske tål den inte att sitta 1dm från turbon.. Turbon är dock original och har alla värmeplåtar kvar, även om den laddar lite extra. Kan regulatorn lägga av tillfälligt, pga värme? |
||
|
Re:
Det jag har hört ifrån min lokala generator firma är att har man spännningsfall fram till batteriet, så känner inte laddnings regulatorn av rätta spänningen på batteriet. Då vill den gärna ladda på mera. För om den vill ha (ett exempel) 13,6 volt batteri spänning. Och det tappar 0,5v så tror laddningreg att det bara är 13,1 och laddar på med max för att komma upp till 13,6 som då motsvarar en faktisk batterspänning på 14,1 volt. och detta kan göra att batteriet får en överbelatst laddning + att genertor tar stryk väldigt fort. Jag har blivit rekomenderad att när jag byter Generator montera en extra kabel mellan batter & + pol på generatorn Sen är en rekomenderar laddningspänning på 13,5-14,5 volt. Enklaste sättet är att när bilen är igång mätta med en multimeter (Volt likspänning) - testkabel på + pol på batteri + testkabel på + pol på generator Det multemetern visar är den faktsiska spänningsfallet. Sen angående värme så tåll den inte alltför mycket värme. Jag vet att Toyota GT4 har en speciell generator med ett kyl lock + luftslang som tar in luften under bilen Kanske kan skärma av o på något sätt, fixa en luftkanal som blåser in kylluft till generatorn. En vanlig hedeligt aluminiserat papprör som sitter på gammla bilar till förvärmningen skulle funka. Mvh Daniel _________________ Daniel Mauritzell https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15860 http://www.TURBOOpel.info.se |
||
|
Tack för det svaret. Ska ut o mäta lite..
Möjligtvis har jag en kombination av båda problemen, spänningsfall (för klen kabel till bagage?) o värme. Kyllyftsslang och ev. extra +kabel alltså.. |
||
|
Trist värre Per.
Kan det vara batteriet som "skvalpar över"? Har aldrig sett just det fenomenet tidigare vad jag vet men kan kanske vara nåt att fundera på. Gelbatteri alltså. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Javisst, lackering som är så dyrt o blir så dåligt.
Batteriet står stabilt och det har inte skvalpat innan, så jag tror inte det. Måste vara nån form av kokning/överladdning... |
||
|
Ventilationen är ibland utformad som en labyrint, svänger man då fram och tillbaka urton gånger kan batterisyran hitta ut.
Jag ekar MaZ lösning. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1551 besök totalt |