Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: Porsche 944 TURBO Cup - 1986
3109 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Jag har inte tid att köra med bilen och eftersom jag bara kört ett banmöte med bilen sedan slutet på 2004 års säsong och bilen stått still sedan dess har jag funderingar på att sälja den.

Den första turbo Cup bilen (lägst chassinummer av alla turbo Cup). En av 43 tillverkade första året.

Den importerades 1987 av Staffan Kaiser med 900 mil på nacken som Porsches demobil. Första ägaren var Didrik Lund som förutom daglig körning tävlade en del i Roadsport och slalom. Nästa ägare var Anders Hammer som sedermara körde STCC. Tredje ägaren var Pe-Ge Englund och Bertil Holmgren som jag köpte bilen av i Juli 2004 förvärvade den 1999 av Pe-Ge. Bertil körde en del i PCS Racing och lade totalt strax under 800 mil på mätaren. Jag har själv kört en slalomträff och fyra banmöten med bilen. Sparsamt men korrekt brukad således.

http://www.asarus.com/cup/recensement.shtml

8000 mil. Varit i Sverige sedan 1987.

Mycket fint skick.

Vald till årets bil i Svenska Porscheklubben 2004. Inte körd en meter sedan 2005.

Bilen säljs med följande trimdelar monterade, samtligt nytt.:

Stålpackning MLS alternativt originalpackning. Toppen är på men inte momentdragen.

Vitesse Steg 3 kit (turbo+MAF) med 72 lbs./hr spridare och SMT-6 Piggyback (www.vitesseracing.com)

Apexi AVC-R laddtrycksstyrning, ställbart efter växel och varvtal. (www.apexi.com)

Zeitronix lambdastyrning med sensor för avgastemp, laddtryck samt lambda. (www.zeitronix.com)

Avstämda grenrör med keramisk ytbehandling från SFR (www.speedforceracing.com)

oljekylare från SFR (www.speedforceracing.com)

Intercooler från SFR (www.speedforceracing.com)

3" downpipe från SFR (3" avgas hela vägen). (www.speedforceracing.com)

Polerade tryckrör med Godzilla BOV från SFR (www.speedforceracing.com)

TiAl 38 mm wastegate eller en 40 mm WG från Synapse.

Fidanza aluminiumsvänghjul.

KEP steg 2 tryckplatta

Ny kopplingslamell.

18" ATS DTM fälgar med nya Dunlop Direzza R-däck. Nya fälgar och nya däck. 9,5" breda runt om. Fälgarna är pulverlackerade blanksvarta. Aldrig monterade på bil.

Nya remmar och spännhjul. Nya orangea Pagid (0 meter). Alla packningar och annat som bytes vid lyft av toppen är nytt.

Gemballa frontläpp, svart - ej med på bilderna (ny).

-----------
Följande delar är inte nya men medföljer:

Uppgraderade bromsar till S-modellen (304x32 mm hålborrade fram).

H&R fjädrar med hjälpfjädrar runt om för förbättrad väghålning (original finns kvar men är ej monterade).

Sandens camberplattor för ökad justerbarhet.

original 16" Fuchs 8+9" med slitna Pirelli R-däck (ej körbara däck)

En extra uppsättning 16" Ronal fälgar, 8+9" breda med slitna men körbara Pirelli R-däck.

Seriösa bud mottages på: sweanders@gmail.com

Vänligen undvik diskussioner i den här tråden. Om det är något ni undrar över vad gäller Cup-bilarna så finns det inlägg här på forumet samt www.944sverige.com från mig och andra som beskriver dem. Även på Rennlist (http://forums.rennlist.com) finns information om Cup-bilarna.

om ni vill ha reda på något om delarna som inte är original så rekommenderar jag er att söka på tillverkarens hemsida när jag angivit det alternativt på http://forums.rennlist.com eller googla efter produkterna. Jag har inte sparat en krona på bilen. Har jag inte kunnat skaffa de bästa delarna har jag låtit bli.

Jag är inte ute efter någon snabb affär eller byte. De som är seriöst intresserade förstår värdet.

Enbart värdet på trimdelarna, som är nya, överstiger värdet på en fin gat-951. Vid intresse kan jag sälja bilen med enbart originalgrejer förutom de slitdelar som bytts under åren.

3109 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande