| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera kortare oljefilter än standard
|
4706 besök totalt |
|
Hej Jag har ett utrymmesproblem för mitt oljefilter då där sitter ett extraktorgrenrör i vägen. Nuvarande lösning innefattar en adapter med två oljeslangar som anluter till ytterligare en adapter där jag skruvar på ett original oljefilter med 118 mm höjd. Denna lösning placerar oljefiltret på ett väldigt praktiskt ställe för av- och påmontage samt bort från värmen från avgasröret. Dock väger denna konstruktion ca 5 kg med fästen, adaptrar och slangar. Min bil är redan för tung för klassen och jag jagar verkligen vikt.
Min tanke är nu att ta bort denna konstruktion och köpa ett mindre oljefilter som får plats innanför extraktorgrenröret och använda avgasbandage i oljefiltrets omedelbara närhet för att isolera mot värmen. Jag har hittat MANN-filter med samma anslutningsmått och bypassventilstryck men med höjden 59 mm istället. Det finns även ett Golf filter som är 79 mm högt som skulle få plats. Jag kommer bara att köra bana (ca 5 banmöten/år) med min bil, Porsche 924, och byta olja inför varje säsong. Som jag ser det så får jag bara en mindre filteryta som samlar upp smuts och som fortare kan sätta igen sig, men då originalfiltret är dimensionerat för vardagskörning i 1000 mil så tycker jag att jag har toleranserna på min sida. Rätta mig om jag har fel.
Nu vill jag fråga panelen vad som kan hända om jag fullföljer och monterar på det lilla filtret? Har någon gjort samma sak och sen djupt fått ångra sig? mvh Goran
_________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
|
Re: Montera kortare oljefilter än standard
Nä, du har inte fel, så är det. Antar att du gör ganska täta oljebyten, likaså filterbyten, vilket i sin tur gör att ditt ingrepp sannolikt inte blir speciellt avgörande för motorns slitage eller livslängd.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Re: Montera kortare oljefilter än standard
Precis vad jag ville höra.
Tack för svaret Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
|
Du borde kunna se på oljetrycket om det blev tillräckligt bra, och inte för mycket tryckfall p.g.a. liten filteryta.
Med en standard oljepump kanske oljefiltret är överdimensionerat, men en högtryckspump med stort flöde kanske hade krävt sitt stora filter för att inte skicka ut oljen genom bypassen istället. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Re:
Jag har standard oljepump och kommer att bevaka oljetrycket vid första körningen. Tack för tipset. mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
|
Kan tillägga att jag kör med 944 filter på min 928 utan problem. Detta är andra säsongen jag kör med detta. Nu går bilen ca 500 mil per år, men där någonstans skulle jag ha bytt filter bara för att vara på den säkra sidan, men det blir komplett oljebyte istället.
_________________ Rehan Mirza |
||||||
|
Re:
Jag kommer att ha ca 3 cm mellan filter och nedre delen av extraktorgrenröret. Hmm, kan bli svårt att hitta något att fästa värmeskölden vid. Helst i stålplåt för att inte överföra lika mycket värme som aluminium => mer vikt. Då går utvecklingen åt fel håll, men jag hör vad du säger. mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
|
Re:
Kanske kan du hitta/skapa en kåpa att hänga över filtret. Lämpligen i asbest.
_________________ Anders Hansson |
||||||
|
Är det verkligen så illa med värmen. Orginal så sitter det ju precis vid grenröret. Bökigt som f'n att byta, men det går. Det borde ju funka ändå..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Det kan väl aldrig vara bra för en räserbil att ha den lösningen? _________________ Anders Hansson |
||||||
|
Re:
En värmeplåt kan man sätta med tex slangklämma runt oljefiltret (och lämpligt distansmaterial mellan värmelåten och oljefiltret). Eller så köper du något fibermaterial eller kanske svetsstrumpa? |
||||||
|
Re:
Hade varit snyggt det. Kanske kan riva av en gammal husvägg i trakten.
Jag vet inte, jag har aldrig haft bilen med originalgrenröret på. Kanske går att köra utan några speciella åtgärder alls.
Många bra ideer. Jag tackar för engagemanget.
mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4706 besök totalt |