| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämpliga coiloverfjädrar till VW golf GTI Mk1?
|
893 besök totalt |
|
Hej, För att få lite mindre krängning så införskaffades och monterades under gårdagen ett beg. coiloverkit. (Problemet var/är att jag inte har en aning om de tekniska spec. på de ingående komponenterna.) Det som är det största problemet är att fjädrarna fram är våldsamt hårda, bilens framvagn småstudsar/nickar sig fram även i 150km/h.
Bilen är ju tämligen lätt, den har en totalvikt på 880kg. Är det någon som har tips på en lämplig fjäderkonstant?
Vid ett helt oventskapligt test som inkluderade en alldeles för tung pilot och ett försök till att få en rekation från de lösa fjädrarna (All kroppsvikt på en fjäder) så insåg jag att de är för hårda de allreaktion uteblev.
Troligtvis är fjädrarna från en rallybil. All hjälp i denna fråga är oerhört välkommen! Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
|
Tips på fjädertryck
Jag har fått tips från mycket erfarna chaufförer i Yountimer Trophy i Tyskland gällande Golf 1/Scirocco 1. För bankörning rekommenderas 100 kg fram och 70 kg bak. Det förutsätter att du har normalvikt samt har en tankvolym på cirka 70-80 liter (långlopp). Lesjöfors fabriken gör fjädrar på beställning. Lycka till/L-Å _________________ Lars-Åke Östlin |
![]() |
Skruva banåkabil
|
893 besök totalt |