Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB Tourer -70
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (33199 totalt)
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Hej!

Efter att varit inne och läst på detta forum i några år kan det vara dags att skriva några rader om mitt långtidsprojekt.
Planen är att modernisera min MGB Tourer med bättre väghållning och vassare motor och att göra detta utan förstöra karossen så att det med relativt enkla medel går att bygga tillbaka tll originalskick. Det ska inte bli någon tävlingsbil utan en gatlegal bil som ska fungera hyggligt på banträffar.

Under vintern som gått har jag byggt om framvagnen. Inre fästpunkterna för de undre bärarmarna har höjts (tidigare då bilen sänkts till en mer svängvänlig nivå var inre fästpunkten betydligt lägre än den yttre) och stötdämparna av dörrstängarmodell har ersatts av ställbara coilover-dämpare och nya övre bärarmar.

Under den kommande vintern är planen att göra något åt den bladfjädrade klumpen till bakaxel. Går just nu och funderar på om rätt väg är att behålla den stela axeln men byta ut bladfjädrarna, byta till en deDion-axel eller bygga en individuell bakaxel.
När även bakaxeln är ombyggd och jag är nöjd med funktionen är planen att en Opel c20xe eller 2-liters Zetec med någon lämplig 5-växlad låda ska in under huven. En ordentlig båge och en stol som det går att sitta kvar i när det svänger (det gör det inte i originalstolarna) och jag är redo för några bra varvtider!

_________________
Per Sjöberg
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



Känner du till www.hoyle-engineering.co.uk? Kanske kan ge lite inspiration till bakvagnen. Dessutom har Frontline Costello/Spridget, frontline@mgcars.org.uk tagit fram en fyrlänkupphängning med coil-over till den stela standardaxeln.

Ford Typ-9-lådan passar bra i MGB. Samma utväxlingsförhållande (0.82) på femman som originallådan med overdrive. Dessutom finns det färdiga "off-the-shelf"-lösningar på hastighetsmätarwire, urtrampningslager, kardanaxel, etc för att passa i MGB. Växellådan är lätt att hitta som tätstegad med hög etta, vilket borde vara optimalt ihop med B-motorns bottendrag. Jag startar nästan alltid på tvåan i min med originallåda.

Mvh / Peter

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (såld)
TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Ducati Monster 797
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Välkommen ! Gott med lite flera MGBer

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Jo, jag har tittat på Hoyles bakvagn (det är deras framvagn som jag lånat ideér från) och om jag väljer en IRS-axel blir det nog något i stil med den. Ska jag behålla originalaxeln blir det nog nåt i stil med denna: http://www.fastcarsinc.com/3Link.htm.
Tyvärr har jag inte hittat så mycket intressant om deDion-axeln och jag har inte hittat något över huvud taget om en sådan axel på en MGB.

_________________
Per Sjöberg
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135



thumbs up Kanon, blir kul att följa detta projekt!

_________________
Richard W F
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering! Eftersom en Zetec med få mil och bra pris kom i min väg blev det omkastningar i planeringen. Bakaxeln får vänta!



Växellådsfästet från en Sierra (det är en typ 9-låda som sitter på motorn) passade nästan direkt på MGns växellådsbalk. Motorfästen fick jag lov att göra nya. Motorkuddarna är än så länge Volvokuddar från Biltema.

Nya fästen för MGns generator är fixade (betydligt lättare än Fordgeneratorn) och ny dragning för drivremmen är fixad.



Just nu håller jag på med att designa/bygga ett extraktorgrenrör och att få ihop rördragningen för kylningen.

_________________
Per Sjöberg
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Lite mera bilder!



Rördragning till värmebatteriet påbörjad. Kopparröret ska nog bytas till ett stål- eller aluminiumdito så småningom. Är lite tveksam till att blanda in ytterligare en metall i systemet. Värmekranen är originalkranen från MGn. Hoppas att den funkar att köra baklänges!



Kylaren provmonterad. Här blev det gott om plats för en elektrisk kylfläkt!

_________________
Per Sjöberg
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Fantastisk - det her er jo akkurat hva jeg onsker å gjore med min GT. Det hadde vært fint med flere bilder Jeg håpet at jeg skulle kunne gjenbruke de orignale motorfestene, går det eller er det nodvendig med nye slik som du har gjort?

Du finner mer bilder på min bil her - http://www.talkaudio.co.uk/vbb/showthread.php?p=2382607&posted=1#post2382607

Jeg har kjopt MGOCs type9 kit og en Hoyle framvagn (?). Så kommer det snart et 4-link oppsett fra Bill Guzman som poster på mgexperience.com som jeg vurderer. Jeg syns Frontlines er for dyrt med £1299 exc. VAT når det kun koster £500 for ett kit til Escort mkI.

om du vil sende bilder, tar jeg gjerne imot på n . c . n i e l s e n @ g m a i l . c o m

Keep up the good work

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Jo, jag hade också hoppats på att kunna använda originalfästena för motorn. Jag kom dock fram till att om motorn skulle hamna där jag ville ha den skulle vänstra fästet krocka med inloppet till vattenpumpen och det högra med uttaget för oljefiltret.



Nya fästet på vänstra sidan. Lite besvärligt att få till eftersom rattstången ska få plats också!



och det högra. Sitter betydligt längre bak an originalfästet.

_________________
Per Sjöberg
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



okay, håper at Silvertoppen kan anvende de originale festene da vannpumpen sitter mer mot senter i motorblokken. Jeg hadde håpet at det skulle gå med en "rundtom liggende plate" rundt oljefilteret som motorfeste, eller å montere ett "remote oilfilter".

Hvordan loste du clutch "problemet" fra wire på type9 til hydraulisk på MGB'en? Jeg håper jeg kan konvertere type9 til hydraulisk med en ford del eller en Tilton concentric release bearing. De sies at den fra SAAB 9000 også kan brukes, har du hort noe om det?

Trengte bunnpannen noen modifikasjon? Jeg vet black toppen og silver toppen er en del forskjellig her, men prinsippet er vel det samme med plassering av den dypeste delen?

Hva for injection tenker du å bruke? Selv svaier jeg mellom Weber45 med megajolt eller jenvey EFI med Megasquirt, men jeg har ikke klart å betsemme meg enda. Weber er i ånden til bilen, mens EFI vil gjore bilen mer "smooth".

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Kopplingsproblemet är inte löst ännu men det finns gott om bilmodeller med cylindrisk hydraulcylinder som sitter runt ingående axeln i växellådan, t.ex. SAABen som du nämner, så det tror jag inte blir något stort problem. Skulle jag inte hitta något som passar så finns det färdiga kit hos t.ex. Burton Power för ca £140.

Bunnpannen (oljesumpen). På blacktopen är nedre delen av pressad plåt så den var enkel att bygga om. På silvertopen är sumpen helt i aluminium och lite svårare att bygga om om man inte har tillgång till en växelströmsTIG men det går. Vad jag läst ska det dessutom sitta en sump helt i plåt på vissa CVH-motorer som ska passa direkt på Zetecen. Finns mycket att läsa om detta på nätet, t.ex. http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=79179&page=& . . . .

Vilken av dessa motorer man än använder (om man inte monterar motorn väldigt högt) måste man göra ett ordentligt urtag i framvagnbalken. Har inga bilder från min bil men skickar med en länk till ett projekt med en MGZR-motor i en MGB. http://www.bostream.nu/lindblad/sida4.htm Långt ner på denna sida finns bilder på en ombyggd framvagnsbalk.

Jag hade till att börja med tänkt att åka med originalinsprutningen fast med ny rördragning (nya runners och nytt plenum eftersom originalisuget inte får plats, se http://shotboltconsulting.ca/pbartle/Page7.htm). Med avstämda längder på rören i insug och avgasgrenrör kan jag kanske med lite tur får ut 8-10 hk mer är original, d.v.s. ca 140 på svänghjulet, och det kan vara ganska lagom när det är dags att få bilen besiktad och godkänd. Planen är att längre fram montera separata spjäll från en MC tillsammans med något eftermarknadssprut, troligtvis Megasquirt.

_________________
Per Sjöberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



PerS skrev:
Kopplingsproblemet är inte löst ännu men det finns gott om bilmodeller med cylindrisk hydraulcylinder som sitter runt ingående axeln i växellådan, t.ex. SAABen som du nämner, så det tror jag inte blir något stort problem.

Finns ett antal seven byggen här på forumet som har Saab:s hydraliska kopplings cylinder.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Då har jag kommit igång med grenröret. Tyvärr har inte flänsen kommit ännu trots att jag beställde den för tre veckor sedan thumbs down
För att filura ut hur jag ska dra rören har jag varit på Biltema och köpt aluminiumslang. Funkar riktigt bra som mall!



Det kommer att bli trångt!

Nytt fäste för tändspolen är fixat eftersom originalplaceringen krockar med torpedväggen. Kommer att krävas nya längre tändkablar!


_________________
Per Sjöberg
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



PerS skrev:

Bunnpannen (oljesumpen). På blacktopen är nedre delen av pressad plåt så den var enkel att bygga om. På silvertopen är sumpen helt i aluminium och lite svårare att bygga om om man inte har tillgång till en växelströmsTIG men det går. Vad jag läst ska det dessutom sitta en sump helt i plåt på vissa CVH-motorer som ska passa direkt på Zetecen. Finns mycket att läsa om detta på nätet, t.ex. http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=79179&page=& . . . .

Vilken av dessa motorer man än använder (om man inte monterar motorn väldigt högt) måste man göra ett ordentligt urtag i framvagnbalken. Har inga bilder från min bil men skickar med en länk till ett projekt med en MGZR-motor i en MGB. http://www.bostream.nu/lindblad/sida4.htm Långt ner på denna sida finns bilder på en ombyggd framvagnsbalk.


Hei i dag tittet jeg under Mondeo'n jeg har kjopt og den har faktiskt oljesumpen laveste punkt mot växelådan Eksosen går under motorens framkant.

om du vil tjene litt penger kan jeg være interssert i en eksosmanifold om du lager to stykker.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering!

Väntar fortfarande på grenrörsflänsen > >. I väntan på den har jag satt ihop ett insug i stället. Från början hade jag tänkt mej att köpa ett färdigt insug och anpassa det till originalinsprutningen men nu blev det så här i stället.


Ska så småningom blästras och lackas.

Sedan har jag byggt ihop en adapter så att det går att flytta på termostathuset, från motorns baksida. Är gjort i aluminium så det måste iväg till någon med AC-TIG.



I det stor hålet ska gänggång för temperaturgivare svetsas fast.

_________________
Per Sjöberg
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Ser bra ut, vurderte du om en RWD eksos manifold til Escort eller liknende kunne ha blitt brukt? Ashley manifolder er jo billige, men de passer visst dårlig.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Jag har inte sett något grenrör till en Escort i verkligheten men efter vad jag sett på bilder är jag ganska säker på att det inte passar utan ombyggnad i en MGB. Därför valde jag att köpa en färdig fläns och sedan bygga grenröret själv.

_________________
Per Sjöberg
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Jeg må si jeg er imponert, selv tenker jeg å kjope så mange deler som mulig sien jeg ikke har lært meg å sveise enda.

Selv har jeg ikke kommet lengre enn at jeg har fått plukket ut motoren fra Mondeoen. I mondeoen var det hydrulisk clutchlager. Så jeg skal se om det går å tillpasse dette til Type9 girboksen.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Hvordan går det med prosjektet?

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Tyvärr så har det legat nere att tag . Den avgasfläns jag beställde från England kom aldrig och det tog ända till förra veckan innan jag kom mej för med att beställa en ny från ett annat ställe. Här kan ju en liten varning vara på sin plats. Handla inte med thumbs down www.throttle.bodies.com thumbs down (där jag beställde min första fläns). Det är tyvärr inte bara jag som har haft problem med den bluffirman!

_________________
Per Sjöberg
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Synd (tråkigt?) å hore. Jeg har selv undersokt leveranse av Weber DCOE 45 med progresjons borringer for Zetec fra England. Aventer bare at bonusen fra jobben i 07 blir utbetalt

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB Tourer -70
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (33199 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande