Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-07-15 PCS Bankörning på Mantorp Park
4203 besök totalt
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Jag saknade en tråd från Gelleråsen (var inte själv där), så därför lägger jag upp en tråd från Mantorp.
Det var en varm riktigt blåsig dag med MÄNGDER av GT3or och några GT2or. Gevalia trivdes väl sisådär
med dessa potenta bålgetingar runt sig. Jag körde med blinkers påslagen mest hela tiden...

Mantorp halkade ner i min "fem-i-topp" och ligger nu klart efter Kullen m fl. Den är för "snabb" för moderna bilar,
så Gevalia och jag känns SÅÅÅ gamla! Tack alla funktionärer för ännu ett bra banmöte och väl mött på nästa.
Gelleråsen?

Ös på med lite bilder nu. Min kamera låg kvar i väskan, men jag knäppte en GT2a med telefonen, när jag
satt och slumrade i bilen mellan passen...




Tjipp

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Hade ni lika bra väder ute på mantorp som inne i Linköping?

Meningen var att jag skulle åkt ut en sväng och tittat men pga besök på etablisemang med alkoholförsäljning igår så var jag ej i körbart skick idag.

Iofs var det kanske bäst så då jag antagligen bara hade gått och varit avundsjuk på alla som har körbara bilar.

Min står fortfarande på pallbockar och väntar på att jag skall få tid att montera ihop henne!

Skall förbi Porsche center i morrn och köpa lite mer mojänger så att hon blir komplett..

Hoppas att alla hade en kanondag.

Jag siktar på att kunna åka den 9/9 på mantorp istället.....men vågar inte lova något...


MVH
Patrick Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Wow, här var det aktivitet .

Själv hade en riktigt bra dag på Mantorp efter att ha kört hemifrån klockan 04:30 på morgonen. Sanningen att säga så funderade jag faktiskt på att somna om när klockan ringde nollfyranollnoll men 42 mil senare kändes det som vanligt, värt varje krona, mil och gnällig väckarklocka.

Efter de fyra-fem inledande varven fick jag till spårvalen riktigt bra och dagen flöt fint, mycket bilar var det att titta på också.

Du skall inte vara ledsen över din gamla bil Daniel, två GT3or fick vattenläckage under dagen, det är dom det är synd om.

Lite bilder tog jag under ett av R1 passen, tyvärr är jag inte vän med sigma linsen och det blir vare sig skärpa eller något annat men håll till godo.






Resterande bilder hittar du här LÄNK
Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Jag var där i min gamla Targa, mot slutet tyckte jag det gick ganska bra och jag hittade ett spår som funkade i vissa böjar i alla fall.

Riktigt roligt hade jag i alla fall!



Försökte ta lite bilder på bilar ute på banan, men min kamera är gammal och slö så det blev mest halva bilar och suddiga bilar...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jaffa
Kvicksund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 92



Här kommer några av mina bilder. Fotade mest under R1 passen.














Ser ut som Flat-six gjort däckspåren men dom är nog från Japmeet som var dagen innan.


_________________
/Martin Görander PCS 2424B
Citera
Stefan911
Bjärred
Här sen Okt 2006
Inlägg: 50



Tack för den fina bilden på min 996 Turbo, på röda mattan minsann!! Tack för sällskapet hem Anders!

Ang. Gelleråsen...jag var där, regnade i princip hela dagen, en del krascher men inget väder för fotografer...som tur var hade jag regndäcken på (nya gatudäck conti) så det gick bra...Gillade dock ej Gelleråsen i regnet smalt och ingen fart...men jag får väl ge den en andra chans i sol och torrt.

Däremot Mantorp är en riktig "Turbo" bana, helt i min stil och smak. Hade bromsproblem första passet med vibrerande bromsskivor med nästan nya orginal skivor or blå pagid klossar. Tack för tipset Falken att stampa ner ordentligt vid inbromsning, det gick mycket bättre pass 2-4 men fortfarande finns det skakningar i ratt/hjul vid inbromsning... Det är ingen tvekan om att Turbon passar på dessa banor med fyrhjulsdriften och långa rakor. Jag är mycket nöjd med mina R däck på Mantorp, verkar som jag är ensam med Toyo Triple 8 på Turbo bil...hade grymt bra grepp hela dagen och det är gott om gummi kvar (4-5 mm) efter Knutstorp, Superstage o Mantorp + ca 200 mil gata...

Har tyvärr inga bilder att redovisa, får ta med stativ och EOS 10:n nästa banträff- Anmälde mig till SPA Francorchamps ikväll, min drömbana Nr 1, var på F1 där -99 och glömmer det aldrig.. Att nu få köra där är grymt inspirerande!!!

Är det fler som ska dit?

_________________
Stefan Larsson
Garaget:
Ginetta G40 räjsbil (Simons ;-))
Abarth 500 trofeo Assetto Corse
BMW X6 3.5D
Abarth 500 Essesse
Porsche 911 (991)
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Stefan911 skrev:


Däremot Mantorp är en riktig "Turbo" bana, helt i min stil och smak. Hade bromsproblem första passet med vibrerande bromsskivor med nästan nya orginal skivor or blå pagid klossar. Tack för tipset Falken att stampa ner ordentligt vid inbromsning, det gick mycket bättre pass 2-4 men fortfarande finns det skakningar i ratt/hjul vid inbromsning...


Hi !

I have had the same experience with Pagid blue pads.
They aren't good with with heavy powerfull cars, they dont resist to well to the extra heat.
I switched to yellow pagids and never got the issue again, just run in them correctly then be carefull when you park your car after a stint on the track not to touch the brakes. Just let the car roll to a stop and you wont have a problem at all.

on mine the pads now last longer than the rotors which is good since the rotors are cheaper !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Stefan911
Bjärred
Här sen Okt 2006
Inlägg: 50



VincentM skrev:
Stefan911 skrev:


Däremot Mantorp är en riktig "Turbo" bana, helt i min stil och smak. Hade bromsproblem första passet med vibrerande bromsskivor med nästan nya orginal skivor or blå pagid klossar. Tack för tipset Falken att stampa ner ordentligt vid inbromsning, det gick mycket bättre pass 2-4 men fortfarande finns det skakningar i ratt/hjul vid inbromsning...


Hi !

I have had the same experience with Pagid blue pads.
They aren't good with with heavy powerfull cars, they dont resist to well to the extra heat.
I switched to yellow pagids and never got the issue again, just run in them correctly then be carefull when you park your car after a stint on the track not to touch the brakes. Just let the car roll to a stop and you wont have a problem at all.

on mine the pads now last longer than the rotors which is good since the rotors are cheaper !


Thats great information to get! Thank you very much, it is funny that the resellers dont know more about what they sell. I will send back the rotors regardless and make a claim since they are not "straight" anymore for sure. Anyone want to buy some BLUE PAGID brakes....???

_________________
Stefan Larsson
Garaget:
Ginetta G40 räjsbil (Simons ;-))
Abarth 500 trofeo Assetto Corse
BMW X6 3.5D
Abarth 500 Essesse
Porsche 911 (991)
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Stefan911 skrev:
VincentM skrev:
Stefan911 skrev:


Däremot Mantorp är en riktig "Turbo" bana, helt i min stil och smak. Hade bromsproblem första passet med vibrerande bromsskivor med nästan nya orginal skivor or blå pagid klossar. Tack för tipset Falken att stampa ner ordentligt vid inbromsning, det gick mycket bättre pass 2-4 men fortfarande finns det skakningar i ratt/hjul vid inbromsning...


Hi !

I have had the same experience with Pagid blue pads.
They aren't good with with heavy powerfull cars, they dont resist to well to the extra heat.
I switched to yellow pagids and never got the issue again, just run in them correctly then be carefull when you park your car after a stint on the track not to touch the brakes. Just let the car roll to a stop and you wont have a problem at all.

on mine the pads now last longer than the rotors which is good since the rotors are cheaper !


Thats great information to get! Thank you very much, it is funny that the resellers dont know more about what they sell. I will send back the rotors regardless and make a claim since they are not "straight" anymore for sure. Anyone want to buy some BLUE PAGID brakes....???


You are welcome ! The yellow ones of course are more expensive but you probably guessed that already !
You can either have your discs polished (I tried it helps a bit but after a few stints the vibrations were back) or just drive in normal traffic trying to brake as much as possible when the brakes are cold with abbrasive pads. Honestly when I had the issue I just changed my discs when the vibrations almost threw me out of the track, at some point it just gets to annoying.

Was there both at gelleråsen and Mantorp (red 964turbo, the dirty one lol ) . It's always the same the 996TTs do very well in the rain I am guessing they feel really "safe" with street tyres. For my part I had aquaplaning at 120km/h or so...

PS - You can answer in Swedish. My spelling is very unaccurate in swedish but I have been in this country for 11 years now

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Stefan911
Bjärred
Här sen Okt 2006
Inlägg: 50



VincentM skrev:
Stefan911 skrev:
VincentM skrev:
Stefan911 skrev:


Däremot Mantorp är en riktig "Turbo" bana, helt i min stil och smak. Hade bromsproblem första passet med vibrerande bromsskivor med nästan nya orginal skivor or blå pagid klossar. Tack för tipset Falken att stampa ner ordentligt vid inbromsning, det gick mycket bättre pass 2-4 men fortfarande finns det skakningar i ratt/hjul vid inbromsning...


Hi !

I have had the same experience with Pagid blue pads.
They aren't good with with heavy powerfull cars, they dont resist to well to the extra heat.
I switched to yellow pagids and never got the issue again, just run in them correctly then be carefull when you park your car after a stint on the track not to touch the brakes. Just let the car roll to a stop and you wont have a problem at all.

on mine the pads now last longer than the rotors which is good since the rotors are cheaper !


Thats great information to get! Thank you very much, it is funny that the resellers dont know more about what they sell. I will send back the rotors regardless and make a claim since they are not "straight" anymore for sure. Anyone want to buy some BLUE PAGID brakes....???


You are welcome ! The yellow ones of course are more expensive but you probably guessed that already !
You can either have your discs polished (I tried it helps a bit but after a few stints the vibrations were back) or just drive in normal traffic trying to brake as much as possible when the brakes are cold with abbrasive pads. Honestly when I had the issue I just changed my discs when the vibrations almost threw me out of the track, at some point it just gets to annoying.

Was there both at gelleråsen and Mantorp (red 964turbo, the dirty one lol ) . It's always the same the 996TTs do very well in the rain I am guessing they feel really "safe" with street tyres. For my part I had aquaplaning at 120km/h or so...

PS - You can answer in Swedish. My spelling is very unaccurate in swedish but I have been in this country for 11 years now


ok Vincent tack för alla tipsen, det blir väl bara att byta och se glad ut.... eller lägga in en order pa denna---sitter i Munchen och hittar inget svenskt aa... http://www.porsche.com/germany/thenew911-gt2/



Turbon gar väldigt bra även i torrt, men i vatt är den grymt bra faktiskt, hade helt nya gatudäck pa sa det var bara att ge järnet...

_________________
Stefan Larsson
Garaget:
Ginetta G40 räjsbil (Simons ;-))
Abarth 500 trofeo Assetto Corse
BMW X6 3.5D
Abarth 500 Essesse
Porsche 911 (991)
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Sitter ocksA i utlandet utan oe ae och... Kul med en bild da DPn blaser forbi mig efter rakan.
Jag tankte forst "fan, va slo bil jag har, en plastkittad CAB drar forbi" sedan fick jag titta under
luckan...

2.8 liters maskin med dubbla turboaggregat och en massa godis! En akta DP!!!!!! thumbs up F o var
bilen utrustad med bur m m. Jag skams inte SA mycket langre!

Ses som sagt pa Gellerasen i september!

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Anderlunds
Sverige
Här sen Jan 2006
Inlägg: 191



FLAT-SIX skrev:
Sitter ocksA i utlandet utan oe ae och... Kul med en bild da DPn blaser forbi mig efter rakan.
Jag tankte forst "fan, va slo bil jag har, en plastkittad CAB drar forbi" sedan fick jag titta under
luckan...

2.8 liters maskin med dubbla turboaggregat och en massa godis! En akta DP!!!!!! thumbs up F o var
bilen utrustad med bur m m. Jag skams inte SA mycket langre!

Ses som sagt pa Gellerasen i september!



Hej. Va rädd om dina Graku fälgar dom är kult idag.. Hasse med DP,n på semester givetvis ned cabbat.

_________________
Hans Lundström
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480


Trådstartare
Hej DP-Hasse!

Vadret i Europa gor sig battre nedcabbat an i Sverige, eller hur?
Jag kor liten Renault nedcabbat pa Rivieran nu och det ager...

Fusk att du har svenkt tangentbord dock!

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Anderlunds
Sverige
Här sen Jan 2006
Inlägg: 191



FLAT-SIX skrev:
Hej DP-Hasse!

Vadret i Europa gor sig battre nedcabbat an i Sverige, eller hur?
Jag kor liten Renault nedcabbat pa Rivieran nu och det ager...

Fusk att du har svenkt tangentbord dock!


Jovisst är det fint väder, givetvis kör vi nedcabbat. annars funkar min dator bra med 3G.
Kanske vi ses på kommande träffar, ska bara köra lite dragrace på Mantorp först
håller kopplingen kör jag om lust finnes. Ps upptäckte att jag hade glömt att montera min
bakre krängare?
Hadet
Hasse

_________________
Hans Lundström
Citera
Eftersnack
2007-07-15 PCS Bankörning på Mantorp Park
4203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande